Prišlo mi to divné, že použili ako palivo polyamid ( má nižšie Isp a rýchlosť horenia ako HTPB ), tak som sa trochu informoval
Parametre pre predchádzajúce palivo
• Předpokládaná kombinace parafín/asfalt/HTPB/N2O
• Pravděpodobný max. tah: ~ 280 kN
• Hmotnost PH cca 5,5 – 6 t
• Průměr spal. komory ~ 0,85 m
• L/D spal. komory = 3,8 3,9
Nové palivo-predpoklad
"spekuluji, ze z hlediska ceny tuheho paliva to bude spis bezny polyamid, jako Nylon, Silon, PA a pod. – akurat je otazka, ci to bude jeden blok o prumeru cca 0,8m a delky nekolika metru, kde bude nekolik podelnych kanalu, nebo to budou jedntl. bloky paliva v podpurne konstrukci(vyrobeno vstrikovanim do mensich forem).
Anebo to bude polyamid jako plnidlo v necem jinem....ale z hlediska zbytkove pevnosti by asi bylo lepsi pouzit cisty polyamid. Nebo bude jeste v PA nejake zpevnujici plnivo.
Je nutne pripomenout, ze HTPB je elastomer, PA je termoplast. Takze chovani za vyssich teplot bude kriticka zalezitost.
Zajimave je, ze obecne polyamidy maji horsi teoreticke Isp nez HTPB, rychlost horeni bude taky nizsi, nez u HTPB, ale tento uvedeny protiklad, neboli nevyhoda bude kompenzovana nizsi urovni neakustickych , nizkofrekvencnich vibraci(kdyz si predstavime nekolika kanalovy system z HTPB gumy, kde jsou ruzne tlaky v jedntl. kanalech a pak to cele muze pekne vibrovat) a faktem, ze cim hori tuhe palivo rychleji, tim bude ucinnost spalovani horsi( napr. u voskovych paliv je ucinnost horeni nizsi, jak u napr. PE,PP, nebo HTPB), ale na druhe strane vicekanalovy system( v dusledku nizsi rychlosti horeni) je strukturalne taky nic moc, hlavne ke konci horeni.
Na druhe strane ma polyamid vyssi hustotu nez HTPB, takze lze nacpat toho vice do spalovaci komory( kdo z koho – na druhe strane pocatecny povrch kanalu horeni bude muset byt vetsi v dusledku nizsi rychlosti horeni – takze prumer kanalu bude asi vetsi, nez u HTPB).
Polyamidy se lepi hur, nez HTPB guma – bude stejne problem vse udrzet pohromade s vnitrni izolaci spalovaci komory(ktera je kompozitovych komor velmi dulezita).
Je nutne podotknout, ze SNC narazila na problem meritka hybridnich motoru(co horelo docela slusne u SS1, nebude tak jednoznacne u SS2).
Takze z meho uhlu pohledu pri pouziti polyamidu bude chod motoru klidnejsi, s vyssi ucinnosti horeni, ale stejne zustane problem zbytkoveho mnozstvi paliva + nutnost jeste mohutnejsi podporne konstrukce uvnitr spalovaci komory, ktera bude mit za ukol udrzeni zbytkoveho paliva pohromade. Takze z hlediska zbytkove hmotnosti to nebude nic moc.
Jenom me napada...u vstrikovani vetsiho mnozstvi PA dojde zakonite k velkemu smrsteni materialu...takze bud pouzivaji nejake plnidla do PA, nebo ja bych delal z vetsiho mnozstvi tenkych kotoucu(viriznuty tvar vagonoveho kola) a pak to slepil dohromady. Vyhodou by bylo pouziti beznych komercnich desek z PA... "
Zdroj Kosmo.cz príspevok používateľa Csaba Boros.