Re: Intuitive Machines
Napsal: 12.3.2025 11:24
Podobného problému by se mohl dočkat HLS Starship, kde by se to projevilo ještě více, jelikož ten poměr výšky těžiště a rozpětí opěrných bodů bude ještě horší.
Podobného problému by se mohl dočkat HLS Starship, kde by se to projevilo ještě více, jelikož ten poměr výšky těžiště a rozpětí opěrných bodů bude ještě horší.
Souhlasím, ale v případě HLS bude ta výhoda, že to tam bude mít někdo přímo "pod palcem" a snad bude schopný odpovídající ploché a bezpečné místo vybrat lépe, než automatický systém jako u IM.Thales píše: 12.3.2025 11:24 Podobného problému by se mohl dočkat HLS Starship, kde by se to projevilo ještě více, jelikož ten poměr výšky těžiště a rozpětí opěrných bodů bude ještě horší.
Ja si myslim, ze to nie je az take tragicke pristatie. Neviem, ci je NASA frustrovana z IM ???Lynx píše: 12.3.2025 8:06S největší pravděpodobností to bylo 400 metrů. Uvádí to NASA a ta je důvěryhodnější než frustrovaná soukromá firma. Teda ne že by NASA z Intuitive Machines nebyla frustrována, ale přece jen nemá zájem na přikrášlování![]()
To se na mě nezlob, ale tohle není úspěšná mise. A NASA byla jeden ze zákazníků. Primární náklad PRIME-1 nepoužito, jen roztočili vrtačku naprázdno. Rovery nepoužity a pohyblivý modul (skákadlo) taktéž. O vytvoření mobilní sítě Nokia si mohli nechat jen zdát. Konec mise 13 hodin po přistání. Nebylo by normální, kdyby v NASA nevládla nespokojenost. Proti IM-2 byl loňský výkon IM-1 přijatelný, i když se také skácel vinou výškoměrů. NASA má u IM nasmlouvány ještě dvě mise, může jen doufat, že to nedopadne podobně.
Ved to som ani nepisal, ze je to bola uspesna misia, nebola.
O tom dosť pochybujem - bez predbežného zmapovania a prieskumu miesta pristátia "in situ" to asi nepôjde. Pilotov ako bol Armstrong?, ktorý odviedol modul o pár metrov kvôli balvanom, neni zasa až tak veľa a HLS Starship bude už kvôli rozmerom oveľa menej obratný ako relatívne malý a "obratný" LM.Andy píše: 12.3.2025 11:55Souhlasím, ale v případě HLS bude ta výhoda, že to tam bude mít někdo přímo "pod palcem" a snad bude schopný odpovídající ploché a bezpečné místo vybrat lépe, než automatický systém jako u IM.Thales píše: 12.3.2025 11:24 Podobného problému by se mohl dočkat HLS Starship, kde by se to projevilo ještě více, jelikož ten poměr výšky těžiště a rozpětí opěrných bodů bude ještě horší.
HLS od SX bude pristavat v automatickom rezime. Minimalne pri prvom bezpilotnom teste, ktory NASA pozaduje pred pilotovanym letom.Alchymista píše: 12.3.2025 22:47O tom dosť pochybujem - bez predbežného zmapovania a prieskumu miesta pristátia "in situ" to asi nepôjde. Pilotov ako bol Armstrong?, ktorý odviedol modul o pár metrov kvôli balvanom, neni zasa až tak veľa a HLS Starship bude už kvôli rozmerom oveľa menej obratný ako relatívne malý a "obratný" LM.Andy píše: 12.3.2025 11:55Souhlasím, ale v případě HLS bude ta výhoda, že to tam bude mít někdo přímo "pod palcem" a snad bude schopný odpovídající ploché a bezpečné místo vybrat lépe, než automatický systém jako u IM.Thales píše: 12.3.2025 11:24 Podobného problému by se mohl dočkat HLS Starship, kde by se to projevilo ještě více, jelikož ten poměr výšky těžiště a rozpětí opěrných bodů bude ještě horší.
Na druhej strane - niekde zaznelo, že HLS Starship by mal mať automaticky nivelované teleskopické nohy a to nielen pri samotnom pristátí, ale aj počas státia na povrchu. Pri jeho výške a "rozpätí" nôh je to zrejme nevyhnutnosť.
Jenže tím, že je ten poměr větší než u IM-2, tak se mnohem hůř projeví doslova každý prd. Ono stačí aby přistáli jednou nohou na nějakém šutru, která pod vahou HLS povolí a pokud tam nebude celé hejno záložních noh, tak půjde stabilita do háje. Tudíž by mě hodně zajímalo kolik těch nohou plánují? S trochou geometrie a statiky se dá snadno spočítat i ta mez stability. Jenže ještě dříve, než se k ní dostaneme, tak už začíná jiný problém a to s výtahem. Může nastat poloha, kdy stroj bude sice stabilní, ale kvůli náklonu může výtah drbat do stěny v dolní části. Ale na to by se právě hodily ty dvě nezávislé přechodové komory kdyby druhá byla na opačné straně.Alchymista píše: 12.3.2025 22:47 Na druhej strane - niekde zaznelo, že HLS Starship by mal mať automaticky nivelované teleskopické nohy a to nielen pri samotnom pristátí, ale aj počas státia na povrchu. Pri jeho výške a "rozpätí" nôh je to zrejme nevyhnutnosť.
Takže podľa toho by aj Luna 23 v roku 1974 bola celkom úspešná - dokonca pracovala niekoľko dní a odoslala na Zem nejaké použiteľné vedecké dáta...MrG píše: 12.3.2025 12:36 Ja si myslim, ze to nie je az take tragicke pristatie. Neviem, ci je NASA frustrovana z IM ???