Posledna cast prezentacie o Starlineri
Prevazne sa venuje 3 misii a to pilotovanemu letu
Na koniec Tom odpoveda na otazky z publika
34:00
- Tom: "OK, crew flight test".
- aj ked lod riadia pocitace, nespoliehaju sa vyhradne na ne, v kabine su prepinace a ovladacie prvky ktorymi moze posadka lod realne riadit a v pripade vypadku pocitacov sa vedia vratit spat na zem
- start prebehol 5. jula 2022
- prvy den prebehol v poriadku, Butch riadil lod manualne, co bolo planovane, ULA aj NASA chceli vediet ako ovladatelna je lod v manualnom rezime, Butch si riadenie velmi pochvaloval, je to presne ako v simulatore
- nasledne sa posadka ulozila k spanku, nasledujuci den bolo planovane pripojenie k ISS
- Tom sa nasledne vracia k problemom, ktore lod mala
- 1. bol unik helia, helium sa pouziva na tlakovanie systemu, helium tlaci palivo a okyslicovadlo do spalovacej komory
- unik helia sa objavil uz pred letom a bol velmi, velmi, velmi maly tak Boeing aj NASA vyhodnotili tento unik ako zanedbatelny, velmi maly a obaja dali GO pre start
- unik jebol len jeden, bolo ich viac, boli extremne male
- pocas letu ku stanici nepredstavoval unik helia problem, po dokovani sa uzatvoria ventily, unik sa zastavi, pri navrate nebude unik predstavovat problem
- tento maly unik helia nikdy nepredstavoval zavazny problem
- 2. ovela zavaznejsi problem bol s tryskami samotnymi
- prvy den fungovalo vsetko OK, nebol ziadny problem
- problem sa neobjavil ani na zaciatku druheho dna, ale az ked bola lod blizsie k ISS a niektore trysky zacali "zomierat"
37:00
- RCS system na lodi Starliner ma 28 trysiek
- na servisnom module je 20 vacsich trysiek pre manevrovanie a 12 je na module (toto nejako nesedi)
- podstatne je, ze oba systemy su oddelene
- napriek tomu nie je dobre, ked niektore trysky zacnu zlahavat
- lod sa dostala k dokovaciemu koridoru, kde zastavila, co je standartna sucast priblizovania k ISS
- Butcha a Sunny dostali sancu otestovat systemy ked boli este ca 1,5 hodiny od dokovania samotneho
- veci sa zacali zlepsovat a nasledne doslo k strate dalsich trysiek
- Butch dostal informaciu aby nechali lod chvilu tak, ze nie su v casovom strese
- posadka ma na displejoch len urcite udaje, v riadiacej miestosti maju ovela viac udajov zo vsetkych systemov
- na zaklade vsetkych dostupnych udajov identifikovali 5 poruchovych trysiek s tepelnym problemom
- z riadiaceho centra vyslali samostatny prikaz pre kazdu trysku na restart
- 4 trysky sa vratili, jedna nie, tato tryska bola "mrtva" az do konca misie
- lod ma 28 trysiek co je tolerancia 2, to znamena, ze lod moze stratit ktorekolvek 2 a lod moze dalej letiet
- lod mala p orestarte 27 funkcnych trysiek, takze sa po diskusii medzi Boeingom, NASA a riadenim ISS rozhodlo pokracovat v lete a dokovat
- Starliner teda dostal povolenie na dokovanie a uspesne zadokoval k ISS
39:20
- po zadokovani Boeing stravil vela casu analyzov udajov
- prebiehali stretnutia medzi Boeingom a NASA, Boeing komunikoval s firmou Aerojet Rocketdyne
- Boeing si tieto trysky nevyraba sam, ale ich nakupuje od firmy Aerojet Rocketdyne
- Aerojet Rocketdyne vyraba RCS trysky uz desatrocia, napr. aj pre raketoplany
- Aerojet pristupovali velmi otvorene a identifikovaly presnu pricinu problemu trysiek
- dospelo sa k nazoru, ze ide o tepelny problem a aby sa uistili, ze je navrat bezpecny, zacalo sa testovat
- testovalo sa vsetkych 27 funkcnych trysiek pocas doby ako bol Starliner pripojeny k ISS
- vsetky testovane trysky pracovali spravne
- Boeing po testoch dospel k nazoru, ze navrat je bezpecny a posadka sa moze v lodi vratit na zem
40:30
- NASA mala dalsiu moznost
- namiesto toho, aby sa posadka vratila v Starlineri, pockaju na dalsiu Crew misiu Dragonu
- misia poleti len s 2 ludmi na palube, nasledne sa Butch a Sunny pripoja k dlhodobej misii a vratia sa pri dalsej rotacii posadok
- NASA rozhodla nechat ich tam do rotacie posadok februar 2025, z coho bol nakoniec marec a vratili sa 18-ho
- Tom pracoval s Butchom a Sunny a mysli si, ze NASA nemohla vybrat dvoch lepsich pre tuto misiu
- nasleduju informacie o priebehu misie, nic extra zaujimave
- Butch a Sunny sa dostali aj na prechadzku, teda EVA
42:48
- odpojenie od ISS bolo uspesne
- Starliner nesiel po standartnej trajektorii ako pri prvom odlete
- NASA a vedenie ISS pozadovalo aby sa Starliner vzdialil od stanice rychlejsie
- nesledovali oletovy koridor a nasledne sa nevzdialili od stanice, ale odlietali priamo
- nasleduje video o oddeleni a pristati Calypso
46:36
- "okay so what's next"
- Boeing investoval vela zdrojov a casu na vylepsenie systemov, hardware aj software
- podielaju sa na tom experti z Boeingu, NASA a Aerojet Rocketdyne
- v sucasnosti v White Sands prebiehaju rozsiahle testovania manevrovacich motorov
- Boeing v sucasnosti nie je pripraveny znovu letiet
- musi sa najprv sam uistit a nasledne uistit aj NASA ze spravili vsetko pre to aby sa podobna situaci nezopakovala
- a aby bol Starliner bezpecnou lodou
- teraz nevieme presne, kedy bude nasledujuci start, pravdepodobne zaciatko nasledujuceho roka
48:00
- "OK, any questions ?"
