Stránka 30 z 32

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 22.3.2021 18:01
od Meybe
Meybe píše: 7.3.2021 15:06 Podruhé na misi Starlink nevyplovají lodě pro záchranu krytů. Mr. Chief navíc nemá ramena a druhá loď pouze přední. Zachytil někdo info proč tomu tak je? Rezignovali snad na tuto metodu a budou je nadále tahat z vody? Nebo nějaká další inovace ramen? :Drbe se na hlavě:
Tak je to jasné nová loď zachycena během výcviku s krytem na palubě. Pavoučí lodě jdou tedy s největší pravděpodobností do důchodu. Vypadá to na slepou uličku.
https://twitter.com/JConcilus/status/13 ... 0390169601

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 22.3.2021 18:35
od laik
Nevšiml jsem si, že by Falcony někdo odepisoval. Chytání do sítě se nedaří, spekulace říká, že od něj úplně upustí a budou je lovit z vody s tím, že další vývoj se Falconů týkat nebude, aby mohly síly být napřeby směrem k SS. Petr dobře podotknul, že úplně zamraženo ještě přecejen není, přijde svislá integrace a dlouhý kryt. Nikdo nic neodepisuje.

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 22.3.2021 19:14
od todtv
"Skromně" si zde připomenu, že jsem to říkal ještě když na Z pobřeží testovali chytání do menší sítě a poté začali na V pobřeží i s většími sítěmi, že tato cesta bude snadnější než se neustále snažit se sítěmi. :lol: Určitě to zde napadlo více lidí, i potom co začali spolupráci s externí firmou ohledně hydrofóbního povrchu vnitřních vycpávek/tlumičů krytů.
Nyní budu muset řešit cosi s mícháním viskóznějších kapalin. Nepotřebuje SpaceX něco podobného, že bychom jim pak prodali nějaké řešení? :-D

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 7.4.2021 7:41
od Pospíšil
Loď GO MS TREE se loučí, opouští flotilu SpaceX plavidel a po uplynutí leasingové smlouvy se vrací zpět k původnímu majiteli Guise Offshore.
SpX přechází na využívání většího plavidla Shelia Bordelon, které bez sítí, zato s jeřábem na palubě poskytne možnost rychlejšího vylovení a dopravy obou polovin krytu mezi stále častějšími starty. Jedna kapitola snahy o znovupoužitelnost části F9 končí a začíná nová.
https://twitter.com/gregscott_photo/sta ... 95937?s=21


Obrázek

Obrázek

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 7.4.2021 11:31
od Meybe
Byla to slepá ulička, ale za zkoušku to stálo. Bohužel chytání krytů už nebude tak divácky atraktivní, jako doposud. Hlavní je však funkčnost a praxí se ukázalo, že stačí vylovení z vody.

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 7.4.2021 11:50
od Pospíšil
Meybe píše: 7.4.2021 11:31 Hlavní je však funkčnost a praxí se ukázalo, že stačí vylovení z vody.
Tak nebylo to automaticky, kryty doznaly určitých konstrukčních úprav, aby se staly prakticky vodotěsné, aby se slaná voda nedostala k vnitřní hliníkové voštině uvnitř skořepiny. Taky technika řízeného měkkého přistání na hladinu vyžadovala několik desítek pokusů, než ji vypilovali. Takže ano, dopracovali se k tomu, že chytání do sítě už není optimální metoda, ale asi to byl nevyhnutelný mezikrok k aktuální úspěšné praxi.

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 8.4.2021 0:36
od todtv
EM je sítěmi posedlý, zase o tom přemítá u Starship na netu:
https://twitter.com/_Jevis_/status/1379875559480598535

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 12.4.2021 11:13
od Pospíšil
Scott Manley k ukončení éry chytání krytů do sítí a vůbec celkový přehled aktuálního stavu flotily lodí ve službách SpX.


Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 15.4.2021 19:10
od Meybe
Přístav opustili už obě plavidla, jak Ms. Tree, tak Mr. Chief. Rozlučkové video a shrnutí důležitých momentů obrazem v tomto dojemném videu.

Pěkné krátké video z odjezdu je také zde:
https://twitter.com/TrevorMahlmann/stat ... 6067268611
Aerodynamické kryty momentálně zachraňuje MV Shelia Bordelon, jen není jasné zda dočasně nebo dlouhodobě. Trochu jsem zapátral a zjistil o plavidlu pár informací.

Základní specifikace lodi MV Shelia Bordelon
Maximální délka lodního tělesa: 78,33 m
Maximální šířka lodního tělesa: 15,88 m
Hlavní pohonná jednotka: 2x Cummins QSK 60 Tier 3 (1641 kW)
Elektrické generátory: 6x Cummins, 1x záložní Cummins
Dokormidlovací zařízení: 2x Schottel STT2 FP 975 HP (708 kW každý)
Kapacita: Diesel 462 m³, pitná voda 363 m³, posádka – 40 až 48 osob
Maximální rychlost: 12 uzlů
Operační rychlost: 10 uzlů
Spotřeba: při 12 uzlech 757,08 l/h, při 10 uzlech 548.8 l/h, Eco rychlost 8,5 uzlů 492.1 l/h
Spotřeba během udržování plavidla v poloze: 45.4 – 113.56 l/h
IMO: 9670638
Rok výroby: 2015

Obrázek

Už tu padlo, že má nehezký růžový pruh, ale i ten má opodstatnění a je pak daleko sympatičtější. Není tam náhodou. Odkazuje na boj proti rakovině prsu a neziskovou organizaci Susan G. Komen, jejíž logo je možné vidět nad pruhem na bocích plavidla a na kabině jeřábu. Společnost Bordelon název lodi v roce 2015 věnovala Shelii Harasimowicz – tchýni prezidenta a generálního ředitele společnosti Wese Bordelona, která dlouhá léta bojovala právě s rakovinou prsu. Bordelon Marine navíc část zisku Shelie Bordelon věnuje nadaci Susan G. Komen pro podporu boje s tímto druhem rakoviny. Zda se na tom bude podílet také zisk ze společné spolupráce se SpaceX, nevíme.

Zajímavostí také je, že na pracovní palubě, hned za nástavbou, je zázemí pro dvě ROV (Remotely Operated Vehicle). To jsou robotické ponorky využívané pro práce a monitoring dna. Sheila Bordelon má konkrétně Triton XLX 200 HP.

Nenapadá mě však jediný důvod k čemu by SpaceX něco podobného využila. Každopádně jde o zajímavé a dobře vybavené plavidlo. SpaceX si opravdu vybrat umí. Pěkný přehled je na tomto videu, kde jde vidět i zmíněné logo organizace.

Zdroj: https://www.elonx.cz/definitivni-konec- ... u-ulickou/

Re: Lodě pro záchranu aerodynamických krytů

Napsal: 19.5.2021 17:51
od Meybe
Shelia opouští flotilu SpaceX. Loď GO Searcher byla upravena a výlov krytů bude její práce.