Starship SN8 v Texasu
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11557
- Reputace: 11995
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship SN8 v Texasu
Tady to máš v celé parádě.Saturn1234 píše: 10.12.2020 11:45 Kam to celé zmizelo? Vidím tam jen špičku, ale žádné další pláty kovu nebo něco takového.

---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Starship SN8 v Texasu
Dovolím si nesúhlasiť hneď s prvým bodom. Faktom je, že pri tomto teste Starship ani chvíľu nebrzdil telom (nespomaľoval je lepší termín). Do voľného pádu prešiel z rýchlosti 0.jirka4000 píše: 10.12.2020 10:40 Kvalita informace o tomto testu v českých denících je dána jejich titulkem na téma "Prototyp rakety SpaceX se při přistání roztrhl". Jednak ten titulek neříká pravdu jednak ti hloupí presstituti zcela ignorují řadu prvenství, kterých při tomto testu SpaceX dosáhl zřejmě proto, že vůbec nerozumí tomu, o čem píší. Ale shrňme si mezi sebou ta prvenství, která test přinesl:
Úspěšné ověření nové koncepce brždění a řízení v atmosféře při sestupu břichem rakety napřed.
Úspěšné ověření koncepce ovládacích ploch a řídícího softwaru pro řízení sestupu atmosférou.
První praktické použití více metanových motorů v raketě.
První restart metanových motorů při letu.
První a přesné navedení nevé rakety SS na přistání.
Prosím doplňte další prvenství, která tento test přinesl!
Jirka4000
Re: Starship SN8 v Texasu
No tak rozhodně brzdil během toho pádu.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11557
- Reputace: 11995
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship SN8 v Texasu
No nevím jak chápeš rovnici pro výpočet maximální rychlosti volného pádu v atmosféře, ale kdyby nebrzdil odporem vzduchu přes maximální podélný profil SS, ale třeba pouze plochou příčního průřezu, tak by dosáhl mnohem větší rychlosti před brzdicím zážehem.radoslav píše: 10.12.2020 12:37Dovolím si nesúhlasiť hneď s prvým bodom. Faktom je, že pri tomto teste Starship ani chvíľu nebrzdil telom (nespomaľoval je lepší termín). Do voľného pádu prešiel z rýchlosti 0.jirka4000 píše: 10.12.2020 10:40 shrňme si mezi sebou ta prvenství, která test přinesl:
...
Úspěšné ověření nové koncepce brždění a řízení v atmosféře při sestupu břichem rakety napřed.
Konečná rychlost volného pádu je závislá na vyrovnání působení sil gravitace a odporu vzduch, který je přímo závislý na vztažné ploše a tvarovém součiniteli odporu vzduchu daného tělesa.
Dám ti příklad: když parašutista za volného pádu padá ve stabilní prsní poloze - roztaženým tělem rovnoběžně se zemí, jeho vertikální rychlost se ustálí kolem 50 m/s. Pokud padá střemhlav - nataženým tělem kolmo k zemi, jeho čelní plocha vůči proudu vzduchu se radikálně zmenší a padá kolem 100 m/s.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Starship SN8 v Texasu
Já radoslavovu zprávu pochopil jako "Starship aerodynamicky nesnižovala rychlost" a tím souhlasím. Přešla z nuly do pádu a její rychlost nejspíše rostla až do zážehu motorů.
Na rozdíl od situace, kdy by přiletěla pekelně rychle a pomocí křídel (hehe) rychlost snižovala.
Nejsem však kovanej v aerodynamice a podobných tématech.
Na rozdíl od situace, kdy by přiletěla pekelně rychle a pomocí křídel (hehe) rychlost snižovala.
Nejsem však kovanej v aerodynamice a podobných tématech.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11557
- Reputace: 11995
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship SN8 v Texasu
Ne, nesouhlasím.
SS zrychloval ve volním pádu z v = 0 na hodnotu vmax, která byla nižší, než kdyby padal svisle - měl menší odpor vzduchu.
Konečná rychlost volného pádu je přímo závislá na ploše, kterou těleso v atmosféře klade odpor.
Druhým parametrem je koeficient odporu tělesa, který je závislý na tvaru tělesa vůči proudu vzduchu.
Třetím vlivem je třecí odpor (vliv drsnosti povrchu), který v tomto případě zanedbáme.
SS zrychloval ve volním pádu z v = 0 na hodnotu vmax, která byla nižší, než kdyby padal svisle - měl menší odpor vzduchu.
Konečná rychlost volného pádu je přímo závislá na ploše, kterou těleso v atmosféře klade odpor.
Druhým parametrem je koeficient odporu tělesa, který je závislý na tvaru tělesa vůči proudu vzduchu.
Třetím vlivem je třecí odpor (vliv drsnosti povrchu), který v tomto případě zanedbáme.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Starship SN8 v Texasu
Nicméně rychlost díky křídlům (hehe) nejspíše ani jednou neklesla.
Naposledy upravil(a) laik dne 10.12.2020 13:18, celkem upraveno 1 x.
Re: Starship SN8 v Texasu
Opravme to na formulaci, ze Starship dosahl pri padu mensi maximalni rychlosti nez pri volnem padu spickou nebo motorovou sekci napred.
A hlavne padala stabilne.
Priklad s parasutistou je dokonala analogie!
A hlavne padala stabilne.
Priklad s parasutistou je dokonala analogie!
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski
Chris Sembroski
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11557
- Reputace: 11995
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Starship SN8 v Texasu
Nevím, jak přesně to myslíš, ale ty 4 klapky samozřejmě představují plochu navíc, která zvyšuje celkovou plochu SS vůči nabíhajícímu proudu vzduchu, a tím klade odpor a brzdí volný pád.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Re: Starship SN8 v Texasu
Asi nemám potřebu s ohledem na důležitější věci v životě úplně každou diskusi rozpitvávat do detailu.
Nicméně příkladem:
a) Jedu autem rychle, šlápnu na brzdu. Brzda snížila moji rychlost (třeba ze 120 na 110).
b) Zatáhnu ruční brzdu a z nuly sešlápnutím plynu zrychluju (třeba na 130, kde bude omezovač). Činnost brzdy ani jedenkrát nesnížila moji rychlost (číslo na tachometru nekleslo, nýbrž rostlo a pak se ustálilo).
Ano, Pepík odvedle může vytasit diskusi o valivým odporu či viskozitě vzduchu za různých teplot...
Jistě bude možné mě chytit za slovo. Nemám však zájem se dále zaplétat a případně nechat školit. Jen jsem chtěl reagovat na reakci na výše zmíněný příspěvek. Vlastně je mi to jedno.
Nicméně příkladem:
a) Jedu autem rychle, šlápnu na brzdu. Brzda snížila moji rychlost (třeba ze 120 na 110).
b) Zatáhnu ruční brzdu a z nuly sešlápnutím plynu zrychluju (třeba na 130, kde bude omezovač). Činnost brzdy ani jedenkrát nesnížila moji rychlost (číslo na tachometru nekleslo, nýbrž rostlo a pak se ustálilo).
Ano, Pepík odvedle může vytasit diskusi o valivým odporu či viskozitě vzduchu za různých teplot...
Jistě bude možné mě chytit za slovo. Nemám však zájem se dále zaplétat a případně nechat školit. Jen jsem chtěl reagovat na reakci na výše zmíněný příspěvek. Vlastně je mi to jedno.