Ono těch rozdílů ale je mnoho
u STS hořely motory SRB, které jak jednou zapálíte, tak s nimi neudělá nikdo nic, a zároveň motory SSME, které musely běžet taky, jinak by závěsy orbiteru nevydržely namáhání a z orbiteru by po odtržení zbyly akorát cucky poletující vzduchem (protože by se nejdřív oddělila příď a orbiter by šel do rotace v příčné ose
proto se v prvních minutách nedalo udělat nic, než se modlit, i odpálení celé kabiny by byl problém
Buran seděl na zádech nosné rakety, bez toho aby vyvíjel tah a raketa měla motory, které byly kdykoli vypnutelné, to přeci jenom dávalo mnohem větší prostor pro manévrování v případě problému v prvních dvou minutách
pravdou je, že v případě selhání rakety na rampě, nebo v prvních sekundách po startu by nepomohlo ani to
ale pořád by bylo snadnější řešit oddělení kabiny na pár raketových motorech na tuhá paliva v situaci, že odpojíte všechny motory rakety, u STS odpojit motory prostě nešlo
na začátku, kdy orbiter neměl moc velkou rychlost by to bylo jediné řešení, mýlíš se v tom, že kabina neměla dostatečnou tuhost, naopak, měla ji až dost (přetlakové těleso), koneckonců havárii Challengeru přežila v celku a takřka nepoškozená
takže raketové motory by ji klidně zvládly vytáhnout od vypnuté rakety, stabilizace výtažným padákem taky není problém, jediný problém je váha a nutnost mít dostečnou výšku a velký padák, ale pořád je to lépe řešitelné ve chvíli, kdy mi za zády neburácí motory SRB
ve větších rychlostech by se musel oddělovat již celý orbiter
nevím, prostě se mi koncept robustní spolehlivé rakety, z níž neodpadává pěna a nemůžou prohořet těsnící kroužky na SRB a jde kdykoli vypnout tah líbí mnohem víc
to že Buran letěl jenom jednou a bez posádky je věc politického rozhodnutí, mrkni do vlákna k Buranu, tam je odkazovaný úžasný článek, který mnohé osvětluje
s kataputáží si myslím, že nemáš tak úplně pravdu, nutnost orientace byla v počátcích vývoje systému, dnes si myslím, že moderní systémy zvládají i letadlo hlavou dolů (samozřejmě ne 100 m nad zemí)a rotaci
a systém oddělení celé kabiny ve velké rychlosti je také vyvinutý, měla ho F 111
http://cs.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-111
právě proto, že ve velkých rychlostech je katapultáž problematická