Stránka 6 z 8
Re: Falcon 9 v1.1
Napsal: 7.1.2014 12:55
od Dugi
Jasně, to dává smysl - u Cassiope se dělal zpomalovací zážeh, protože se letělo jen na LEO - tzn. v nádržích mohla zůstat rezerva pro brzdící zážeh. Ale u SES-8 a teď i Thaicomu šlo o let na GTO, kde jede raketa na maximum. Tzn. že další pokus o brzdící zážeh by mohl přijít při startu Dragonu.
Re: Falcon 9 v1.1
Napsal: 7.1.2014 14:42
od Wopat
Znamená to, že až bude mít v budoucnu SpaceX k dispozici znovupoužitelnou raketu, respektive první stupeň, bude znovupoužitelný pouze při startech na LEO?
Re: Falcon 9 v1.1
Napsal: 7.1.2014 14:46
od Dugi
Je to možné. Ale na druhou stranu jsou teď jen opatrnější, protože jde zatím jen o zkoušky a nechtějí jít úplně na krev. V dalších letech možná zkusí i restart po letu na GTO.
Na druhou stranu by to bylo docela logické, protožedo budoucna by mohl na LEO létat jen F9, zatímco na GTO, nebo ještě spíše GEO by měl létat FH. U něj se budou postranní motory oddělovat při nižší rychlosti a v nižší výšce než je tomu u Falconu.

Re: Falcon 9 v1.1
Napsal: 7.1.2014 15:30
od Agamemnon
f9 pri starte 3t satelitu na gto rtls neurobi... pretoze na to nema vykon...
@dugi: napr. spacex sa samo vyjadrilo, ze pri startoch ses aj thaicomu, ide nosic na hranu
takze rtls stupna pri starte na gto najskor az fh...
Re: Falcon 9 v1.1
Napsal: 7.1.2014 15:31
od Dugi
Takže to, co jsem psal ve 12:55 je potvrzené. Děkuju

Re: Falcon 9 v1.1
Napsal: 7.1.2014 16:27
od Pospíšil
Agamemnon píše:f9 pri starte 3t satelitu na gto rtls neurobi... pretoze na to nema vykon...
@dugi: napr. spacex sa samo vyjadrilo, ze pri startoch ses aj thaicomu, ide nosic na hranu
Aga, můžeš na takové vyjádření SpX dát nějaký link?
Moc se mi to totiž nezdá, jelikož na SpX webu pro F9 v1.1 inzerují nosnost na GTO 4850 kg.
http://www.spacex.com/falcon9
Spoléhat se na to 100% nedá, ale přece jen je to mnohem víc, než "na hraně možností"..
Thaicom 6 vážil při startu, podle presskitu SpX 3016 kg, podle výrobce (Orbital) měl 3330 kg.
Tzn teoretická rezerva nosnosti na GTO 1520 - 1834 kg!
Re: Falcon 9 v1.1
Napsal: 7.1.2014 16:46
od Samo1995
Ale uvedom si že GTO je relatívny pojem. Zvyšné palivo mohli použiť, aby družicu dostali na vyššiu dráhu, z ktorej už prechod na GEO nebude vyžadovať toľko paliva. GTO môže byť 23 000 km s inklináciou 30 stupňov alebo aj 100 000 km s inklináciou 5 stupňov.
Re: Falcon 9 v1.1
Napsal: 7.1.2014 16:49
od Agamemnon
4,8 t na webe spacex je na gto = geo - 1800 m/s (tj. satelit musí dodať 1800 m/s vlastným palivom) - gto s inklináciou 27 st. (na starom webe to bolo inak priamo takto napísané)...
všetci ostatní (ariane, proton, zenit) lietajú (a aj nosnosť majú udávanú) na geo-1500...
takisto aj oba satelity, ktoré vynášal f9 (ses aj thaicom) boli vynášané na geo-1500 (preto aj tá "zvláštna" orbita - ssto - ktorá svojím vysokým apogeom umožňuje satelitu ušetriť palivo/delta-v pri zmene inklinácie aj pri zvýšení perigea)
skúsim pohľadať link na to vyjadrenie spacex, niekde na nsf bol
edit:
teda... tá teoretická rezerva 1,5 t... sa stratí, ak falcon letí na orbitu porovnateľnú s konkurenciou (predĺžuje to život satelitu, etc.)
Re: Falcon 9 v1.1
Napsal: 7.1.2014 17:10
od Agamemnon
ok, tak tu:
tu je to spomenuté na l2:
http://forum.nasaspaceflight.com/index. ... msg1103409
potom je to spomínané v threadoch ku obom štartom - aj ses aj thaicom
tu je prepis tlačovky priamo:
http://shitelonsays.com/transcript/spac ... 2013-09-29
"The next two launches but we are not going to attempt to recover it because we committed to give the customers on the next two flights maximum performance of the rocket."
edit:
btw, ešte stará verzia webu spacex (z marca 2013), kde sa píše, že 4,8 t je na 27 st. gto
http://web.archive.org/web/201303270823 ... alcon9.php
Re: Falcon 9 v1.1
Napsal: 7.1.2014 17:33
od Dugi
Super, díky moc!
Taky jsem si myslel, že v tom možná bude hrát roli ta GTO s apogeem ve výšce 90 000 km.