Urychlovaci blok na kapalna paliva (LRB) je totez jako samostatna raketa. Ma stejnou technologii vyroby, stejne pozadavky, lisi se jen tremi drobnostmi - nema nad sebou zadny dalsi stupen nebo naklad, nepotrebuje tak tuhou konstrukci, protoze vestina tahu se prenasi bocnim spodnim zavesem a obvykle nepotrebuje slozity motor, protoze jede porad na maximum a nemusi vektorovat tah.
Vyroba takoveho boosteru je technologicky uplne stejna jako vyroba rakety stejneho prumeru, nejsem si jist jestli strukturalni integrita cele nadrze nejak zohlednuje snizeny pranaseny tlak nebo je to marginalni. Kazdopadne je celkem bezne, ze se takove konstrukce vyrabi na zaklade jiz existujich konstrukci, maji jejich rozmery a pouzvaji zavedene vyrobni linky. Napriklad cinska rada CZ-2 pouziva stejny vyrobni proces (a rozmer) na celou radu vcetne CZ-3 a CZ-4.
Cili NASA muze (a zrejme vyuzije) nejaky rozmerove vhodny existujici tvar a vyrobi si ho, namisto aby platila za dodavku cele technologi jako je treba Falcon. Delta treba neni spatny kandidat.
Akoarat ja si uprimne nemyslim, ze je prechod na kapalinove boostery v pripade SLS nejaka vyhra. Booster je tam proto, aby urychlil celou sestavu v prvni minute, max. dvou minutach, cili jedinym meritkem efektivity je potrebny tah. SRB jsou vyrobne levnejsi a maji mnohonasobne vyssi tah. Treba v pripade Shuttlu tvoril tah obou SRB cca 70% celkoveho tahu, cili 3 motory SSME (RS-25) se podilely pouhymi 30% !!!
U SLS to bude hodne podobne, a dokud nevyrobi neco jako dvojnasobne vykonny F1, kapalinovy motor podobneho vykonu proste neni.
Vidim na tom jen dve pozitivni veci - zachovani ci navyseni vyroby nejake existujici rakety, treba Delty, coz by ve finale mohlo zlevnit oboje, a za druhe v pripade znovupouzitelnosti pomerne znacny financni efekt. Pokud se k tomu dostanou.
Ale to vsechno stale za predpokladu, ze bude k dispozici dostatecne vykonny motor.
Btw jeste k tomu Falconu - ma maly tah. Bylo by potreba 3 Falconu na kazde strane, aby to vykonove odpovidalo, a to uz je moc velika opicarna

(nez jsem to sem doplnil, DanHert to posal naprosto detailne...)