Stránka 25 z 170

Re: New Horizons

Napsal: 28.6.2015 14:56
od jakubh
Kenny007 píše:Opticko-fyzikálně to je myšleno tak, že na snímcích vzrostl úhlový průměr Pluta a jas se tedy rozložil na větší plochu. Tím pádem je třeba prodloužit expozici abychom získali stejně jasné snímky. Nejsem si jist zda to vysvětluju dost jasně. ;)
To je právě ten fyzikální nesmysl, protože přiblížení to kompenzuje identickým poměrem. Zář (https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%c3%a1%c5%99) musí zůstat konstantní.

Re: New Horizons

Napsal: 28.6.2015 15:28
od marekS
Kenny007 píše:Netušíte někdo, jak z těch snímků v archivu zjistit čas pořízení ? Myslel jsem že ten format názvu je juliánské datum, ale není.
Informácie o snímkach sú v tomto adresári: http://pluto.jhuapl.edu/soc/Pluto-Encou ... /lor/info/
Konkrétne pre záber 0297580513 zverejnený 27.6 je toto info:lor_0297580513_0x630_eng_2.txt

CompressionType='LOSSLESS'
StartMET=297580512.83
Exposure=0.15
ArchiveDate='2015/177'
UTCTime='2015-06-25T23:23:15.761'
TargetRange=22055167.1614
InstExposure=150
LoadID='15174'
RequestID='PELR_NAV_C4_L1_CRIT_20_01'
RequestRecorder='SSR1'
Comments=null
OpnavType='CRIT'
MissionPhase='PLUTO'
MissionSubPhase='AP3'
ScienceGroup='Group 2'
SapID=1052
SapName='NAV_C4_L1_CRIT_20_01'
SapDescription='3 LORRI 1x1 of Pluto+Charon, 2 of Hydra'
VisitID=41895
VisitName='NAV_C4_L1_CRIT_20_01'
Description='OpNav Campaign 4, LORRI 1X1'
RideAlong='NO'
Target='PLUTO'
TargetsInFOV='PLUTO;X=239;Y=572|CHARON;X=413;Y=580|NIX;X=-75;Y=324|HYDRA;X=-318;Y=450|KERBEROS;X=-116;Y=773|STYX;X=454;Y=368'
HistogramDuration=null
HeldHistogram=null
ThrustX='ENABLED'
ThurstY='ENABLED'
ThrustZ='ENABLED'
ScanRate=-999.0
TargetMotionRate=null
RelativeControlMode='DISABLED'
PointingMethod='CB1'
SpacecraftSpin='3-Axis'

Re: New Horizons

Napsal: 28.6.2015 18:17
od Kenny007
díky

Re: New Horizons

Napsal: 28.6.2015 18:20
od Kenny007
jakubh píše:
Kenny007 píše:Opticko-fyzikálně to je myšleno tak, že na snímcích vzrostl úhlový průměr Pluta a jas se tedy rozložil na větší plochu. Tím pádem je třeba prodloužit expozici abychom získali stejně jasné snímky. Nejsem si jist zda to vysvětluju dost jasně. ;)
To je právě ten fyzikální nesmysl, protože přiblížení to kompenzuje identickým poměrem. Zář (https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%c3%a1%c5%99) musí zůstat konstantní.
To samozřejmě chápu, nicméně ano, tam je to jádro pudla, záře tělesa celkem zůstává konstantní, ale rozkládá se na mnohem více pixelů na snímačí a tudíž na pixel vychází méně jasu.

Re: New Horizons

Napsal: 28.6.2015 18:26
od jakubh
Kenny007 píše:To samozřejmě chápu, nicméně ano, tam je to jádro pudla, záře tělesa celkem zůstává konstantní, ale rozkládá se na mnohem více pixelů na snímačí a tudíž na pixel vychází méně jasu.
Ne, špatně. Zář se násobí prostorovým úhlem pokrytým jedním pixelem, který je taky konstantní, takže i počet dopadajících fotonů na jeden pixel se nezmění. Kdyby to takhle nefungovalo, budou muset fotografové nastavovat expozici nejen podle citlivosti filmu/snímače, clony, a osvětlení subjektu, ale i podle vzdálenosti. Což pochopitelně nedělají...

