Obecné otázky o kosmonautice
Pry zahadna tiskovka
Ma byt zitra. Vite o tom neco ? Den nezavislosti ??
http://veda-a-technika.eurozpravy.cz/ve ... onferenci/

Re: Pry zahadna tiskovka
Diskuse o nových výsledcích týkajících se oceánů v naší sluneční soustavě.hulvath píše:Vite o tom neco ?
https://www.nasa.gov/press-release/nasa ... yond-earth
Re: Pry zahadna tiskovka
Prosím, nezakládej pro každou otázku nové téma. Tohle by se třeba hodilo do vlákna Otázky.
Re: Pry zahadna tiskovka
Ok, zkusim priste hledat vice.Dugi píše:Prosím, nezakládej pro každou otázku nové téma. Tohle by se třeba hodilo do vlákna Otázky.
Re: Pry zahadna tiskovka
Děkuju moc 
Fórum by pak bylo nepřehledné.

Fórum by pak bylo nepřehledné.

- Ketivab
- Správce profilu na Twitteru
- Příspěvky: 525
- Reputace: 1
- Bydliště: Země
- Registrován: 10.11.2016 16:27
Re: Otázky
Čím přesně je způsobeno, že při porovnání různých raket má jedna na LEO nosnost vyšší než druhá, ale na GTO nižší?
Př.: F9 - LEO: 22 800 kg, GTO: 8 300 kg
Ariane 5 - LEO: 21 000 kg, GTO: 10 500 kg
Př.: F9 - LEO: 22 800 kg, GTO: 8 300 kg
Ariane 5 - LEO: 21 000 kg, GTO: 10 500 kg
Re: Otázky
Hodně v tom hraje roli horní stupeň - jeho výkon, což je často dáno např. palivem.
-
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1159
- Reputace: 465
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: Otázky
V danom prípade je to dané jednoznačne motormi a palivom - F9 má oba stupne RP+LOX, Ariane 5 má oba stupne LH+LOX.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ale takáto odpoveď je vlastne o ničom. Takže trochu inak: Rozdielna nosnosť je daná rôznymi vlastnosťami použitých stupňov, motorov a palív.
Ťah a špecifický impulz motoru závisí
1) od hustoty a teploty spalín, ktoré expandujú v tryske
2) od hustoty a tlaku prostredia, do ktorého spaliny expandujú
Z matematiky a fyziky okolo expanzie na tryske vyplíva, že pri nulovom tlaku prostredia (vo vakuu) je výhodnejšie mať čo najvyššiu teplotu spalín, dlhú trysku a relatívne ľahké spaliny - tomu z použiteľných technických riešení zodpovedá kyslíko-vodíkový motor (spaliny = vodná para).
A naopak, v atmosfére je výhodnejšia vysoká hustota spalín - tomu zasa zodpovedá motor na tuhé pohonné hmoty.
Lenže motor na TPH je z viacerých príčin značne nepraktický - palivová náplň je drahá (1kg TPH stojí viac ako 10 dolárov - to je najmenej 10x viac ako LH+LOX alebo RP+LOX), výkon motoru sa prakticky nedá regulovať, a spaliny horenia TPH je ekologicky škodlivé, často i priamo jedovaté. Takže sa používajú motory RP+LOX, ktoré majú "kompromisné" vlastnosti - prijateľne vysokú hustotu spalín (vďaka CO2) aj prijateľnú teplotu spalín a dobre sa regulujú.
V zadaní otázky chýba ešte jeden podstatný parameter - štartovacia hmotnosť.
Ariane 5 - Hmotnost 777 000 kg Nosnost na LEO 21 000 kg na GTO 10 500 kg
Falcon 9 - Hmotnost 549 000 kg Nosnosť na LEO 22 800 kg na GTO 8 300 kg
Lenže Ariane 5 je prapodivná a z hľadiska efektívnosti "nie zrovna vydarená" konštrukcia - má dva obrovské motory na TPH (273 ton každý), ktoré dávajú viac ako 14MN ťahu, a centrálny kysliko-vodíkový stupeň, má len 185 ton, dáva ťah 0,96MN pri hladine mora (6,85%) a 1,36MN vo vakuu (9,7%). Horný kysliko-vodíkový stupeň potom váži 19,4 tony (slúži pre dosiahnutie LEO i GTO).
Proste neefektívna kombinácia motorov na TPH a slabého kyslikovo-vodíkového motoru má čo robiť, aby pri spotrebe 756 ton hmoty vyniesla na LEO 21 ton hmoty (2,7%). Potom sa ale uplatní vysoká efektivita kysliko-vodíkového motoru vo vakuu a pri spotrebe 10,5tony hmoty vyšle na GTO 10,5 tony hmoty (50%)
