Dream Chaser

Sem patří debata o všech vesmírných projektech, které vyvíjí firma Sierra Nevada Corporation
Odpovědět
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Dream Chaser

Příspěvek od Amper »

Aha, tak to je aktualizace. Ja jsem cetl (pokud se nepletu tak to byl clanek v L&K :-D ) ze se ceka ze bude poskozen pri sestupu.


No, asi je ekonomictejsi ho zahodit nez resit co s poskozenym na zemi. I kdyz me to docela prekvapuje ale otazka je co presne budou odhazovat. Netusi nekdo co bude pouzivat Dream Chaser za adapter ?

CBM tam asi nenacpou a nedavno probehla zprava ze Nasa zmenila vyvoj a akceptovala pro dalsi lety nejaky SIMAC od Boeingu (hadam ze ten delaj hlavne pro CST-100 a svou silou protlacili svuj mechanizmus i pro ostatni). Podle obrazku (jednak CST-100 a druhak podle obrazku adapteru ktere by meli nasadit na CBM aby se tam mohli pripojit) to vypada ze prurez pruchodu bude vyrazne mensi nez u CBM
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27004
Reputace: 2779
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Dream Chaser

Příspěvek od Dugi »

Jaký adaptér se použije zatím není jasné. Ale řekl bych, že to není podstatné. Prostě použijí ten, který bude zrovna používaný.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Dream Chaser

Příspěvek od Amper »

Jasne, jen me to zajimalo z technickeho hlediska.

Je totiz zajimave jak adaptery ovlivni tvar lode (viz Dragon s CBM proti CST-100 , ATV s ruskym adapterem vs HTV)

Maj pred sebou jeste dlouhou cestu a doufam ze se jim to povede
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 777
Reputace: 1
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Dream Chaser

Příspěvek od Raul »

Amper píše:CBM tam asi nenacpou a nedavno probehla zprava ze Nasa zmenila vyvoj a akceptovala pro dalsi lety nejaky SIMAC od Boeingu (hadam ze ten delaj hlavne pro CST-100 a svou silou protlacili svuj mechanizmus i pro ostatni). Podle obrazku (jednak CST-100 a druhak podle obrazku adapteru ktere by meli nasadit na CBM aby se tam mohli pripojit) to vypada ze prurez pruchodu bude vyrazne mensi nez u CBM
Pro pilotované lodě NASA minulý týden rozhodla používat ten dokovací uzel SIMAC od Boeingu, takže se to bude týkat i Dream Chaseru. Moc podrobností o něm jsem zatím nikde nenašel, takže kdyby se to někomu povedlo budu rád za info. Předpokládám ale že průměr bude podobný jako u předchozího iLIDS (international Low Impact Docking System), který se také jinak nazývá NDS (NASA docking system). Jeho výhoda je že poslední fázi přitažení lodi měly provádět elektromagnety, takže samotné zadokování mělo být velmi měkké. Jeho průměr je zhruba stejný jako ten co se používal pro raketoplány. Vnitřní průlez 685 až 813mm, vnější průměr 1255mm. Připojovat se měl na dokovací uzly APAS pro raketoplány, které jsou součástí adaptérů PMA, připojených ke staničnímu uzlu CBM. iLIDS vycházel z původního LIDS, který byl navržen už pro X-38 a po jeho zrušení měl být na CEV-Orionu.

Ale CBM neměl být nikdy použit pro pilotované lodě. CBM je staniční spojovací uzel, kterým jsou spojeny jednotlivé moduly amerického segmentu stanice s tím, že se takto dá připojit i loď s nákladem (v současnosti HTV, Dragon a Cygnus). Jeho průměr je proto větší než dokovací adaptéry. Vnitřní průlez asi 1270mm a vnější průměr 2080mm. CBM uzel se vždy pasivně spojuje pomocí robotické kanadské ruky SSRMS a není proto použitelný pro pilotované lodě.