Viz třeba tady:

http://www.dfisica.ubi.pt/~hgil/fotomet ... /ch07.html


Radiance is a measure of the flux density per unit solid viewing angle, expressed in W/cm2/sr. Radiance is independent of distance for an extended area source, because the sampled area increases with distance, cancelling inverse square losses.
Doporučuji si to důkladně promyslet a nakreslit na papíře. ;)

Re: New Horizons

Napsal: 28.6.2015 18:51
od Kenny007
Je tu někdo schopný to vysvětlit, kdo nevypil jako já sedm piv ? :hlavou proti zdi

Re: New Horizons

Napsal: 28.6.2015 19:04
od petrsida
jakubh píše:
Kenny007 píše:To samozřejmě chápu, nicméně ano, tam je to jádro pudla, záře tělesa celkem zůstává konstantní, ale rozkládá se na mnohem více pixelů na snímačí a tudíž na pixel vychází méně jasu.
Ne, špatně. Zář se násobí prostorovým úhlem pokrytým jedním pixelem, který je taky konstantní, takže i počet dopadajících fotonů na jeden pixel se nezmění. Kdyby to takhle nefungovalo, budou muset fotografové nastavovat expozici nejen podle citlivosti filmu/snímače, clony, a osvětlení subjektu, ale i podle vzdálenosti. Což pochopitelně nedělají...

Viz třeba tady:

http://www.dfisica.ubi.pt/~hgil/fotomet ... /ch07.html


Radiance is a measure of the flux density per unit solid viewing angle, expressed in W/cm2/sr. Radiance is independent of distance for an extended area source, because the sampled area increases with distance, cancelling inverse square losses.
Doporučuji si to důkladně promyslet a nakreslit na papíře. ;)
ty, ale oni ji nastavují, čím máš těleso dál, tím má menší jas, představ si to u hvězd, to je jako kdybys říkal, že je jedno, jestli je objekt od nás 1 ly, nebo 100 ly, na pixel ti dopadne stejně světla, což evidentně není pravda

(vzdálenost je reflektována právě jasem, na který musíš nastavovat expozici)

tak jak to popisuješ to funguje blízko zdroje, ale ne ve velké vzálenosti, kde pobíráš fotony letící v podstatě rovnoběžně, čim dál seš, tím jich pobereš do zorného pole míň a musíš to kompenzovat průměrem objektivu

Re: New Horizons

Napsal: 28.6.2015 19:08
od jakubh
Vždyť je to jednoduché... Každý jednotkový povrchový element Pluta ozařuje senzor energií úměrnou mínus druhé mocnině vzdálenosti (podle zákona inverzních čtverců - jednotkový povrchový element viděný z dálky je aproximací bodového zdroje světla), ale počet jednotkových povrchových elementů ozařujících jeden pixel je úměrný plus druhé mocnině vzdálenosti, takže součin těchto faktorů je nezávislý na vzdálenosti.
ty, ale oni ji nastavují, čím máš těleso dál, tím má menší jas
Nenastavují.

Ano, celkové dopadající záření z (celého) tělesa se mění podle zákona inverzních čtverců, ale stejně tak se mění prostorový úhel. Když se vzdálím od fotografovaného objektu na dvojnásobek, jeho příspěvek světelné energie dopadající na snímač klesne na čtvrtinu, ale i na něj připadající plocha klesne na čtvrtinu, takže plošná hustota na snímači je identická.
představ si to u hvězd, to je jako kdybys říkal, že je jedno, jestli je objekt od nás 1 ly, nebo 100 ly, na pixel ti dopadne stejně světla, což evidentně není pravda
Hvězda není identický případ, všechny hvězdy (myslím?) jsou tak malé, že efektivně pokrývají jeden pixel.
tak jak to popisuješ to funguje blízko zdroje, ale ne ve velké vzálenosti, kde pobíráš fotony letící v podstatě rovnoběžně, čim dál seš, tím jich pobereš do zorného pole míň a musíš to kompenzovat průměrem objektivu
Ano, a v tomto případě "blízko zdroje" rovná se "vícepixelový kotouček", a v tomhle režimu se už nacházíme.

Opět, doporučuji si zopakovat základy geometrie a příslušné fyziky, není to těžké. ;)

Re: New Horizons

Napsal: 29.6.2015 6:34
od marekS
New Horizons je teraz 19 miliónov km od Pluta.49 vzdialeností Zem-Mesiac
Približuje sa rýchlosťou 1,2 miliónov km/deň

záber zverejnený 28.6

Re: New Horizons

Napsal: 29.6.2015 11:15
od petrsida
jakubh píše:

Hvězda není identický případ, všechny hvězdy (myslím?) jsou tak malé, že efektivně pokrývají jeden pixel.
tak jak to popisuješ to funguje blízko zdroje, ale ne ve velké vzálenosti, kde pobíráš fotony letící v podstatě rovnoběžně, čim dál seš, tím jich pobereš do zorného pole míň a musíš to kompenzovat průměrem objektivu
Ano, a v tomto případě "blízko zdroje" rovná se "vícepixelový kotouček", a v tomhle režimu se už nacházíme.

Opět, doporučuji si zopakovat základy geometrie a příslušné fyziky, není to těžké. ;)
Aha, už tomu rozumím, máš recht, jsme blízko

PPS - co vím, tak hvězdy se nezobrazují všechny jednopixelově