Re: SES-10
Napsal: 19.4.2017 18:23
K tomu videu - mě přijde, že se prostě už (zase) dlouho neletělo, tak zkrátka fanoušci SpaceX už (zase) "ohlodávají kosti" 
Včetně mě, je to dlouuuhý!

Včetně mě, je to dlouuuhý!
Diskusní fórum o kosmonautice
https://forum.kosmonautix.cz/
Aha! to me vubec nenapadlo, diky za vysvetleniAlesH píše:Musíš se na to dívat tak, že i když raketa letí rovně (L/D=0), tak ta odporová síla stejně působí (a mírně snižuje nosnost). Při mírném náklonu rakety ta odporová síla vzroste jen nepatrně (možná skoro vůbec), ale navíc vznikne vztlaková síla, takže raketa může letět "ploššeji" (hirizontálněji) a tím rychleji získává potřebnou vodorovnou (orbitální) rychlost (protože motory nemusí překonávat takovou gravitaci).Walkeer píše:At pocitam jak pocitam, pokud je odporova sila stejne velka jako vztlakova sila, tak mi to vychazi skutecne nula od nuly, tedy nulovy narust nostnosti.
Já Elonovo vysvětlení chápu tak, že nová kormidla umožní efektivnější řízení letu a využití vztlaku při návratu takovým způsobem, že to umožní úsporu paliva při boost-back a brzdicím zážehu, což bude znamenat více paliva pro vzlet a tím vyšší nosnost znovupoužitelné varianty nosiče.Raul píše:Jde o větší možnosti řízení úhlu náběhu pomocí nových roštových kormidel. Tj. vyšší nosnost díky poměrně nízké hmotnosti termální ochrany prvního stupně a to hlavně u misí s vysokorychlostním návratem do atmosféry.
Samozřejmě, ale Elon zde hovořil právě o připravovaných konstrukčních modifikacích. Správná úroveň tepelné ochrany na správných místech, pokročilé materiály, analytické metody, apod.Pospíšil píše:Já Elonovo vysvětlení chápu tak, že nová kormidla umožní efektivnější řízení letu a využití vztlaku při návratu takovým způsobem, že to umožní úsporu paliva při boost-back a brzdicím zážehu, což bude znamenat více paliva pro vzlet a tím vyšší nosnost znovupoužitelné varianty nosiče.Raul píše:Jde o větší možnosti řízení úhlu náběhu pomocí nových roštových kormidel. Tj. vyšší nosnost díky poměrně nízké hmotnosti termální ochrany prvního stupně a to hlavně u misí s vysokorychlostním návratem do atmosféry.
Nevím kolik hmotnosti se dá uspořit na TPS v případě použití titanových roštových kormidel, ale úspora paliva pro návrat a brzdění bude pravděpodobně významnější.
Možná to myslíme oba dva stejně, já bych to ale vyjádřil ještě trochu jinak.Raul píše:Samozřejmě, ale Elon zde hovořil právě o připravovaných konstrukčních modifikacích. Správná úroveň tepelné ochrany na správných místech, pokročilé materiály, analytické metody, apod.Pospíšil píše:Já Elonovo vysvětlení chápu tak, že nová kormidla umožní efektivnější řízení letu a využití vztlaku při návratu takovým způsobem, že to umožní úsporu paliva při boost-back a brzdicím zážehu, což bude znamenat více paliva pro vzlet a tím vyšší nosnost znovupoužitelné varianty nosiče.Raul píše:Jde o větší možnosti řízení úhlu náběhu pomocí nových roštových kormidel. Tj. vyšší nosnost díky poměrně nízké hmotnosti termální ochrany prvního stupně a to hlavně u misí s vysokorychlostním návratem do atmosféry.
Nevím kolik hmotnosti se dá uspořit na TPS v případě použití titanových roštových kormidel, ale úspora paliva pro návrat a brzdění bude pravděpodobně významnější.
Vždy je to logicky kompromis mezi množstvím spotřebovaného paliva pro reentry zážeh a úrovní tepelné ochrany. Větší možnosti řízení úhlu náběhu klouzavého letu ale tyto nároky jen sníží.
Thermal Protection Systemlaik píše:A co to je to TPS? Urban dictionary mi příliš nepomohl. Ačkoli nepopírám, že kupř. Torsonic Polarity Syndrome - Causes people to have butts where their heads should be mě neobohatil.
Stále dobrým zdrojem vysvětlení zkratek z kosmonautiky je tento rejstřík od Antonína Vítka:laik píše:A co to je to TPS? Urban dictionary mi příliš nepomohl. Ačkoli nepopírám, že kupř. Torsonic Polarity Syndrome - Causes people to have butts where their heads should be mě obohatil.