Stránka 3 z 3

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 25.5.2013 20:44
od michalkolesa
Když jsem viděl fotku kokpitu raketoplánu tak celý strop a stěny jsou pokryty tlačítky, páčkami.

Jak si můžou pamatovat k čemu je a nesplést se ?

Měli s sebou nějakou technickou dokumentaci, kdyby se pod nějakou páčkou uvolnil drátek nebo najednou z něčeho drátek vylezl ?

Já jsem jednou čistil svůj PC o něco jsem zavadil a něco jsem si vytrhl z desky a pak hledat od čeho to je, když to bylo v klubku a kam to pak zapojit bylo "zajímavé" byli to vodiče od tlačítek na skříni a kontrolky ....

Obrázek

K čemu taková velká sluchátka a ten kabel ?
To je nějaká starší fotka, kdy ještě neexistoval bluetooth, WiFi či nějaká bezdrátová vysílačka ?

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 25.5.2013 22:11
od fronak
Vzhledem k tomu, jak prestižní zaměstnání je být astronaut, tak to nemže dělat každej trotl a i samotný výcvyk je tak dlouhý proto aby chyba lidského faktoru vymyzela. BTW vyděl si kabinu komerčního letadla?

A k drátu u sluchátek mě napadá pár možností:
1, Vzhledem k množství personálu by došlo k zahlcení pásma a nedalo by se komunikovat
2, Natankovaný raketoplán asi nebude uplně dobrý místo na vytváření indukcí a nebezpečí výbuchu je všudypřítomné
3, Technik má jedny sluchátka a zapíchne je tam kde potřebuje komunikovat neřeší najaký okruh sítě se musí připojit aby mluvil jen tam kam má.

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 26.5.2013 0:00
od Dugi
Fronak to vystihl naprosto přesně. Astronauti tráví hodiny a hodiny v simulátorech, kde se učí uložení jednotlivých ovládacích prvků aby je znali i poslepu když je o půlnoci vzbudí. :lol:

S těmi sluchátky to fronak vystihl naprosto přesně. Já bych přidal ještě jeden důvod - kabel je prostě kabel. Bezdrátové přenosy jsou fajn, ale pořád je u nich riziko občasných výpadků. Kabel je jistota. Ale jinak plně souhlasím s těmi, které fronak popsal.

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 27.5.2013 9:39
od vai777
Zajímavý článek Tomáše Přibyla na Technetu:
http://technet.idnes.cz/sestreleni-rake ... vesmir_kuz
To ozáření laserem při misi STS-41G mě docela zaujalo. Ovšem podle různých zdrojů se jedná o něco, co popírají jak zpravodajské služby, tak i členové posádky Challengeru. Navíc- nedokážu si představit, jak by nízkoenergetický laser dokázal poničit, nebo vyřadit (byť dočasně) vybavení shuttlu- maximálně tak detektory hvězd. Steven Zaloga, který se o incidentu dokonce zmínil v ročence Jane's (http://www.oook.info/dyson/sdi.html) na dotaz jednoho z členů fóra SpaceBanter odpověděl, že je to nepotvrzená zpráva, kterou "rozsévali" hlavně ruští důstojníci PVO. Zkusím zapátrat v archivech amerického zamini ohledně té protestní nóty, snad něco najdu...

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 27.5.2013 11:07
od Tommy
Zajímavé, jsem zvědav co (jestli vůbec něco) najdeš... :roll:

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 3.6.2013 23:18
od Gubarev
Ukazka tepelne absorpce izolacniho materialu raketoplanu...



(kdyby nekdo chtel podrobnejsi ifo:
http://www.nasa.gov/centers/johnson/pdf ... 82-199.pdf)

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 30.8.2014 15:06
od vai777
Kdo byl v květnu na srazu v Jihlavě, možná si vzpomene, že jsme se bavili mimo jiné o "slzičce" pod oknem Discovery. Na místě pod oknem pilota (tedy napravo) jsou tři dlaždice HRSI, které nalevo nejsou, a navíc- nejsou ani na ostatních orbiterech.



Hodně lidí se diví, jak se tam ony dlaždice objevily, mě nevyjímaje. Trochu jsem pátral na netu a objevil jsem článeček s částečným vysvětlením. Jednoduše řečeno- dlaždice se vyráběly přesně na míru na každé dané místo. Během výroby někdo pravděpodobně udělal chybu a pro dotyčná místa pod pravým oknem nechal vyrobit místo bílých dlaždic (LRSI) dlaždice černé (HRSI). Když se na to přišlo, odpovědní činitelé během přejímky usoudili, že tento omyl nebude mít na ochranu orbiteru před tepelným namáháním žádný vliv, stejně tak na ostatní aspekty provozu. Proto tam dlaždice zůstaly. Původně byly čtyři (jedna navíc byla pod třemi, které lze vidět na obrázku), ale v průběhu provozu byla ta čtvrtá vyměněna. Zbývající tři zůstaly- jsou to původní dlaždice z výroby! :o (sakryš, ty teda mají výdrž!).
Zkrátka, někdo vyrobil zřejmě chybu ve výrobní dokumentaci (stačila záměna jediného písmenka- L za H, popřípadě mýlka v číselném kódu) a když bylo hotovo, NASA nad tím mávla rukou, protože to nebylo nic proti ničemu.
A tak vznikl jeden z nejhezčích rysů Discovery...
Pokud by někdo chtěl originál článku, je k přečtení tady.

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 12.12.2018 17:13
od jakubv
ad sluchátka, není nad poctivej drát, komunikace je v létání důležitá, takže pilotní sluchátka bývají velká a pořádná, aby utlumily hluk buď izolací nebo třeba bose noise cancellation metodou.
tohle jsou klasický David Clark
http://www.davidclarkcompany.com/aviati ... assive.php

bose dělá moc pěkný a drahý
https://www.bose.com/en_us/products/hea ... dsets.html

fotky jsem neviděl, o čem se bavíte, ale předpokládám, že při startu měli skafandry, během orbitálních manévru mají piloti sluchátka s drátem a na ISS jsme viděl fotky, že používají Bose noise cancellation....