Falcon 9 sa napriek kompromisom (motory s otvoreným cyklom) jeví oveľa vyvýženejšie. Pri spotrebe 526 ton hmoty vynesie na LEO 22,8 tony (4,15%). Horný stupeň je menej efektívny ako u Ariane - pri spotrebe 14,5 tony hmoty vyšle na GTO 8,3 tony hmoty (36,5%)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ale takáto odpoveď je vlastne o ničom. Takže trochu inak: Rozdielna nosnosť je daná rôznymi vlastnosťami použitých stupňov, motorov a palív.
Ťah a špecifický impulz motoru závisí
1) od hustoty a teploty spalín, ktoré expandujú v tryske
2) od hustoty a tlaku prostredia, do ktorého spaliny expandujú
Z matematiky a fyziky okolo expanzie na tryske vyplíva, že pri nulovom tlaku prostredia (vo vakuu) je výhodnejšie mať čo najvyššiu teplotu spalín, dlhú trysku a relatívne ľahké spaliny - tomu z použiteľných technických riešení zodpovedá kyslíko-vodíkový motor (spaliny = vodná para).
A naopak, v atmosfére je výhodnejšia vysoká hustota spalín - tomu zasa zodpovedá motor na tuhé pohonné hmoty.
Lenže motor na TPH je z viacerých príčin značne nepraktický - palivová náplň je drahá (1kg TPH stojí viac ako 10 dolárov - to je najmenej 10x viac ako LH+LOX alebo RP+LOX), výkon motoru sa prakticky nedá regulovať, a spaliny horenia TPH je ekologicky škodlivé, často i priamo jedovaté. Takže sa používajú motory RP+LOX, ktoré majú "kompromisné" vlastnosti - prijateľne vysokú hustotu spalín (vďaka CO2) aj prijateľnú teplotu spalín a dobre sa regulujú.
V zadaní otázky chýba ešte jeden podstatný parameter - štartovacia hmotnosť.
Ariane 5 - Hmotnost 777 000 kg Nosnost na LEO 21 000 kg na GTO 10 500 kg
Falcon 9 - Hmotnost 549 000 kg Nosnosť na LEO 22 800 kg na GTO 8 300 kg
Lenže Ariane 5 je prapodivná a z hľadiska efektívnosti "nie zrovna vydarená" konštrukcia - má dva obrovské motory na TPH (273 ton každý), ktoré dávajú viac ako 14MN ťahu, a centrálny kysliko-vodíkový stupeň, má len 185 ton, dáva ťah 0,96MN pri hladine mora (6,85%) a 1,36MN vo vakuu (9,7%). Horný kysliko-vodíkový stupeň potom váži 19,4 tony (slúži pre dosiahnutie LEO i GTO).
Proste neefektívna kombinácia motorov na TPH a slabého kyslikovo-vodíkového motoru má čo robiť, aby pri spotrebe 756 ton hmoty vyniesla na LEO 21 ton hmoty (2,7%). Potom sa ale uplatní vysoká efektivita kysliko-vodíkového motoru vo vakuu a pri spotrebe 10,5tony hmoty vyšle na GTO 10,5 tony hmoty (50%)
Falcon 9 sa napriek kompromisom (motory s otvoreným cyklom) jeví oveľa vyvýženejšie. Pri spotrebe 526 ton hmoty vynesie na LEO 22,8 tony (4,15%). Horný stupeň je menej efektívny ako u Ariane - pri spotrebe 14,5 tony hmoty vyšle na GTO 8,3 tony hmoty (36,5%)

Mazany Koroljov ?
Dneska jsem byl na ucene prednasce http://www.patecnici.net/prednasky/petr ... etna-2017/ kde recnik srovnaval parametry R-7 s vojenskymi potrebami a dosel k zaveru, ze Koroljov vlastne asi tahal sovetske vedeni za fusekli, protoze pod nosem jim zkonstruoval vojensky temer nepouzitelny nosic (jen cas na pripravu 30 hodin, odpalovaci zakladna zvici povrchoveho dolu, atd. ) ale temer bez uprav pouzitelny pro kosmonoutiku. Co si o tom myslite ?
- kopapaka
- Zkušený vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 352
- Reputace: 2
- Bydliště: kósek od Prostějova
- Registrován: 23.5.2014 7:38
Re: Mazany Koroljov ?
Koroljov chtěl do vesmíru, to ano a určitě na to myslel i při navrhování raket. Ovšem tehdy prostě nešlo jen tak udělat malou raketu s rychlou přípravou. Bojová hlavice prostě byla hodně těžká a cíle daleko.