Otazka:
- nasli ste co bolo chybne s tryskami ?
Odpoved:
- vsetky horenia trysiek v automatike aj pocas manualneho letu Butchom sposobili hromadenie tepla
- rozdiel medzi modelom a realitou neukazal ako vazny problem toto hromadenie tepla v realite bude
- toto nahromadene teplo bolo problemom
Dalsia otazka:
- teplo o ktorom ste hovoril bolo kryriogenicke, alebo stalceny plyn ?
Odpoved:
- teplo ma vplyv na palivo aj okyslicovadlo, nie je tam kryogenika
- je to dvojzlozkovy motor s palivom a okyslicovadlom
Otazka:
- Helium je tam len na tlakovanie systemu ?
Odpoved:
- ano, teplota nemala ziadny vplyv na helium, a sluzi iba na tlakovanie systemu a tlacenie paliva a okyslicovadla
- problemom s heliom sa taktiez zaoberame, a cheme odstarnit uniky
Otazka:
- chyba bola to, ze tryska nemala spravny tah, alebo, ze sa nevypla na prikaz ?
Odpoved:
- system kontroluje uroven tahu kazdej trysky
- ak vystup nie je podla poziadaviek, system oznaci trysku ako nefunkcnu a pouzije inu, aby to nevyvolalo chybny pohyb lode
Otazka:
- ako dlho trva, kym sa tryska znova javi ako normalna ?
Odpoved:
- myslite ako dlho trva, kym tryska vychladne ?
- neviem presne ako dlho to trva, ale pocas dokovania a testoch vsetky (myslene 27) trysiek fungovalo dobre
- Aerojet Rocketdyne v sucasnosti pracuje na tomto probleme, pozemne testovanie
Otazka:
- povodne bola podpisana zmluva na 6 letov na ISS do roku 2030
- myslite si, ze je to realizovatelne ?
Odpoved:
- dopbra otazka, pokial vieme, tak ano
- NASA zatial neurcila presne poradie letov, dalsi let zacietkom 2026 a potom kazdy rok jeden let
- Boeing pracuje na zaklade zmluvy, ktoru s NASA podpisal v roku 2014
Otazka:
- ked ste zistili problem s tlakom a teplom, mali ste dostatok dat, aby ste povedali, ze sa lod moze bezpecne vratit ?
Odpoved:
- mali sme data a mali sme za sebou extra testovaci let (OFT 2)
- pocas pristatia sa manevrovacie trysky pouzivaju ovela menej ako pocas letu a dokovania
- pocas dokovania treba drzat stabilnu poziciu v letovom koridore, manevrovat, ...
- po prostati sme vytiahli data a trysky sa pocas navratu pouzivali menej ako pocas prveho dna misie
- po modelovani si boli isty, ze trysky to zvladnu
- NASA ale mala aj inu moznost a rozhodla sa ponechat astronautov na ISS a pripojit ich k dalsej dlhodobej misii
Otazka:
- bude dalsi testovaci let, alebo let s posadkou ?
Odpoved:
- cakame na vyjadrenie NASA, ktore dostaneme ked ukoncime vsetky testy
- lod moze letiet bezpilotne ako nakladna lod, ISS potrebuje zasoby
- cakame na rozhodnutie NASA
Otazka:
- ake je pretazenie ked lod narazi na zem pocas pristatia ?
Odpoved:
- Tom nevie odpovedat, nepozna tieto cisla, nepracuje v time, ktory sa zaobera problematikou pristatia
- predpokladam ze sme v poziadavkach NASA

- spravilo sa vela testov, Boeing aj NASA tieto cisla vedia, ale nie som v time, ktory sa tomu venuje
Otazka:
- po ukonceni ISS, su dalsie lokacie, kam by mohol Starliner lietat ?
Odpoved:
- Boeing je otvoreny pre dalsich zakaznikov
- NASA v sucasnosti podporuje rozne firmy v snahe vybudovat vesmirne staniece mezdi ktore Boeing nepatri
- na tieto staniece sa ale bude musiet lietat takze Starliner bude k dispozicii
Koniec prezentacie
Poznamka:
- o tepolote v kabine pocas letu Tom nic nehovoril, a ani na toto nepadla ziadna otazka