Stránka 64 z 70
Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 7.8.2021 17:52
od slappy
Elon se vyhl úplně přímé odpovědi na to, jestli nesklápěcí roštová kormidla už zůstanou u všech budoucích SH boosterů (od času 13:15), ale podle toho, co říká, mi přijde, že je opravdu už sklápět neplánují. Že stačí, aby při vzletu byla na volno, aby se naklopila podle toku vzduchu, čímž raketu nijak nevychýlí ani nepřidají moc aerodynamického odporu.. Co myslíte?
Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 7.8.2021 18:24
od Pospíšil
Nejlepší součástka je žádná součastka. Takže pokud to aerodynamicky nevadí při MaxQ, tak si myslím, že po úspěšném testu na B4 kormidla i nadále zůstanou pouze natáčecí, bez sklápěcího mechanismu.
Btw, pohon kormidel na B4 zajišťují elektromotory z Tesla 3. Zdrojem jsou baterky z téhož auta, ale jak Elon prozradil, ty nejsou optimalizované pro krátký výkon, ale spíš dlouhou výdrž => budou u dalších SH nahrazeny jinými, ktere budou taky cca 10x lehčí než teď.
Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 7.8.2021 21:25
od Peter
Mno ja nevim...
Z hlediska fyzikalniho jsou kormidla priblizne v tezisti cele sestavy nebo mirne nad.
Jako clovek zodpovedny za stabilitu systemu/sestavy bych kormidla docela aktivne pouzival k potlaceni POGO efektu.
A myslim si, ze po zkusenostech se Saturnem V POGO efek se proste ozve!
A tyhle aktivni kormidla budou mit co rici k utlumeni podelnych vibraci.
Mozna ale taky bude stacit jenom jejich pritomnost...
Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 7.8.2021 22:11
od Maaara
.....
Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 7.8.2021 23:14
od Pospíšil
Peter píše: 7.8.2021 21:25
Mno ja nevim...
Z hlediska fyzikalniho jsou kormidla priblizne v tezisti cele sestavy nebo mirne nad.
Všechna kormidla, nebo obecně řídicí plochy, bývají z principu co nejdále od těžiště řízeného tělesa, aby jejich silové účinky vyvolávaly co největší klopivé, klonivé, nebo zatáčivé momenty.
Ne jinak je tomu i u Super Heavy - roštová kormidla jsou až úplně nahoře, co nejdál od těžiště, které je při vzletu pod středem stupně a při přistávání mnohem níž, cca v 1/4 až 1/5 výšky stupně.
Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 8.8.2021 8:34
od Peter
Mluvil jsem o cele sestave SS-Bx.
Tady jsou kormidla priblizne v 2/3 sestavy.
A hlavne jsem mel na mysli POGO efekt, ktery resili na Saturnu V.
Mozna SpX reseni POGO efekt resi elegantne.
Ostatne prvni testovaci let bude patrne na detekci POGO efektu zalozen.
Rsp. urcite to bude jedna z charakteristik, kterou rozhodne budou merit.
Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 8.8.2021 9:37
od Pospíšil
Troufnu si tvrdit, že veškeré modální analýzy, resonanční frekvence a vibrace všeho druhu mají velmi dobře nasimulované a konstrukci optimalizovanou do té míry, aby je POGO a podobné efekty nějak významně nepřekvapily. Přeci jen, píšeme rok 2021 a ne 1965 - počítačové metody simulování dynamických dějů, speciálně FEM a CFD jsou úplně jinde, než za dob Kennedyho, kdy tyto výpočetní nástroje ani neexistovaly. Také motory jsou o dost jiné. Nemáme tu 5 gigantických F1, ale 29 Raptorů, které mají co do stability hoření mnohem kultivovanější chod.
A na závěr podotknu, že SpX nevyvíjí svou první raketu - z vývoje a provozu F9/FH už získali kvanta dat a zkušeností.
Ale jak pravil Elon v druhém videu TD: budeme rádi, když to nevybuchne nad rampou a nezničíme si velmi drahý “stage 0”, jak teď pozemní segment pro SS nazývá. Cílem prvního orbitálního testovacího letu bude dosáhnout orbitální rychlost a zjistit, jak se SS chová při návratu do atmosféry. Pokud se podaří ta první část, cíl bude splněn. Pokud SN20 při návratu neshoří, nebo se nerozpadne za letu, bude to bonus navíc.

Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 8.8.2021 10:25
od Peter
Ano, nepisou se 60ta leta...
Kazdopadne kazdy programator rekne, ze neni nad skutecne testy pred simulacemi...
Ostatne viz dnesni Starliner
Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 8.8.2021 10:50
od Saturn1234
Peter píše: 8.8.2021 10:25
Kazdopadne kazdy programator rekne, ze neni nad skutecne testy pred simulacemi...
Ostatně, to je filozofie SpaceX. Ne?
Re: Super Heavy (BFR)
Napsal: 8.8.2021 13:00
od Pospíšil
Samozřejmě. Test as you fly, fly as you test. A čím častěji, tím lépe.
Všimněme si, kolik prototypů SpX za dva roky od Starhopperu reálně postavila a otestovala. Ať už na zemi, nebo za letu. Tímto rychlým tempem testů jednak cvičíte svůj tým až do rutinních dovedností ve výrobě a provozu a zároveň konstruktérům dáváte spoustu příležitostí na iterativní vývoj a neustálé vylepšování konstrukce i radikální změny. Navíc, jak Elon zmínil, v porovnání se Shuttlem, tady neriskujete životy posádky, jelikož SS i SH létají a přistávají od prvopočátku zcela autonomně. Takže kdyby se ukázala nějaká vývojová ulička jako slepá, nemáte problém udělat v konstrukci radikální změnu a další prototyp vyrobit relativně hodně modifikovaný.