Stránka 7 z 25

Re: Kennedy Space Center LC-39A

Napsal: 23.12.2017 20:38
od Pospíšil
Wopat píše:
marek píše:bude ta rampa v konečné verzi úprav nějak "oplechovaná", jak to bylo někdy vidět na animacích startu falcon heavy?
Jestli to "oplechování" na animacích nebylo proto, že je to mnohem jednodušší nakreslit. :)
Asi ne. Na animacích je konstrukce FSS jaksi vidět i pod těmi plechy. :-)


Re: Kennedy Space Center LC-39A

Napsal: 23.12.2017 22:25
od Wopat
OK, díky :) Když už jsi sem dal tak hezký obrázek, tak se rovnou zeptám: Proč tam má středový stupeň jiné přistávací nohy?

Re: Kennedy Space Center LC-39A

Napsal: 23.12.2017 22:50
od Pospíšil
Wopat píše:OK, díky :) Když už jsi sem dal tak hezký obrázek, tak se rovnou zeptám: Proč tam má středový stupeň jiné přistávací nohy?
To netuším. Celé je to trošku paskvil, ten centrální stupeň je například delší než ty boční a tak má roštová kormidla nad nimi. Ale což, realitu už známe, první FH bude mít nohy stejné na všech stupních.
Jinak tento snímek je oficiálni SpX simulace z dubna 2016 https://www.flickr.com/photos/spacex/26405463180

Re: Kennedy Space Center LC-39A

Napsal: 23.12.2017 23:51
od Meybe
Wopat píše:OK, díky :) Když už jsi sem dal tak hezký obrázek, tak se rovnou zeptám: Proč tam má středový stupeň jiné přistávací nohy?
Tipl bych, že je to protože má jiné rozměry. Je větší než ty postraní a tak má i větší a silnější nohy. Obrázek však neodpovídá realitě, jak dnes už víme. Možná to takto bylo jen původně zamýšleno.

Re: Kennedy Space Center LC-39A

Napsal: 24.12.2017 8:59
od Pospíšil
Na NSF v roce 2011 začal přispívat James Maclaren pod nickem 39B. Na přelomu 70. A 80. let strávil pracovně 5 let na výstavbě FSS a RSS rampy 39B. Je to sice sesterská rampa a v tomto vlákně by to možná nemělo být (spíš někde o historii raketoplánů), ale jelikož byly ocelové konstrukce na obou rampách víceméně identické, tak se snad na mně nebudete zlobit, když sem přidám odkaz na unikátní Jamesovy fotky z té doby, kdy se tyto dnes demontované ocelové konstrukce budovaly. Jeho komentáře k fotkám jsou někdy taky zajímavé a možná by vydaly na menší publikaci. Dokonce se tam objevuje i pár fotek z 39A. Myslím, že na webu obecně je taková sbírka fotodokumentace poměrně unikátní a stojí za shlédnutí.
https://forum.nasaspaceflight.com/index ... ic=25455.0

Od strany 6 v tom vláknu dál se uživatel Chris-A pokusil o ořezání a barevnou korekci původních zažloutlých fotek, naskenovaných s celými stránkami fotoalba. Taky dobrá práce. :palec nahoru:

Např.:




Re: Kennedy Space Center LC-39A

Napsal: 26.12.2017 8:20
od Pospíšil
Dva snímky z 23.12. TEL už byl tou dobou dole v hangáru HIF.




Re: Kennedy Space Center LC-39A

Napsal: 27.12.2017 22:27
od Pospíšil
Na obou předchozích fotkách je vidět jedna zvláštnost - téměř volně stojící žlutá kabinka.
Ještě lépe je vidět na následujícím snímku a výřezu z něj.






Je to jeden z posledních reliktů rotační servisní konstrukce RSS. Z této kabinky byl řízen její otočný pohyb po zahnuté kolejnici směrem k přistavenému raketoplánu. SpaceX má údajně veškerý materiál z demontované struktury odevzdat NASA a tak se dá předpokládat, že onu žlutou budku možná později najdeme v muzeu.








Re: Kennedy Space Center LC-39A

Napsal: 28.12.2017 0:16
od Stepan
Pospíšil píše: SpaceX má údajně veškerý materiál z demontované struktury odevzdat NASA a tak se dá předpokládat, že onu žlutou budku možná později najdeme v muzeu.
Nedělá to náhodou SpaceX kvůli penězům ze železa, co demontují z RSS? Proč by to jinak oddělávali? Nebo, co je myšleno tím "materiálem"?

Re: Kennedy Space Center LC-39A

Napsal: 28.12.2017 8:39
od Pospíšil
Stepan píše:
Pospíšil píše: SpaceX má údajně veškerý materiál z demontované struktury odevzdat NASA a tak se dá předpokládat, že onu žlutou budku možná později najdeme v muzeu.
Nedělá to náhodou SpaceX kvůli penězům ze železa, co demontují z RSS? Proč by to jinak oddělávali? Nebo, co je myšleno tím "materiálem"?
SpaceX vyhrála výběrové řízení na pronájem této rampy na 20 let. Kontrakt s NASA byl podepsán 14.4.2014.
Veškeré upravy rampy SpX provádí na své náklady, ovšem s tím, že NASA jako majitel má právo:
1) navržené úpravy povolit, nebo zamítnout
2) určit způsob provedení schválených úprav
3) získat jakýkoli materiál, vzniklý odstraňováním čehokoli původního z této rampy

V důsledku toho například NASA v minulosti zamítla plán SpX odstranit RSS rychlou cestou pomocí trhavin. Zdůvodnila to tím, že by betonové a zbývajíci kovové konstrukce historické rampy mohly být významně poničeny při dopadu demolovaných trosek RSS na zem. Proto SpX tuto konstrukci zdlouhavě demontuje autogenem a odváží kus po kousku.
Na RSS bylo kromě tisíců tun oceli nosné konstrukce také několik antén, jeřáby, motory, kabeláž, potrubí, atd. To vše bylo a je majetkem NASA. SpX to pouze odstraňuje a to hlavně z toho důvodu, aby se o to během těch 20 let pronájmu nemusela starat - platit ochranu/údržbu proti silně korozivnímu prostředí slaného přímorského vzduchu.
Veškerý zisk z likvidace kovového odpadu jde k NASA, stejně tak NASA si určuje, co si ponechá pro případné další využití, například jako muzejní exponát.

Re: Kennedy Space Center LC-39A

Napsal: 12.2.2018 14:53
od Pospíšil
Byla dokončena podrobná poletová inspekce rampy po prvním startu Falconu Heavy dne 6.2.2018.
Rampa ustála start FH velmi dobře, nicméně pár kusů vedení bude třeba opravit.
TEL je na tom podobně - bude třeba jen několik drobných oprav, jinak bez poškození.
Zkušenosti budou pravděpodobně využity k instalaci několika dalších ochranných krytů, aby se minimalizovaly i tyto "drobné oděrky".
Opláštění FSS se provede v následujících měsících, v době instalace otočné přístupové lávky pro Crew Dragon.
Zbytky demontované konstrukce RSS vydržely (i když by nemusely) na svém místě, takže jejich postupná demontáž bude dál pokračovat.