Stránka 4 z 33

Re: SES-10

Napsal: 19.4.2017 18:23
od RiMr
K tomu videu - mě přijde, že se prostě už (zase) dlouho neletělo, tak zkrátka fanoušci SpaceX už (zase) "ohlodávají kosti" :-)
Včetně mě, je to dlouuuhý!

Re: SES-10

Napsal: 19.4.2017 22:26
od Walkeer
AlesH píše:
Walkeer píše:At pocitam jak pocitam, pokud je odporova sila stejne velka jako vztlakova sila, tak mi to vychazi skutecne nula od nuly, tedy nulovy narust nostnosti.
Musíš se na to dívat tak, že i když raketa letí rovně (L/D=0), tak ta odporová síla stejně působí (a mírně snižuje nosnost). Při mírném náklonu rakety ta odporová síla vzroste jen nepatrně (možná skoro vůbec), ale navíc vznikne vztlaková síla, takže raketa může letět "ploššeji" (hirizontálněji) a tím rychleji získává potřebnou vodorovnou (orbitální) rychlost (protože motory nemusí překonávat takovou gravitaci).
Aha! to me vubec nenapadlo, diky za vysvetleni :) to pak samozrejme dava smysl, ikdyz v tom pripade by to chtelo znat neco jako L/ deltaD, kde deltaD je rozdil mezi odporem vzduchu pri nulovem nabehu a mezi nenulovym. Tady ale verim, ze to muze byt vyrazne vice nez 2, ikyz v tech nadzvukovych rychlostech to bude asi dost slozite

Re: SES-10

Napsal: 20.4.2017 9:10
od Raul
K vaší diskuzi o smyslu aerodynamického vztlaku při letu po aktivní balistické dráze bych jen podotknul, že Elon o úhlu náběhu klouzavého letu ve skutečnosti mluví v kontextu sestupu prvního stupně.
Jde o větší možnosti řízení úhlu náběhu pomocí nových roštových kormidel. Tj. vyšší nosnost díky poměrně nízké hmotnosti termální ochrany prvního stupně a to hlavně u misí s vysokorychlostním návratem do atmosféry.

https://www.youtube.com/watch?v=jC3LQFpuzqs

Re: SES-10

Napsal: 20.4.2017 9:50
od Pospíšil
Raul píše:Jde o větší možnosti řízení úhlu náběhu pomocí nových roštových kormidel. Tj. vyšší nosnost díky poměrně nízké hmotnosti termální ochrany prvního stupně a to hlavně u misí s vysokorychlostním návratem do atmosféry.
Já Elonovo vysvětlení chápu tak, že nová kormidla umožní efektivnější řízení letu a využití vztlaku při návratu takovým způsobem, že to umožní úsporu paliva při boost-back a brzdicím zážehu, což bude znamenat více paliva pro vzlet a tím vyšší nosnost znovupoužitelné varianty nosiče.
Nevím kolik hmotnosti se dá uspořit na TPS v případě použití titanových roštových kormidel, ale úspora paliva pro návrat a brzdění bude pravděpodobně významnější.

Re: SES-10

Napsal: 20.4.2017 10:51
od Amper
ona ta uspora nemusi byt nutne na hmotnosti TPS - pokud kormidla zvladnou vetsi tepelne namahani tak je muzou nastavovat vyrazne agresivneji nez do ted. Pokud jim ted horela tak nemohli pri vysokych rychlostech vyuzivat plnej rozsah pohybu.

Re: SES-10

Napsal: 20.4.2017 12:11
od Raul
Pospíšil píše:
Raul píše:Jde o větší možnosti řízení úhlu náběhu pomocí nových roštových kormidel. Tj. vyšší nosnost díky poměrně nízké hmotnosti termální ochrany prvního stupně a to hlavně u misí s vysokorychlostním návratem do atmosféry.
Já Elonovo vysvětlení chápu tak, že nová kormidla umožní efektivnější řízení letu a využití vztlaku při návratu takovým způsobem, že to umožní úsporu paliva při boost-back a brzdicím zážehu, což bude znamenat více paliva pro vzlet a tím vyšší nosnost znovupoužitelné varianty nosiče.
Nevím kolik hmotnosti se dá uspořit na TPS v případě použití titanových roštových kormidel, ale úspora paliva pro návrat a brzdění bude pravděpodobně významnější.
Samozřejmě, ale Elon zde hovořil právě o připravovaných konstrukčních modifikacích. Správná úroveň tepelné ochrany na správných místech, pokročilé materiály, analytické metody, apod.
Vždy je to logicky kompromis mezi množstvím spotřebovaného paliva pro reentry zážeh a úrovní tepelné ochrany. Větší možnosti řízení úhlu náběhu klouzavého letu ale tyto nároky jen sníží.

