Stránka 23 z 24

Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Napsal: 28.11.2023 9:20
od Pospíšil
Stepan píše: 27.11.2023 21:43 Krásná simulace v CFD (simulace tekutin pomocí FEM) jak to asi mohlo vypadat v nádržích během oddělování bosteru.
Hm, tak jako školní simulace pohybu kapalin v téměř holé nádrži je to dobrý, až na to, že to moc neodpovídá vnitřní stavbě Superheavy boosteru.
SpX konstruktéři nejsou až takový nýmandi, aby "zapomněli" udělat opatření proti přesouvání kapalin při otočce po oddělení stupňů.
I SH booster má totož své header tanky / vnitřní malé nádrže, podobně jako Starship, které udržují pohonné látky k dispozici pro motory i během divočejších manévrů.
Spodní palivový header tank má tvar válce, průměr cca 3-4 m, výška cca 5-6 m, který je usazen na dně spodní metanové nádrže.
Jako LOX header tank slouží downcommer - roura, přivádějící LOX z horní nádrže dolů k motorům. Průměr cca 1-1,5 m, délka cca 25-30 m.
Moc fotek těchto částí SH není k dispozici. Později je sem možná doplním.

Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Napsal: 28.11.2023 10:40
od Alchymista
petrsida píše: 28.11.2023 8:57 plus to, ze tah od starship je hlavní původce
Súhlas...
Problém Superheavy pri horúcom oddelení je možno i v tom, že "doteraz" konštruktéri pri horúcom oddelení riešili vždy len zrýchlenia horných stupňov. Čo sa pritom deje v "dolných" stupňoch sa nikdy nejak neriešilo, pokiaľ to neohrozovalo let horných stupňov...
Pospíšil píše: 28.11.2023 9:20 SpX konstruktéři nejsou až takový nýmandi, aby "zapomněli" udělat opatření proti přesouvání kapalin při otočce po oddělení stupňů.
I SH booster má totož své header tanky / vnitřní malé nádrže, podobně jako Starship, které udržují pohonné látky k dispozici pro motory i během divočejších manévrů.
Majú...
Obrázek Otázka potom znie: do akých zrýchlení sú header tanky schopné zabezpečiť neprerušenú dodávku paliva a okysličovadla a pre aký objem/po akú dobu.
Pretože pri zápornom zrýchlení nepomôžu ani header tanky, pokiaľ sú bez vnútorného pružného vaku a zabezpečenia "bezbublinového stavu" - výkonné čerpadlo si pri príliš malom plniacom/vstupnom tlaku dokáže vyrobiť svoju "bublinu" pre svoje zavzdušnenie aj samo.

IMHO konštrukčné úpravy asi príliš nepomôžu - vedú k rastu zložitosti a váhy systému. Skôr sa zmení "taktika" rozdelenia stupňov, časový harmonogram manévrov a práce motorov. Ten súčasný je na môj vkus príliš "uponáhľaný", Superheavy sa začínal otáčať príliš skoro a príliš agresívne.

Je mi samozrejme jasné, že je potrebné dostať Superheavy čo najrýchlejšie z prúdu spalín Starship a motory Starship čo najrýchlejšie vytiahnuť na plný výkon aby sa zmenšili straty rýchlosti...

Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Napsal: 28.11.2023 11:04
od Pospíšil
Nějaké fotky jsem dohledal. Je to z května 2022, kdy se toho ještě hodně odehrávalo pod širým nebem. Teď, po postavení nových přízemních i výškových hal už těch rozestavěných konstrukcí venku moc neuvidíme.

Spodní header tank
Obrázek

Downcomer
Obrázek

Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Napsal: 28.11.2023 23:23
od petrsida
Pospíšil píše: 28.11.2023 9:20
Stepan píše: 27.11.2023 21:43 Krásná simulace v CFD (simulace tekutin pomocí FEM) jak to asi mohlo vypadat v nádržích během oddělování bosteru.
Hm, tak jako školní simulace pohybu kapalin v téměř holé nádrži je to dobrý, až na to, že to moc neodpovídá vnitřní stavbě Superheavy boosteru.
SpX konstruktéři nejsou až takový nýmandi, aby "zapomněli" udělat opatření proti přesouvání kapalin při otočce po oddělení stupňů.
I SH booster má totož své header tanky / vnitřní malé nádrže, podobně jako Starship, které udržují pohonné látky k dispozici pro motory i během divočejších manévrů.
Spodní palivový header tank má tvar válce, průměr cca 3-4 m, výška cca 5-6 m, který je usazen na dně spodní metanové nádrže.
Jako LOX header tank slouží downcommer - roura, přivádějící LOX z horní nádrže dolů k motorům. Průměr cca 1-1,5 m, délka cca 25-30 m.
Moc fotek těchto částí SH není k dispozici. Později je sem možná doplním.
Mirku, ja jsem to pochopil jako ofiko simulaci SpaceX

pri burn back zážehu ještě nejedou na malé nádrže, ale na palivo z velkých a to je patrně důvod, proč to dělají v kuse a hned, aby tam nebyl prostoj bez tahu s beztíži v nádrži

jen to fouknuti od Starship jim do toho přidalo impuls a bylo to moc rychlé

podle mě to softwarově upraví, aby to nebylo tak prudké

Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Napsal: 28.11.2023 23:23
od petrsida
ps zda se, ze dalsi test chteji v lednu

Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Napsal: 7.12.2023 19:58
od Tjov
Nádherný sestřih, a X už umí Airplay takže konečně jsem si to vychutnal na pořádném stereu :tlesk: :palec nahoru:

Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Napsal: 13.12.2023 12:00
od Tjov
Kathy Lueders včera v Brownsville uvedla k IFT-2, že jak první tak i druhý stupeň byl zničen zásahem FTS .
The Nov. 18 flight likewise ended with the booster and Starship self-destructing
edit: špatně jsem to pochopil , dříve jsem uvedl pravý opak - nicméně tady self-destructing myslí jako FTS :facepalm:

Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Napsal: 13.1.2024 11:11
od Pospíšil
Z Elonova all hands meetingu pro zaměstnance Starbase 11.1.2024 :
- pokud by byl v S25 nějaký náklad, je velmi pravděpodobné, že by dosáhla cílové orbitální rychlosti a splnila plánovaný úkol
- místo nákladu ale bylo v nádrži nadbytečné množství LOX, které se ke konci motorické fáze letu začalo vypouštět, což způsobilo požár, explozi a destrukci S25

https://youtu.be/r8GZ0H0xSFo?si=qUJedFnbDSJLi1D3

Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Napsal: 13.1.2024 12:46
od Tjov
To je krásný závěr vyšetřování RUD S25tky :mrgreen: , odpálili jsme ji sami naším skvělým nápadem vynést trochu kyslíku nahoru :palec nahoru:

pak chápu tu jistotu ohledně OFT-3

Re: Druhý integrovaný let Super Heavy / Starship (B9/S25)

Napsal: 13.1.2024 23:41
od petrsida
Takže jsme ve fázi, kdy na orbitu zdá se zvladnou doletět
až vyladí přistání, zrodí se nová éra.