"Tajné sovětské raketoplány: Cesta k Buranu začala už ve 30. letech"
"V březnu 1935 mluvil Koroljov na všesvazové konferenci v Moskvě o využití reaktivních létajících aparátů k ovládnutí stratosféry. Shrnul závěry svých studií, poukázal na zvláštnosti a konstrukce raketoplánu. Na bázi jeho dvoumístného větroně SK-9 prý mohl být okamžitě postaven experimentální raketoplán, na jehož palubě by se testovaly nejrůznější raketové motory, systémy řízení apod."
....
"Začátkem roku 1937 přivezli větroň do ústavu a technici do něj namontovali Gluškův motor ORM-65 s maximálním tahem 1,72 kN a dobou hoření 210 sekund. V zimě 1937–1938 prošel raketoplán dvaceti pozemními motorovými zkouškami a v únoru 1938 o něm Koroljov přednesl referát na zasedání vědecké rady. Jak napsal historik Jurij Birjukov, „vědecky v něm zdůvodnil myšlenku vytvoření obranného stíhače a experimentálního letadla pro výzkum stratosféry a aerodynamiky velkých rychlostí“."
https://www.stoplusjednicka.cz/tajne-so ... .sznhp.box