Celý ruský segment, tj. ruské lodě a ATV (které se připojuje také na ruský segment) používají zase úplně jiný systém, tzv. systém kotva-kužel.
Uživatelský avatar
KitFisto
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 532
Reputace: 1
Bydliště: Ostrava/Szczecin
Registrován: 10.7.2012 8:25
Re: Dream Chaser

Příspěvek od KitFisto »

Něco o nadcházejících drop-testech. První by měl být v prvním čtvrtletí 2013.

Obrázek

http://www.nasaspaceflight.com/2012/12/ ... -upcoming/
Science flies you to the moon
Religion flies you into buildings.
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Dream Chaser

Příspěvek od Amper »

Netusi nekdo zda bude DreamChaser vybaven pro automaticke/dalkove ovladane pristavani ? Jde me o to ze jak SpaceX tak Boeing budou urcite testovat sve kapsle v automatickych modech (Dragon uz ma za sebou 3 takovedle testy :-D ) ale u DreamChaseru si nejsem jisty
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 27004
Reputace: 2779
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Dream Chaser

Příspěvek od Dugi »

V určité fázi na to určitě přejdou, jen nevím, kdy k tomu dojde. Možná to použijí už od začátku, těžko soudit. Počkáme si na nějaké bližší informace o chystaných testech.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
petrsida
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4033
Reputace: 3143
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Dream Chaser

Příspěvek od petrsida »

Včera NASA oznámila další financování projektu CPC

(NASA Awards Commercial Crew Certification Contracts)

vybrány byly následující společnosti: Boeing, Space X a SNC
Já osobně jsem moc rád, že Dram Chacer pokračuje

financování bude následující:
Sierra Nevada Corporation Space System, Louisville, Colo., $10,000,000

finance zahrnují:

During the Phase 1 CPC contracts, from Jan. 22, 2013 through May 30, 2014, the companies will work with NASA's Commercial Crew Program (CCP) to discuss and develop products to implement the agency's flight safety and performance requirements. This includes implementation across all aspects of the space system, including the spacecraft, launch vehicle, and ground and mission operations.

Během smluv fáze 1 CPC, od 22. ledna 2013 až 30.května 2014, budou společnosti spolupracující na CPC diskutovat a vyvíjet produkty tak, aby zavedly agenturní bezpečnostní a výkonostní požadavků. To zahrnuje práci ve všech aspektech kosmického systému, včetně sondy, rakety, a pozemních a vesmírných operací.

další pokračování bude:
The second phase of the certification contract, expected to begin in mid-2014, will involve a full and open competition. It will include the final development, testing and verifications necessary to allow crewed demonstration flights to the space station.

Druhá fáze certifikační smlouvy, by měla být zahájena v polovině roku 2014, bude zahrnovat plnou a otevřenou soutěž. To bude zahrnovat finální vývoj, testování a ověřování nezbytná opatření k provedení předváděcího letu k ISS s posádkou.


zdroj: http://www.nasa.gov/exploration/commerc ... wards.html
Uživatelský avatar
tomas
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4838
Reputace: 48
Registrován: 2.4.2011 23:20
Re: Dream Chaser

Příspěvek od tomas »

Firma SNC získala opravdu silného partnera a sice Lockheed Martin. Jsou podepsány dvě smlouvy. Jedna pro podíl na konstrukčních pracích a druhá pro bezpečnostní certifikaci.

Co se týče konstrukčních prvků, bude se jednat zejména o kompozitní materiály, které Lockheed Martin vyvinul původně pro vojenské účely, konkrétně pro stíhačky F-22 a F-35. Dodávat by měl i nádrže, které by měly být podobné konstrukce jako pro kosmickou loď Orion.
zdroj:spaceflightnow.com
Uživatelský avatar
Wopat
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4729
Reputace: 646
Bydliště: Sluneční soustava
Registrován: 8.8.2012 19:37
Re: Dream Chaser

Příspěvek od Wopat »

Concept of Operations...

The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.

Odpovědět

Zpět na „Sierra Nevada Corporation“