Stránka 42 z 44

Re: New Shepard

Napsal: 14.4.2025 8:53
od Tjov
NS-31

Re: New Shepard

Napsal: 14.4.2025 22:17
od todtv
Celé video letu NS-31 i s rozhovory po letu (náhledovka je po letu zpět na Zemi po rozhovorech při závěrečném pózování):

Re: New Shepard

Napsal: 14.4.2025 22:50
od Tjov
Zamilovaný Jeff tam pobíhá a chudák zakopnul :facepalm:

Re: New Shepard

Napsal: 15.4.2025 8:56
od Tjov
tak tohle bylo dost mimo kruh :Drbe se na hlavě:

Re: New Shepard

Napsal: 15.4.2025 14:38
od Thales
Tjov píše: 15.4.2025 8:56 tak tohle bylo dost mimo kruh :Drbe se na hlavě:
To sice ano, ale právě od toho tam mají ten vis. Sice je to energeticky neefektivní, ale zabrání to problémům když se něco nepovede.

Re: New Shepard

Napsal: 15.4.2025 15:10
od todtv
Falcon 9 to mě těžší a trefuje se to vyznačené oblasti lépe. A ještě jede na čas kvůli příliš silnému tahu 1 motoru na prázdný lehký první stupeň. Tohle umí viset F9 ne. Ještě to nemají zcela ťuťuňuňu. I když ke konci v tom plném videu se někdo ptal co bylo špatně, ale hned to střihli jinam.

Re: New Shepard

Napsal: 15.4.2025 15:33
od Thales
To máš samozřejmě pravdu, ale vzájemně se to nijak nevylučuje :)

Re: New Shepard

Napsal: 15.4.2025 23:41
od MrG
Thales píše: 15.4.2025 14:38
Tjov píše: 15.4.2025 8:56 tak tohle bylo dost mimo kruh :Drbe se na hlavě:
To sice ano, ale právě od toho tam mají ten vis. Sice je to energeticky neefektivní, ale zabrání to problémům když se něco nepovede.
Ono je to otazne, ktory sposob pristatia je efektivnejsi :Drbe se na hlavě:
- Ak si porovname pristatia NS-31 a poslednej misie F9 na LZ-1 co bola NROL-69
- NewShepard brzdi o dost agresivnejsie ako F9
- ak budeme brat vychodziu poziciu vo vyske 850m kde NS zacina brzdit motoricky
NS spomali z 576 na 0 km/h za ca 10 sekund
F9 to trva o nieco dlhsie z 460 na 0 km/h ca 17 sekund

Podstatne: vo vyske 850 m uz F9 brzdi motoricky 17 sekund. Takze pristavaci manever u NS trva ca 20 sek po vypnutie motora a pri F9 je to ca 34 sekund.
Ten cas navyse + pozvolnejsie brzdenie dovoluje presnejsie navedenie, plynulejsi pristavaci manever.

Obrázek

Re: New Shepard

Napsal: 16.4.2025 8:54
od Thales
To je dobrá úvaha :palec nahoru: Teď to ještě přepočítat na procenta využití palivových nádrží a jsme doma :)

Re: New Shepard

Napsal: 16.4.2025 21:19
od MrG
Este som trochu "potunil" tabulku :)

Podla vyjadreni SpaceX:
- F9 ma ca 22 ton suchu hmotnost
- pre pristatie na ASDS je potreba ca 10% pohonnych hmot
- pre pristatie na LZ-1 je potreba ca 30% pohonnych hmot

Pri pristati na ASDS zacina stupen brzdit trosku skor a pri rychlosti ca o 500 km/h ako pri pristati na pevninu
Takze povedzme, ze na landing burn pri pristati na pevninu F9 spotrebuje ca 8% pohonnych hmot
8% z 286,5 ton kysliku je 21,5 tony kysliku
8% z 123 ton leteckeho petroleja je 18,48 tony petroleja

8% z 409,5 ton paliva je na landing burn spotrebovanych 32,76 ton paliva
Vypocitane na zaklade dostupnych info a odhadov + nejake palivo po pristati zostane v stupni.

Co sa NewSheparda tyka:
- vieme len celkovu startovaciu hmotnost co je 75 ton
- dalsie informacie chybaju

Porovnanie ale bude lepsie, ked sa podari pristatie New Glenna a BO zazdiela nejake podrobnejsie info k pristatiu :)

EDIT:
Vypovedajucejsie, alebo lepsie porovnanie bude F9 vs. NG. Tam sa bude jednat o porovnatelne systemy.
V pripade porovnania s New Shepardom je to take, nie uplne jablka s hruskami, ale Golden delicious a Granny smith :)

Obrázek