Pracovnici BO vylozili z Jacklyn simulator noh 1. stupna.
Re: New Glenn
Napsal: 12.1.2025 13:22
od MrG
Blizsi pohlad "pod suknu" transporteru New Glenna
Pohlad na NG z jednej z vezi, je to podobny pohlad, ako mal Tim Dott vo svojom rozhovore na YouTube s Jeffom Bezosom.
Na rozdiel od Timovho videa, tu je aj raketa
Je fajn, ze je tam aj to auto, pre porovnanie rozmerov
Tak odpadne nutnost nohou, je to taková Bezosova variace na “chopsticks” akorát rychlost manipulace s tím stupněm bude zásadně pomalejší. Ale toto už dávno prezentovali číňané , tak nevím co pořád patentují takové zjevné technické řešení . Stejně jak jejich “patent” přistaní o který se soudili se SpaceX v roce 2015 , do teď nedosáhli ani oběžné dráhy… ale patentují krávoviny. Chápu nějaký výrobní postup pro novou slitinu, sloučeninu ale patentovat pár ocelových lan
Tady je od číňanů z dubna 2024 už i vyrenderované
Re: New Glenn
Napsal: 12.1.2025 21:33
od MrG
Tjov píše: 12.1.2025 21:11
Tak odpadne nutnost nohou, je to taková Bezosova variace na “chopsticks” akorát rychlost manipulace s tím stupněm bude zásadně pomalejší. Ale toto už dávno prezentovali číňané , tak nevím co pořád patentují takové zjevné technické řešení . Stejně jak jejich “patent” přistaní o který se soudili se SpaceX v roce 2015 , do teď nedosáhli ani oběžné dráhy… ale patentují krávoviny. Chápu nějaký výrobní postup pro novou slitinu, sloučeninu ale patentovat pár ocelových lan
Vidim to podobne, robia to z dovodu, aby to nikto iny nemohol pouzit, ak by sa to ukazalo ako ta spravna cesta.
Aj ked tie patenty, co som nasiel, tak su myslim zbytocne prekombinovane, alebo uz len variacie na existujuce riesenia, ktore sa realne nenasadia.
Re: New Glenn
Napsal: 13.1.2025 14:32
od Thales
To čínské řešení chápu, to mi nepřijde nijak špatné, ale to řešení BO mi přijde jako hromada zbytečných komplikací než jednoduché a účelné. Má sice jen dvě věže oproti čínským čtyř, ale za jakou cenu! Vidím mnoho bodů možných selhání. Za mě nebrat.
Re: New Glenn
Napsal: 13.1.2025 14:48
od todtv
A pochopil jste někdo z toho nákresu jak by to mělo fungovat když ta poloprázdná bandaska klesá dolu k zachycení? U čínského návrhu, i díky videu, je to jasné. Ale tady?
Jeff Who by byl schopen si patentovat i holou hlavu.
Re: New Glenn
Napsal: 13.1.2025 15:35
od MrG
todtv píše: 13.1.2025 14:48
A pochopil jste někdo z toho nákresu jak by to mělo fungovat když ta poloprázdná bandaska klesá dolu k zachycení? U čínského návrhu, i díky videu, je to jasné. Ale tady?
Jeff Who by byl schopen si patentovat i holou hlavu.
Predpokladam ze asi nejak takto, aspon tak som to z obrazkov a popisu pochopil.
Obrazky 3-6 su o 90° otocene
System pripraveny na zacyhtenie.
Haky na stupni
412 pozicia pri starte, entry
420 pozicia pre zacyht
- stupen bude klesat ku konstrukcii v smere sipky 414
416 v tejto pozicii stupen visi na lane
418 poloha pre ulozenie stupna na prepravnik
Tesne pred zachytom hakov o lano
Stupen visi na lane
Nasledne sa zatiahnu pasy na spodnej casti, zaistenie stupna proti rozhojdaniu
tu uz je stupen v polohe v ktorej bude ulozeny na prepravnik, lod
- v popise je spomenute, ze system moze byt na zemi, alebo na plavajucej plosine
Re: New Glenn
Napsal: 13.1.2025 17:48
od Thales
todtv píše: 13.1.2025 14:48
A pochopil jste někdo z toho nákresu jak by to mělo fungovat když ta poloprázdná bandaska klesá dolu k zachycení?
Princip činnosti mi pochopitelný je, ale nelíbí se mi tam moc zachytávání těmi packami za jedno jediné lano nahoře a to ovazování dole. Asi to je odolnější vůči nepřesnostem při přistávání oproti systému SpaceX s věží. Bude to tak napůl mezi Čínou, jejíž systém je hodně blbuvzdorný a odolný vůči chybám a mezi SpX, jejíž systém je mnohem ambicioznější, ale také velmi náročný na přesnost. Na druhou stranu mi přijde, že když něco selže, tak to nadělá daleko větší paseku (když selže prvotní záchyt o lano, tak prostě spadne dolu jak hruška, u SpX se hůlky zarazí o kormidla, která se tím sice poškodí, ale pravděpodobně zabrání pádu). Bude to vyžadovat náročnější lidskou obsluhu ve fázi po záchytu a určitě to neumožňuje tak rychlý obrat jako obslužná věž SpaceX. Výhody jsou, že to může fungovat na moři i souši a pokud by BO potřebovala více přistávacích prámů než jeden, pak by ten druhý, určený pro spolupráci s tímto systémem, mohl být výrazně jednodušší než ten první a tedy i levnější.
Po bližším zamyšlení se mi to nezdá tak špatné jako na začátku, ale hitparáda to také není. Pořád je ale super, že žijeme v době, kdy se něco takového zkouší a nezahazuje se všechno, takže i když to má určité mouchy, tak za mě super