Re: SES-10

Napsal: 20.4.2017 13:05
od Pospíšil
Raul píše:
Pospíšil píše:
Raul píše:Jde o větší možnosti řízení úhlu náběhu pomocí nových roštových kormidel. Tj. vyšší nosnost díky poměrně nízké hmotnosti termální ochrany prvního stupně a to hlavně u misí s vysokorychlostním návratem do atmosféry.
Já Elonovo vysvětlení chápu tak, že nová kormidla umožní efektivnější řízení letu a využití vztlaku při návratu takovým způsobem, že to umožní úsporu paliva při boost-back a brzdicím zážehu, což bude znamenat více paliva pro vzlet a tím vyšší nosnost znovupoužitelné varianty nosiče.
Nevím kolik hmotnosti se dá uspořit na TPS v případě použití titanových roštových kormidel, ale úspora paliva pro návrat a brzdění bude pravděpodobně významnější.
Samozřejmě, ale Elon zde hovořil právě o připravovaných konstrukčních modifikacích. Správná úroveň tepelné ochrany na správných místech, pokročilé materiály, analytické metody, apod.
Vždy je to logicky kompromis mezi množstvím spotřebovaného paliva pro reentry zážeh a úrovní tepelné ochrany. Větší možnosti řízení úhlu náběhu klouzavého letu ale tyto nároky jen sníží.
Možná to myslíme oba dva stejně, já bych to ale vyjádřil ještě trochu jinak.
1) Budou nasazena titanová kormidla, která jsou téměř nezničitelná a budou mnohonásobně použitelná.
2) Zároveň budou mít pravděpodobně jiný tvar a velikost, než mají dnes. To dovolí větší kontrolu nad řízením polohy stupně při sestupu - umožní efektivně využívat vztlak při klouzavém návratu.
3) Aplikace 2) umožní snížit množství paliva potřebného pro návrat a brzdění, čímž vzroste startovací nosnost
4) Aplikace 2) ale zároveň bude klást vyšší nároky na TPS ve spodní partii stupně, kde tím mírně naroste hmotnost
5) Zároveň víme o plánovaném nasazení 2. generace přistávacích nohou, jež se budou při sestupu vyklápět dříve a tím taky sníží potřebu paliva pro přistávací zážeh.

Suma sumárum, celkově budou mít všechny úpravy výše a ještě mnoho dalších konstrukčních úprav pozitivní efekt na výkon/nosnost a rychlou znovupoužitelnost.

Na F9 v2.5 se opravdu těším.

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 20.4.2017 13:17
od laik
A co to je to TPS? Urban dictionary mi příliš nepomohl. Ačkoli nepopírám, že kupř. Torsonic Polarity Syndrome - Causes people to have butts where their heads should be mě obohatil.

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 20.4.2017 13:23
od Vaclavik
laik píše:A co to je to TPS? Urban dictionary mi příliš nepomohl. Ačkoli nepopírám, že kupř. Torsonic Polarity Syndrome - Causes people to have butts where their heads should be mě neobohatil.
Thermal Protection System

Re: Falcon 9 v2.5 (Block 5)

Napsal: 20.4.2017 13:53
od Pospíšil
laik píše:A co to je to TPS? Urban dictionary mi příliš nepomohl. Ačkoli nepopírám, že kupř. Torsonic Polarity Syndrome - Causes people to have butts where their heads should be mě obohatil.
Stále dobrým zdrojem vysvětlení zkratek z kosmonautiky je tento rejstřík od Antonína Vítka:
https://www.lib.cas.cz/space.40/INDEXA.HTM

Thermal Protection System - Systém tepelné ochrany