Stránka 4 z 40

Re: Falcon Heavy

Napsal: 3.1.2013 15:44
od Lakely
S tím Crossfeedem se omlouvám, v jednom zdroji se o něm psalo v souvislosti toho, co mají FH a F9 společného a co ne a protože to bylo anglicky, trošku jsem zazmatkoval a přeházel slovosled. Motory Merlin 1C by tedy tuto přípravu mít neměly. Ještě jednou se omlouvám za des-informaci.

Re: Falcon Heavy

Napsal: 3.1.2013 16:52
od Raul
Díky za vysvětlení.
Zároveň musím dodat, že článek je skvěle napsán.

Osobně je pro mne velmi očekávaná událost letošní start první F9 v1.1 z Vandenbergu, kdy se snad dozvíme více podrobností i o uspořádání motorů Merlin 1D, jakožto centrálního stupně Falconu Heavy.

Re: Falcon Heavy

Napsal: 3.1.2013 17:24
od Raul
petrsida píše:crosfeed znamená, že se palivo s obou postranních stupňu čerpá do středního, takže při jejich odpojení je střední stále plný paliva a táhne dál, de facto tak přidáváte další stupeň na raketě, ale s tím, že jeho motory běží od startu, a ne až od oddělení postranních stupňů, výhody jsou jasné

zřejmým důvodem je to, že falcon 9 nemá postranní stupně, a tudíž není odkud přečerpávat, je ale pravděpodobné, že jsou na raketě připravená vedení k postranním stupňům, je jednodušší je zakomponovat rovnou, než je pak složitě do konstrukce dodávat, a podle mě ta vedení nepovedou k motorů, ale mezi nádržemi, to je mnohem jednodušší
Ano, to je klasický princip cross-feedu. (To že se ze zjevných důvodů v současnosti nepoužívá samozřejmě chápu. ;) ) Raketa která bude využívat plný cross-feed bude společně s horním stupněm v podstatě třístupňová.

Přímé vedení paliva a okysličovadla mezi nádržemi avizovali Rusové pro použití tohoto systému na Angaře.

Nicméně konkrétně Elon Musk prohlásil, že cross-feed u Falconu Heavy bude zásobovat motory centrálního stupně individuálně. Což znamená vedení přímo na jednotlivé motory centrálního stupně.

Dále se také proslýchá (NSF), že cross-feed nebude aplikován na všech 9 motorů, nýbrž pouze na 6 motorů centrálního stupně. Oba postranní boostery by tedy po startu zásobovaly 9 svých a 3 centrální motory, celkem tedy 12. Zbylé 3 centrální motory tedy budou zásobovány z centrálního stupně už od startu. Čili kombinace 12/3/12, kde by tedy centrální stupeň spotřebovával čtyřikrát méně pohonných látek a v okamžiku odhození boosterů by v něm zůstalo asi 75% paliva a okysličovadla. Pokud se ale použije metoda sníženého tahu centrálního stupně tak, jak se to děje u Delty IVH, centrální stupeň bude v okamžiku odhození postranních boosterů plnější o to více, dejme tomu z 80-85%.

Stojí za zmínku i to, že cross-feed na FH se bude používat pouze v případech, které větší nosnost 53 tun budou vyloženě vyžadovat. V běžných případech bude mít tedy FH nosnost pouze 45,36 tun. Zde předpokládám podobný scénář letu jako DeltaIV Heavy, tedy plný tah všech motorů na startu k minimalizaci gravitačních ztrát, následně max. škrcení motorů centrálního stupně a částečný tah až do separace boosterů, poté opět plný tah až k MECO. Zde se jedná o jakousi 2,5 stupňovou variantu.

Re: Falcon Heavy

Napsal: 3.1.2013 19:18
od petrsida
Díky za doplnění, teď už budeme mít jasno, taky už se těším, až tuhle parádu uvidím

Re: Falcon Heavy

Napsal: 3.1.2013 19:47
od Lakely
Děkuji za zpřesňující informace i pochvalu článku. Zároveň se také těším na to, jak bude vlastně vypadat ta sestava motorů u verze 1.1. Ještě více mi inspiruje představa systému Grasshopper, použitého u FH, zde by skutečně mnohé ušetřil a zefektivnil.

Re: Falcon Heavy

Napsal: 13.6.2013 21:55
od Dugi
První start rakety Falcon Heavy se měl uskutečnit v roce 2014 ze základny Vandenberg. O rok později se mělo startovat z Floridy. Nyní přišla zpráva, že se start v roce 2014 ruší. Na Falcon Heavy si tedy budeme muset počkat do roku 2015.

Zdroj informací: Kosmo.cz příspěvek uživatele Agamemnon

Re: Falcon Heavy

Napsal: 30.7.2013 21:40
od Samo1995
Zaujímavé, na novom webe Spacex je uvedené nová nosnosť na GTO. Už to nie je 12, ale dokonca až 21,2 ton. To je dva krát viac než má Ariane 5. :-D
Čím to asi bude? Stále plánujú ten hrozný druhý stupeň, takže prakticky žiadna zmena. Som zvedavý, ako to nakoniec bude.
http://www.spacex.com/falcon-heavy

Re: Falcon Heavy

Napsal: 30.7.2013 21:46
od Agamemnon
Samo1995 píše:Zaujímavé, na novom webe Spacex je uvedené nová nosnosť na GTO. Už to nie je 12, ale dokonca až 21,2 ton. To je dva krát viac než má Ariane 5. :-D
Čím to asi bude? Stále plánujú ten hrozný druhý stupeň, takže prakticky žiadna zmena. Som zvedavý, ako to nakoniec bude.
http://www.spacex.com/falcon-heavy
pár poznámok ;)
- to je 21 t na gto s inkl. 27 st.... teda 15 t na ariane/proton gto... takže nejakých 1,4x toľko ako a5eca
- tých 12 t bolo málo už vtedy, keď to zverejnili... v porovnaní s 53 t... ten rozdiel delta-v nie je tak veľký, aby tá nosnosť klesla tak brutálne, hoc aj s tým smiešným US, čo tam majú... ale keďže to bolo na ich ofic. stránke... tak to ľudia brali ako pravdu... 21 je reálnejšie ku 53 reálnejšie...

- tým číslam, čo tam sú... never :)

Re: Falcon Heavy

Napsal: 30.7.2013 21:49
od Samo1995
Mne je jasné že nie je GTO ako GTO, ale aj tak. Prečo tá zmena?

Re: Falcon Heavy

Napsal: 30.7.2013 21:51
od Agamemnon
podľa mňa to bol preklep... 21 a 12 sú rovnaké čísla, opačné poradie :D mali na tom webe dosť chýb, aby aj toto bolo uveriteľné...

samozrejme... toto je len môj dohad... tip