Stránka 6 z 7

Re: CRS-14 (SpX-14)

Napsal: 9.4.2018 12:36
od otaznick
Asi už se to tu už řešilo, ale jakým systémem je kotvený náklad v trunku, tak aby nevypadl a zároveň šel lehce vyjmout?

Re: CRS-14 (SpX-14)

Napsal: 9.4.2018 12:45
od Pospíšil
otaznick píše:Asi už se to tu už řešilo, ale jakým systémem je kotvený náklad v trunku, tak aby nevypadl a zároveň šel lehce vyjmout?
Na šesti-ramenný rám v trunku jsou připevněny přepravní palety FRAM (Flight Releasable Attachment Mechanism), na kterých je upnut konkrétní náklad.
Uvolňování nákladu z FRAMu je elektromechanické, na základě povelu týmu, jež vykládá náklad.

Zde je záběr ze sobotního vyjmutí materiálového experimentu MISSE-FF z trunku. FRAM je ta bílá, černě orámovaná paleta s číslem 1 pod ním.




Takto se instalují jednotlivé přístroje na FRAMy do trunku (tady zrovna upínají evropský ASIM). Možná si všimneme třech techniků ve tmavěmodrých pláštích uvnitř, což dává dobrou představu o rozměrech.


Re: CRS-14 (SpX-14)

Napsal: 9.4.2018 22:16
od Meybe
Takto vypadá patch pro experiment Mikro-11. Experiment byl součástí nákladu mise CRS-14.


Více o experimentu zde:
http://www.kumc.edu/news-listing-page/t ... -2018.html

Re: CRS-14 (SpX-14)

Napsal: 13.4.2018 15:28
od Wopat
Wow! Parádní timelapse zobrazující přílet Dragonu k ISS. Zejména se mi líbilo jemné manévrování v závěrečné fázi, kdy Dragon čekal na zachycení. :klaní se:


Re: CRS-14 (SpX-14)

Napsal: 13.4.2018 16:42
od Amper
a bylo to manevrovani ? Ja myslel ze vyckavaj ve free driftu

Re: CRS-14 (SpX-14)

Napsal: 13.4.2018 16:47
od Wopat
No jistý si nejsem, ale byly tam náhlé změny, z čehož usuzuju, že to bylo manévrování. Free drift se myslím iniciuje až chvilku před zachycením.

Re: CRS-14 (SpX-14)

Napsal: 13.4.2018 17:06
od Amper
ja zil v tom ze v urcite bubline od ISS nesmi manevrovat z bezpecnostnich duvodu ale nejaky timeline jsem taky nenasel

Re: CRS-14 (SpX-14)

Napsal: 13.4.2018 17:13
od Wopat
Free drift je iniciován až těsně před zachycením proto, aby loď nezačala po zachycení robotickou paží manévrovat. V těsné blízkosti se naopak v určitých situacích manévrovat (používat trysky) musí, např. když se připojuje Sojuz, tak v okamžiku kontaktu trysky loď potlačí dopředu.

Tady je citace ze spaceflight101 ohledně onoho přiblížení na videu:
Having arrived directly below ISS, Dragon coasted up to 250 meters where it held for the transition from relative GPS to its Proximity Navigation Sensors using a LIDAR bouncing lasers off reflectors on ISS and a thermal imager to capture the relative geometry between the approaching spacecraft and ISS. Dragon remained rock-solid as it climbed to 30 meters where it held again to switch the LIDAR into single-reflector mode and complete a final set of checks.

Gently firing its thrusters, Dragon took 20 minutes to advance to the Capture Point just 11.4 meters from ISS Structure where it came to a complete hold. On duty inside the Cupola were JAXA Astronaut Norishige Kanai as the prime robotics operator and NASA’s Scott Tingle in a supporting role, commanding the Dragon and handling communications with mission control. Tracking Dragon’s grapple fixture, Kanai aligned the Latching End Effector with the grappling pin before verifying Dragon had entered free drift and pushing in for the capture.

Re: CRS-14 (SpX-14)

Napsal: 13.4.2018 17:22
od Pospíšil
V podrobném letovém plánu CRS-14 jsou tyto položky :

CP arrival: -0/00:16:00
Go for capture -0/00:08:00
Capture +0/00:00:00

Takže mezi příletem na pozici pro zachycení a zachycením je 16 minut. Jestli jsou RCS motorky zablokovány = free drift před okamžikem Go for capture, to nevím, ale je to pravděpodobné.
Video je hodně zrychlené.

Re: CRS-14 (SpX-14)

Napsal: 13.4.2018 18:53
od Amper
Osobne bych to odhadl na nekdy mezi priletem a go for capture. Nechce se me verit ze by dostali Go kdyz by nebylo overeno ze je ve free driftu (ale mozne je vsechno, netusim jak moc muze "uject" kdyz nebude rizeny)