Re: Dragon XL
Napsal: 7.4.2020 15:04
Zrovna tohle by takový problém být nemusel, pomocí GPS určíte polohu s přesností na 1cm v reálném čase a než vystoupáte mimo dosah signálu máte už dráhu slušně určenou. Navíc můžete provést během cesty korekční zážeh. Jiné nevýhody to má, třeba ze Země je startovací okno jednou za den, z LEO je zhruba každou hodinu.Wopat píše:Ano, to jsem pochopil. Jenže tady nejde pouze o "matematické" výhody týkající se nosnosti, ale také o operační záležitosti, jako je např. získání přesných parametrů parkovací oběžné dráhy pro aktualizaci dat pro TLI. S přímým letem bude přesnost nepochybně horší. A to je jen jedno negativum. Ne všechno se točí okolo delta-v.MartinH píše:Ale já nemyslel letět celou cestu kolmo k zemi, ale normálně to stáčet k východu jak se lítá běžně, jen nemusíš zakulacovat dráhu, nejnižší bod necháš klidně v atmosféře (či úplně pod zemí).
Ano to je celkem pravděpodobné. Jenže pokud startujete z hodně nízké dráhy tak se ten stupeň při každém oběhu dostane na chvíli nízko nad Zem a trošku ho přibrzdí zbytky atmosféry, takže stejně nakonec shoří. Nato aby se dostal do cislunárního prostoru natrvalo a pak následně na heliocentrickou dráhu jak tu někteří spekulovali by musel provést zážeh naopak v apogeu za nemálo deltaV a nebo naopak u Země v perigeu za málo deltaV a vydat se rovnou na heliocentrickou dráhu. Já tím jen chtěl říct že zlikvidovat druhý není vůbec žádný problém jak tu někteří spekulovali. Naproti tomu Dragon XL, to bude něco jiného, ten už do atmosféry jen tak nedostanete.Wopat píše:To ano, jenže na tak protáhlé dráze už druhý stupeň nemusí v apogeu vůbec fungovat. Jaká je jeho papírová životnost? 6 hodin? (Nevím) Navíc si troufám tvrdit, že při tak důležité misi jako je zásobování stanice Gateway bude úklid druhého stupně tím posledním, co bude NASA i SpaceX zajímat. Budou tam stovky jiných důležitějších faktorů, kterým se bude mise podřizovat.MartinH píše:Navíc v nejvyšším bodě stačí jen malý brzdicí zážeh na poslání 2. stupně rovnou do atmosféry.
Pokud poletí po strmnější trajektorii tak pak ano, ale o tom jsem nemluvil. Já předpokládal běžnou trajektorii ve svých úvahách. I když strmnější by možná mohla být efektivnější, ale do diskuze o efktivitě strmnější trajektorie se nehodlám pouštět. Naopak čím bude Dragon FX těžší tím menší zrychlení mu FH dokáže udělit a tím menší bude návratová rychlost. -> menší namáhání při vstupu do atmosféry.Wopat píše:Tady už se opakujeme a tohle jsem komentoval na začátku. Pokud FH poletí po strmější trajektorii, první stupně se budou vracet vyšší rychlostí a především jejich tepelné a aerodynamické namáhání bude mnohem vyšší, což stupně nevydrží.MartinH píše:To hlavní co se snažím celou dobu říct, že nejsme zas až tak omezeni papírovou nosností FH k Měsíci. O něco se může postarat sám Dragon XL. Získáme tím úklid 2. stupně do atmosféry a potom buď větší nosnost nebo možnost záchrany všech tří prvních stupňů. (Možná by šlo zachránit první stupně i trochu navýšit nosnost)
S tím tak úplně nesouhlasím, SpaceX běžně obětuje část nosnosti kvůli znovupoužitelnosti a pokud to vyjde tak že stačí zvětšit nádrže Dragona XL a zachovat znovupoužitelnost, tak proč by to neudělali. Nevidím problém v bezpečnosti že máte větší nádrže a pokus o přistání prvních stupňů už nijak druhý stupeň s Dragonem neohrozí.Wopat píše:Osobně se domnívám, že raketa bude (jak je při podobných misích zvykem) vyždímána na maximum a zbytek už bude na lodi. Loď se nebude podřizovat přistání prvních stupňů ani úklidu druhého stupně ani ničemu jinému. Primární je bezpečná a jistá doprava maximálního množství nákladu na stanici.MartinH píše:Stěžejní je to o přenechání části práce na Dragona XL, což si myslím že není vůbec špatný postup a třeba to i tak bude fungovat. Ostatně Boeing to tak taky má při cestě na ISS.