Thales píše: 18.3.2025 16:22
Až na to, že vy počítáte s tryskami dole, které Blue Ghost i New Sheppard používají, ale Starship HLS je používat pravděpodobně nebude. Právě proto, aby je nemuseli použít dole kvůli víření regolitu, tak jsou nahoře. Jenže když jsou nahoře, tak pak máte ve spojení s výškou tělesa a jeho těžištěm úplně jiné vektory sil a tím pádem nutný jiný způsob řízení. Nechová se to pak jako tužka, kterou balancujete na prstě zespod. Loď pak sice umí moc hezky viset, přistát rovně dolu a nevíří přitom regolit ani nevyhrabává díru jako při IFT1, ale daní je že má omezené schopnosti pohybu do stran, protože když ty trysky zaberou nesymetricky, tak to způsobí boční náklon. Ten není možné aktivně kompenzovat během tahu pokud nebudou další boční trysky i dole. Jediný způsob jak to kompenzovat a srovnat pak loď do roviny je pasivně a to jde je až po konci bočního manévru jinak by došlo k překlopení. Dá se to udělat několika různými způsoby a všechny jsou palivově náročné:
1.) Buď to udělat v dostatečné výšce, kde máte čas během řízeného pádu (přistávacím manévru) aby se loď srovnala zase do kolmé polohy.
2.) Můžete udělat totéž blíž povrchu, ale loď bude pak potřebovat po dokončení manévru viset a čekat až si gravitace srovná loď opět do kolmé polohy. Za to platíte časem a zejména palivem.
3.) Stejná situace jeko v bodě dva, ale můžete zkusit zkrátit čas visení tím, že manévr úmyslně přeženete a pak kousek couvnete. Loď se srovná dříve, ale spotčřebuje se ještě více paliva než v bodě 1 a 2.
Proto se SpaceX bude snažit minimálně bodu 2 a 3 vyhnout. Bod 1 potřebuje hodně propracovaný navigační systém, které všechny úkony provede s dostatečným předstihem aby nebyl nutný režim postranního pohybu při visení.
Ono je to ale jedno, ci su trysky hore, alebo dole, koncept je stale rovnaky
- viac mensich motorov, ktore su uchytene na pevno, bez moznosti pohybu
- motory su naklonene mimo os landeru, vdaka tomu je mozne manevrovat vo vsetkych 3 osiach
- dokaze aj uhnut v horizontalnom smere, moze visiet, stupat, ... vsetko je to potom spojene so spotrebou paliva
- kazdy system ma svoje limity
Rovnaky system pouzili aj pre SkyCrane, ktory na Mars posadil Curiosity a Perseverance. Aj ked tam to bolo doplnene este o lana.
- tazisko bolo x metrov pod motormi
Na koncept ako taky nema vplyv, ci su motory hore, alebo dole - zavesena, alebo podoprena ceruzka. Rozdiel je v riadeni, ale to uz je software.
New Shepard od BO ale tento system pristatia nepouziva, tam je jeden motor s vektorom tahu.
HLS od SpaceX, podla toho co zatial zverejnili:
- nizka orbita Mesiaca
- start Raptorov kombinacia Vac (tah, efektivita) a atmosfericky (manevrovanie)
- v urcitej vyske nad povrchom nabehne "prstenec motorov"
- raptory sa vypnu, celu hmotnost si prevezmu pristavacie motory
- pristatie
Vyberu si nejake idealne miesto, miesta. Rovne, bez kraterov, balvanov.
Otazne je ako presne sa budu vediet trafit a ake uhybne manevre bude lod pred pristatim musiet spravit.