New Horizons

Novinky o sondách a družicích
Odpovědět
jakubh
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 133
Reputace: 0
Registrován: 23.6.2015 14:47
Re: New Horizons

Příspěvek od jakubh »

Kenny007 píše:Opticko-fyzikálně to je myšleno tak, že na snímcích vzrostl úhlový průměr Pluta a jas se tedy rozložil na větší plochu. Tím pádem je třeba prodloužit expozici abychom získali stejně jasné snímky. Nejsem si jist zda to vysvětluju dost jasně. ;)
To je právě ten fyzikální nesmysl, protože přiblížení to kompenzuje identickým poměrem. Zář (https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%c3%a1%c5%99) musí zůstat konstantní.
Uživatelský avatar
marekS
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2364
Reputace: 511
Registrován: 8.8.2012 9:57
Re: New Horizons

Příspěvek od marekS »

Kenny007 píše:Netušíte někdo, jak z těch snímků v archivu zjistit čas pořízení ? Myslel jsem že ten format názvu je juliánské datum, ale není.
Informácie o snímkach sú v tomto adresári: http://pluto.jhuapl.edu/soc/Pluto-Encou ... /lor/info/
Konkrétne pre záber 0297580513 zverejnený 27.6 je toto info:lor_0297580513_0x630_eng_2.txt

CompressionType='LOSSLESS'
StartMET=297580512.83
Exposure=0.15
ArchiveDate='2015/177'
UTCTime='2015-06-25T23:23:15.761'
TargetRange=22055167.1614
InstExposure=150
LoadID='15174'
RequestID='PELR_NAV_C4_L1_CRIT_20_01'
RequestRecorder='SSR1'
Comments=null
OpnavType='CRIT'
MissionPhase='PLUTO'
MissionSubPhase='AP3'
ScienceGroup='Group 2'
SapID=1052
SapName='NAV_C4_L1_CRIT_20_01'
SapDescription='3 LORRI 1x1 of Pluto+Charon, 2 of Hydra'
VisitID=41895
VisitName='NAV_C4_L1_CRIT_20_01'
Description='OpNav Campaign 4, LORRI 1X1'
RideAlong='NO'
Target='PLUTO'
TargetsInFOV='PLUTO;X=239;Y=572|CHARON;X=413;Y=580|NIX;X=-75;Y=324|HYDRA;X=-318;Y=450|KERBEROS;X=-116;Y=773|STYX;X=454;Y=368'
HistogramDuration=null
HeldHistogram=null
ThrustX='ENABLED'
ThurstY='ENABLED'
ThrustZ='ENABLED'
ScanRate=-999.0
TargetMotionRate=null
RelativeControlMode='DISABLED'
PointingMethod='CB1'
SpacecraftSpin='3-Axis'
Uživatelský avatar
Kenny007
Zájemce o kosmonautiku
Zájemce o kosmonautiku
Příspěvky: 50
Reputace: 0
Bydliště: Tato realita
Registrován: 20.6.2015 22:03
Re: New Horizons

Příspěvek od Kenny007 »

díky
Uživatelský avatar
Kenny007
Zájemce o kosmonautiku
Zájemce o kosmonautiku
Příspěvky: 50
Reputace: 0
Bydliště: Tato realita
Registrován: 20.6.2015 22:03
Re: New Horizons

Příspěvek od Kenny007 »

jakubh píše:
Kenny007 píše:Opticko-fyzikálně to je myšleno tak, že na snímcích vzrostl úhlový průměr Pluta a jas se tedy rozložil na větší plochu. Tím pádem je třeba prodloužit expozici abychom získali stejně jasné snímky. Nejsem si jist zda to vysvětluju dost jasně. ;)
To je právě ten fyzikální nesmysl, protože přiblížení to kompenzuje identickým poměrem. Zář (https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%c3%a1%c5%99) musí zůstat konstantní.
To samozřejmě chápu, nicméně ano, tam je to jádro pudla, záře tělesa celkem zůstává konstantní, ale rozkládá se na mnohem více pixelů na snímačí a tudíž na pixel vychází méně jasu.
jakubh
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 133
Reputace: 0
Registrován: 23.6.2015 14:47
Re: New Horizons

Příspěvek od jakubh »

Kenny007 píše:To samozřejmě chápu, nicméně ano, tam je to jádro pudla, záře tělesa celkem zůstává konstantní, ale rozkládá se na mnohem více pixelů na snímačí a tudíž na pixel vychází méně jasu.
Ne, špatně. Zář se násobí prostorovým úhlem pokrytým jedním pixelem, který je taky konstantní, takže i počet dopadajících fotonů na jeden pixel se nezmění. Kdyby to takhle nefungovalo, budou muset fotografové nastavovat expozici nejen podle citlivosti filmu/snímače, clony, a osvětlení subjektu, ale i podle vzdálenosti. Což pochopitelně nedělají...

