EFT-1
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3916
- Reputace: 3082
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: EFT-1
A já dodám, že to může taky být dost nebezpečné stačí aby se něco podělalo a loď byla schopná jenom volného návratu do atmosféry a je na problém zaděláno, vzomeňme na Apolo13, tam by při takovém scénáři posádka neměla šanci
- JosVerstapen
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 187
- Reputace: 0
- Bydliště: Uherské Hradiště
- Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: EFT-1
Na první pohled se mě to zdálo taky trochu zmatené a zbytečné proč vyvíjet nezávisle na sobě 4x dopravní prostředek do vesmíru: Dragon, CST100, Orion a Dream Chaser ....
Jenže NASA to neměla moc jednoduché jak se psalo Program Constellation byl zrušen v roce 2010 Obamou a zůstal pouze Orion s velmi malým rozpočtem (každoroční krácení rozpočtu NASA), tudíž by vývoj trval moc dlouho.
Proto se rozhodli podepsat kontrakty v dubnu 2011 se soukromím sektorem na vývoj dopravního prostředku a v první fázi rozdělila NASA 270.mil $
SpaceX ......asi kvůli tomu, že viděli jejich velký potenciál
Boeing ..... kvůli vazbám z minulosti a taky tam určitě byl i politický tlak (podílí se na vojenské spolupráci)
Sierra Nevada....asi taky kvůli potenciálu nevím
Blue Origin
V současné době máme 3 společnosti, které ve vývoji pokračují s dotacemi od NASA: SpaceX,Boeing,Sierra Nevada
Přitom NASA platí Rusům cca 63 mil $ za jednoho kosmonauta, když si to spočítáte tak je to minimum to co rozdělila mezi soukromé společnosti a ví že se jim to vrátí, protože Rusové tímpádem ztratí monopol.
Takže to byl perfektní čin rozjet dotace do soukromých společností.
Ale i tak mě pořád připadá že projekt Orion se mohl sloučit s Boeingem a vyvinout dopravní prostředek včetně nosiče "společně" mimo orbitu Země. Vemte si jenom to, že spousta leteckých inženýrů, technologů a konstruktérů kteří se podílí v NASA na vývoji Orionu, pracuje v Boeingu
stačí se mrknout v tomto vláknu na poslední video od Dugiho.....a vidíte že rozhovory poskytují lidi kteří pracují i pro Boeing.
Koncepce CST-100 by určitě splňovala dopravu i dál než jen na LEO, ale asi to mají vymyšleno jinak. A určitě ví co dělají.
Já si osobně myslím, že CST-100 chce konkurovat co nejdříve SpaceX pilotované verzi DragonRider na ISS.
A proto NASA nezávisle na CST-100 vyvíjí svůj vlastní Orion pro dopravu na Měsíc případně na Mars. (ale možná jsou to jenom mé spekulace)...a snaží se svůj projekt EFT-1 dostat do povědomí veřejnosti!
![](http://s10.postimage.org/6d381mull/800px_EFT_1_mission_diagram.jpg)
obr.Wikipedia
Jenže NASA to neměla moc jednoduché jak se psalo Program Constellation byl zrušen v roce 2010 Obamou a zůstal pouze Orion s velmi malým rozpočtem (každoroční krácení rozpočtu NASA), tudíž by vývoj trval moc dlouho.
Proto se rozhodli podepsat kontrakty v dubnu 2011 se soukromím sektorem na vývoj dopravního prostředku a v první fázi rozdělila NASA 270.mil $
SpaceX ......asi kvůli tomu, že viděli jejich velký potenciál
Boeing ..... kvůli vazbám z minulosti a taky tam určitě byl i politický tlak (podílí se na vojenské spolupráci)
Sierra Nevada....asi taky kvůli potenciálu nevím
Blue Origin
V současné době máme 3 společnosti, které ve vývoji pokračují s dotacemi od NASA: SpaceX,Boeing,Sierra Nevada
Přitom NASA platí Rusům cca 63 mil $ za jednoho kosmonauta, když si to spočítáte tak je to minimum to co rozdělila mezi soukromé společnosti a ví že se jim to vrátí, protože Rusové tímpádem ztratí monopol.
Takže to byl perfektní čin rozjet dotace do soukromých společností.
Ale i tak mě pořád připadá že projekt Orion se mohl sloučit s Boeingem a vyvinout dopravní prostředek včetně nosiče "společně" mimo orbitu Země. Vemte si jenom to, že spousta leteckých inženýrů, technologů a konstruktérů kteří se podílí v NASA na vývoji Orionu, pracuje v Boeingu
![Mrknutí ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Koncepce CST-100 by určitě splňovala dopravu i dál než jen na LEO, ale asi to mají vymyšleno jinak. A určitě ví co dělají.
Já si osobně myslím, že CST-100 chce konkurovat co nejdříve SpaceX pilotované verzi DragonRider na ISS.
A proto NASA nezávisle na CST-100 vyvíjí svůj vlastní Orion pro dopravu na Měsíc případně na Mars. (ale možná jsou to jenom mé spekulace)...a snaží se svůj projekt EFT-1 dostat do povědomí veřejnosti!
![](http://s10.postimage.org/6d381mull/800px_EFT_1_mission_diagram.jpg)
obr.Wikipedia
- petrsida
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3916
- Reputace: 3082
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: EFT-1
Ono CST100 je Orionu dost podobná, podle všeho se jedná o zjednodušenou a odlehčenou variantu Orionu.
