1. pokiaľ viem, tak minimálne pri ses-8 krátky zážih motorov prebehol
2. okej, a teraz čas na matematiku a orb. mechaniku
cieľová orbita je samozrejme 35786x35786x0 pre všetky prípady (periapsis x apoapsis x inklinácia)
cieľová rýchlosť na GEO je teda 3074,6 m/s
situácia A:
nosič umiestni satelit na orbitu 200x35786x5 (cca na túto orbitu vynáša satelity ariane 5)...
ariane 5 tým pádom v podstate urobí prvú časť hohmanovej orbity a druhú časť robí satelit...
takže potrebujeme vypočítať, koľko delta-v potrebuje dodať satelit, aby sa dostal na geo:
zážih sa vykoná v apogeu (keďže potrebujeme zvýšiť perigeum)
počiatočná rýchlosť v apogeu je 1597,3 m/s
keby sme nemenili inklináciu, tak potrebné delta-v je jednoducho rozdiel počiatočnej a cieľovej rýchlosti (3074,6-1597,3 = 1477,3 m/s)...
keďže satelit potrebuje aj zmeniť inklináciu o 5 st., tak potrebné delta-v bude mierne vyššie (použije sa kosínusová veta) -
1489,9 m/s
situácia B:
nosič umiestni satelit na orbitu 200x35786x27 (falcon 9, atlas v z ksc)
opäť ide o prvú polovicu hohmanovej orbity, takže podobne ako v sit. A, je potrebné urobiť zážih v apogeu pre zvýšenie perigea...
rýchlosti ostávajú rovnaké ako v predch. prípade (rýchlosť závisí od výšky orbity)...
avšak to, že zmena inklinácie je v tomto prípade až 27 st., tak potrebné delta-v je
1803,6 m/s
situácia C:
satelit je nosičom umiestnený na orbitu 200x90000x27 (cca cieľová orbita falconu 9 pri včerajšom lete s thaicom-6 - falcon umiestnil thaicom na inklináciu 22, ale my pre názornosť použijeme 27, aby sme to mohli lepšie porovnať so situáciou B)
v tomto prípade potrebuje satelit okrem zvýšenia perigea a zmeny inklinácie ako v predch. prípadoch, aj znížiť apogeum...
avšak tu zohráva rolu to, že čím je výstrednejšia elipsa, tak tým menšie delta-v potrebujeme dodať, aby sme danú elipsu zmenili...
takisto platí, že čím je nižšia rýchlosť v apoapsis, tak tým menšiu rýchlosť treba na zmenu inklinácie...
v tomto prípade satelit vykoná 2 zážihy motora
1. zvýši periapsis na 35786 km a súčasne zmení inklináciu na 0
2. zníži apoapsis na požadovaných 35786 km, čím sa dosiahne cieľová orbita
prvý zážih sa vykonáva v apoapsis (výška 90000 km)
rýchlosť v apoapsis na tejto orbite je 726,9 m/s
cieľová rýchlosť po prvom zážihu, aby sme dosiahli prechodovú orbitu 35786x90000, je 1586,6 m/s...
ak by sme nepotrebovali zmeniť inklináciu, tak potrebné delta-v je cca 859,6 m/s...
so zmenou inklinácie na 0 sa delta-v mierne zvýši na
995,2 m/s
pozn.: ak si to porovnáme so situáciou B, tak tam sme na zmenu inklinácie pridali cca 230 m/s, kým tu, vďaka tomu, že manéver sa vykonáva pri nižšej rýchlosti, tak bolo potrebných len nejakých 140 m/s...
druhý zážih sa vykonáva v periapsis (to už je teraz 35786 km), a jeho cieľom je cirkularizovať orbitu, teda znížiť apoapsis...
počiatočná rýchlosť v prechodovej orbite v periapsis je 3626,7 m/s...
cieľová rýchlosť GEO orbity je stále rovnaká... teda 3074,6 m/s...
rozdielom týchto rýchlosti zistíme delta-v potrebné pre tento druhý zážih: a to je teda cca
552 m/s...
teda celkové delta-v, ktoré potrebuje dodať satelit, je súčtom oboch zážihov, teda 995,2 + 552 =
1547,3 m/s...
v prípade thaicomu-6 bolo toto delta-v ešte nižšie, keďže f9 umiestnil satelit na inklináciu 22 st....
deficit delta-v pre thaicom je cca
1504,4 m/s
snáď je to, čo som práve napísal, pochopiteľné

ak má niekto záujem, môžem poskytnúť kompletný výpočet (len mi musíte dať vedieť a dať trochu času, aby som prepísal vzorce do LaTeX-u)
edit:
sorry za miešanie perigeum/periapsis a apogeum/apoapsis...
myšlienka a vzorce sú platné aj pre iné telesá, nielen pre zem... avšak bolo by potrebné použiť príslušnú hmotnosť telesa vo výpočtoch, takže potrebné delta-v by sa zmenili, samozrejme...