Viz třeba tady:

http://www.dfisica.ubi.pt/~hgil/fotomet ... /ch07.html


Radiance is a measure of the flux density per unit solid viewing angle, expressed in W/cm2/sr. Radiance is independent of distance for an extended area source, because the sampled area increases with distance, cancelling inverse square losses.
Doporučuji si to důkladně promyslet a nakreslit na papíře. ;)
Uživatelský avatar
Kenny007
Zájemce o kosmonautiku
Zájemce o kosmonautiku
Příspěvky: 50
Reputace: 0
Bydliště: Tato realita
Registrován: 20.6.2015 22:03
Re: New Horizons

Příspěvek od Kenny007 »

Je tu někdo schopný to vysvětlit, kdo nevypil jako já sedm piv ? :hlavou proti zdi
Uživatelský avatar
petrsida
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4023
Reputace: 3137
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: New Horizons

Příspěvek od petrsida »

jakubh píše:
Kenny007 píše:To samozřejmě chápu, nicméně ano, tam je to jádro pudla, záře tělesa celkem zůstává konstantní, ale rozkládá se na mnohem více pixelů na snímačí a tudíž na pixel vychází méně jasu.
Ne, špatně. Zář se násobí prostorovým úhlem pokrytým jedním pixelem, který je taky konstantní, takže i počet dopadajících fotonů na jeden pixel se nezmění. Kdyby to takhle nefungovalo, budou muset fotografové nastavovat expozici nejen podle citlivosti filmu/snímače, clony, a osvětlení subjektu, ale i podle vzdálenosti. Což pochopitelně nedělají...

Viz třeba tady:

http://www.dfisica.ubi.pt/~hgil/fotomet ... /ch07.html


Radiance is a measure of the flux density per unit solid viewing angle, expressed in W/cm2/sr. Radiance is independent of distance for an extended area source, because the sampled area increases with distance, cancelling inverse square losses.
Doporučuji si to důkladně promyslet a nakreslit na papíře. ;)
ty, ale oni ji nastavují, čím máš těleso dál, tím má menší jas, představ si to u hvězd, to je jako kdybys říkal, že je jedno, jestli je objekt od nás 1 ly, nebo 100 ly, na pixel ti dopadne stejně světla, což evidentně není pravda

(vzdálenost je reflektována právě jasem, na který musíš nastavovat expozici)

tak jak to popisuješ to funguje blízko zdroje, ale ne ve velké vzálenosti, kde pobíráš fotony letící v podstatě rovnoběžně, čim dál seš, tím jich pobereš do zorného pole míň a musíš to kompenzovat průměrem objektivu
jakubh
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 133
Reputace: 0
Registrován: 23.6.2015 14:47
Re: New Horizons

Příspěvek od jakubh »

Vždyť je to jednoduché... Každý jednotkový povrchový element Pluta ozařuje senzor energií úměrnou mínus druhé mocnině vzdálenosti (podle zákona inverzních čtverců - jednotkový povrchový element viděný z dálky je aproximací bodového zdroje světla), ale počet jednotkových povrchových elementů ozařujících jeden pixel je úměrný plus druhé mocnině vzdálenosti, takže součin těchto faktorů je nezávislý na vzdálenosti.
ty, ale oni ji nastavují, čím máš těleso dál, tím má menší jas
Nenastavují.

Ano, celkové dopadající záření z (celého) tělesa se mění podle zákona inverzních čtverců, ale stejně tak se mění prostorový úhel. Když se vzdálím od fotografovaného objektu na dvojnásobek, jeho příspěvek světelné energie dopadající na snímač klesne na čtvrtinu, ale i na něj připadající plocha klesne na čtvrtinu, takže plošná hustota na snímači je identická.
představ si to u hvězd, to je jako kdybys říkal, že je jedno, jestli je objekt od nás 1 ly, nebo 100 ly, na pixel ti dopadne stejně světla, což evidentně není pravda
Hvězda není identický případ, všechny hvězdy (myslím?) jsou tak malé, že efektivně pokrývají jeden pixel.
tak jak to popisuješ to funguje blízko zdroje, ale ne ve velké vzálenosti, kde pobíráš fotony letící v podstatě rovnoběžně, čim dál seš, tím jich pobereš do zorného pole míň a musíš to kompenzovat průměrem objektivu
Ano, a v tomto případě "blízko zdroje" rovná se "vícepixelový kotouček", a v tomhle režimu se už nacházíme.

Opět, doporučuji si zopakovat základy geometrie a příslušné fyziky, není to těžké. ;)
Uživatelský avatar
marekS
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2364
Reputace: 511
Registrován: 8.8.2012 9:57
Re: New Horizons

Příspěvek od marekS »

New Horizons je teraz 19 miliónov km od Pluta.49 vzdialeností Zem-Mesiac
Približuje sa rýchlosťou 1,2 miliónov km/deň

záber zverejnený 28.6
Uživatelský avatar
petrsida
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4023
Reputace: 3137
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: New Horizons

Příspěvek od petrsida »

jakubh píše:

Hvězda není identický případ, všechny hvězdy (myslím?) jsou tak malé, že efektivně pokrývají jeden pixel.
tak jak to popisuješ to funguje blízko zdroje, ale ne ve velké vzálenosti, kde pobíráš fotony letící v podstatě rovnoběžně, čim dál seš, tím jich pobereš do zorného pole míň a musíš to kompenzovat průměrem objektivu
Ano, a v tomto případě "blízko zdroje" rovná se "vícepixelový kotouček", a v tomhle režimu se už nacházíme.

Opět, doporučuji si zopakovat základy geometrie a příslušné fyziky, není to těžké. ;)
Aha, už tomu rozumím, máš recht, jsme blízko

PPS - co vím, tak hvězdy se nezobrazují všechny jednopixelově

Odpovědět

Zpět na „Sondy a družice“