Tu logiku musíš otočit, jestliže NASA vyhlásilo něco jako veřejnou soutěž o dopravní prostředek na LEO, tak Boeingu nikdo nemůže zákazat se jí účastnit
jestli nakonec budou tři, nebo dvě lodě pro dopravu na LEO, nikdo asi teď netuší, logika ale říká že víc jich bude, tím zaprvé bude doprava levnější, a za druhé celková dopravní kapacita bude větší, ono se tím otevřou dosud netušené možnosti, troufám si tvrdit, že až to rozjedou, tak bude skutečná doprava na ISS ve skutečnosti menší část, se zlevněním cesty na orbitu se rozjede obrovský byznys se soukromými stanicemi - hotely.
A tady bych viděl obrovskou výhodu Dream Chaceru, který bude mít minimální přetížení na přistání.
Loď pro daleké cesty musí být nutně jiná, už jenom proto, že bude muset vydržet mnohem déle a bude muset mít mnohonásobně větší míru spolehlivosti
Tu logiku musíš otočit, jestliže NASA vyhlásilo něco jako veřejnou soutěž o dopravní prostředek na LEO, tak Boeingu nikdo nemůže zákazat se jí účastnit
jestli nakonec budou tři, nebo dvě lodě pro dopravu na LEO, nikdo asi teď netuší, logika ale říká že víc jich bude, tím zaprvé bude doprava levnější, a za druhé celková dopravní kapacita bude větší, ono se tím otevřou dosud netušené možnosti, troufám si tvrdit, že až to rozjedou, tak bude skutečná doprava na ISS ve skutečnosti menší část, se zlevněním cesty na orbitu se rozjede obrovský byznys se soukromými stanicemi - hotely.
A tady bych viděl obrovskou výhodu Dream Chaceru, který bude mít minimální přetížení na přistání.
Loď pro daleké cesty musí být nutně jiná, už jenom proto, že bude muset vydržet mnohem déle a bude muset mít mnohonásobně větší míru spolehlivosti
Re: EFT-1
Technici z Marshall Space Flight Center ve městě Huntsville převzali 4 velkorozměrové kovové prstence. Ty vyrobila firma Major Tool and Machine z Indianapolis. Tyto prstence poslouží k vytvoření adaptéru, kterým se bude loď Orion připojovat k horní části rakety.
Dva ze čtveřice prstenců poslouží k výrobě adaptéru pro první let EFT-1. Další dva dají vzniknout testovacímu adaptéru, na kterém se bude ladit spojení se SLS.
Video bohužel na YouTube není, mrkněte se tedy aspoň na web NASA.
Dva ze čtveřice prstenců poslouží k výrobě adaptéru pro první let EFT-1. Další dva dají vzniknout testovacímu adaptéru, na kterém se bude ladit spojení se SLS.
Video bohužel na YouTube není, mrkněte se tedy aspoň na web NASA.
Re: EFT-1
Přípravy kosmické lodi Orion pro misi EFT-1 pokračují. Pokroky hezky ukazuje přiložené video.
- JosVerstapen
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 187
- Reputace: 0
- Bydliště: Uherské Hradiště
- Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: EFT-1
Geniální video, k tomu není co dodat
O NASA už nemám pochyb v projektu SLS vs Orion, teď aby to hlavně zvládla ESA se servisním modulem a měla zajištěný technologický odbyt na několik let!
![Úsměv :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
O NASA už nemám pochyb v projektu SLS vs Orion, teď aby to hlavně zvládla ESA se servisním modulem a měla zajištěný technologický odbyt na několik let!
Re: EFT-1
Ve výrobním závodě v Denveru (stát Colorado) vyrobili titanovou kostru pro tepelný štít Orionu o průměru pět metrů. Jak tenhle neskladný kus snadno dopravit do Bostonu ve státě Massachusetts, což je nějakých 3 000 kilometrů po silnici? NASA využije služeb unikátního letounu Super Guppy.
![](https://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/904001_10152441907758538_746545833_o.jpg)
V Bostonu se v hale firmy Textron Defense Systems nanese na kostru štítu vlastní tepelná ochrana - materiál Avcoat, který se mimochodem používal i u projektu Apollo. Následně zamíří tepelný štít na Floridu.
![](https://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/904001_10152441907758538_746545833_o.jpg)
V Bostonu se v hale firmy Textron Defense Systems nanese na kostru štítu vlastní tepelná ochrana - materiál Avcoat, který se mimochodem používal i u projektu Apollo. Následně zamíří tepelný štít na Floridu.
Re: EFT-1
- JosVerstapen
- Pokročilý uživatel
- Příspěvky: 187
- Reputace: 0
- Bydliště: Uherské Hradiště
- Registrován: 12.9.2012 15:40
Re: EFT-1
Nádherná konstrukce letounu, bez ocasu vypadá jako vzducholoď ![Mrknutí ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Mrknutí ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
- modelar
- Vesmírný badatel
- Příspěvky: 557
- Reputace: 39
- Bydliště: Slovensko
- Registrován: 4.8.2012 21:40
Re: EFT-1
V Marshall Space Flight Center prebieha okrem iného aj výroba adaptéra na pripevnenie Oriona k rakete Delta IV Heavy.
http://www.americaspace.com/?p=33418
http://www.americaspace.com/?p=33418
"It was going well until it exploded."