“We have qualified our engines to be robust to turbine wheel cracks,” John Taylor, a SpaceX representative, tells The Verge. “However, we are modifying the design to avoid them altogether. This will be part of the final design iteration on Falcon 9. SpaceX has established a plan in partnership with NASA to qualify engines for [crewed] spaceflight.”
"Motory byly kvalifikovány s dostatečnou robustností, aby snesly i trhliny na rotoru turbíny" řekl John Taylor ze SpaceX. "Nicméně pracujeme na úpravě konstrukce, abychom trhlinám zcela zabránili. Toto bude součástí poslední konstrukční iterace Falconu 9. SpaceX ve spolupráci s NASA připravil plán na kvalifikaci motorů pro pilotované lety".
Re: Falcon 9 v1.2
Napsal: 7.2.2017 11:04
od Raul
Podle ředitelky Shotwell byl problém s prasklinami v turbočerpadle Merlinu objeven při pozemních testech už v roce 2015 a to ve dvou typech.
Závažnější typ prasklin byl již řešen SW úpravou a také přepracovaným rotorem turbíny plynového generátoru, což bylo aplikováno už při letu CRS-9.
Druhý typ prasklin ve svárech a plášti není pro let závažný, ale NASA a letectvo přesto požádaly o konstrukční řešení i tohoto problému. Tato změna bude aplikována ještě před bezpilotní misí SpX DM-1 (F9 Block5) plánovanou na listopad.
Ahoj! Měl bych dotaz k AFDS. Jakým způsobem k destrukci rakety (snad ne)dojde?
Re: Falcon 9 v1.2
Napsal: 13.3.2017 9:51
od Dugi
Asi myslíš AFTS (Autonomous Flight Termination System). Pokud se nepletu, tak v případě destrukce F9R Dev1 (Grasshopper 2), kde se uplatnil podobný systém, došlo k otevření ventilů nádrží, čímž se ztratil vnitřní tlak a to stačilo k destrukci nosiče. matně si pamatuju, že SpaceX k tomuhle účelu nechce používat výbušniny, ale třeba mne někdo opraví.
Re: Falcon 9 v1.2
Napsal: 13.3.2017 10:37
od Pospíšil
Dugi píše: matně si pamatuju, že SpaceX k tomuhle účelu nechce používat výbušniny, ale třeba mne někdo opraví.
Ano, EM obecně nemá rád explosivní materiály, nicméně v případě FTS (AFTS) musel nakonec ustoupit (pravděpodobně kvůli certifikaci nosiče pro DoD náklady). Současná verze F9 má podél nádrží prvního stupně menší dávku trhaviny, které stupeň v případě iniciace v podstatě po celé délce rozpáře. Dojde k smísení pohonných látek a jejich rychlému vyhoření / expolsi.
Ano, překlep. Pardon. Autonomous Flight Termination jsem měl namysli. Díky za osvětlení!
Re: Falcon 9 v1.2
Napsal: 13.3.2017 15:28
od Raul
Pospíšil píše:
Dugi píše: matně si pamatuju, že SpaceX k tomuhle účelu nechce používat výbušniny, ale třeba mne někdo opraví.
Ano, EM obecně nemá rád explosivní materiály, nicméně v případě FTS (AFTS) musel nakonec ustoupit (pravděpodobně kvůli certifikaci nosiče pro DoD náklady). Současná verze F9 má podél nádrží prvního stupně menší dávku trhaviny, které stupeň v případě iniciace v podstatě po celé délce rozpáře. Dojde k smísení pohonných látek a jejich rychlému vyhoření / expolsi.
F9 disponuje systémem FTS nejenom v prvním stupni, ale v obou stupních. A to nejenom u současné verze F9, ale všech u verzí.
AFTS se liší jen v jeho iniciaci, ale princip je stále stejný - lineární rozbuška na vnějším plášti.
Re: Falcon 9 v1.2
Napsal: 13.3.2017 15:35
od Jardax
Ono to ma vice duvodu, ale hlavni dva jsou ty, ze zadny ventil nedokaze vyprazdnit nadrze dostatecne rychle, a navic by netknute telo rakety mohlo pokracovat po balisticke krivce az do dopadu.
Proto je v podstate jedina mozno dat na plast trhavinu, ktera jednak okamzite otevre obe nadrze, a zaroven je rozpare do te miry, ze uz moc daleko nedoleti, nehlede na to co s temi troskami udela vybuch uvolneneho paliva a okyslicovadla.