Přidávám krátké shrnutí startu rakety Zhuque-2.
Zhuque-2 dosáhla jako první metanová raketa orbity
Úspěšně odstartovala 12. července a stala se tak první metanem poháněnou raketou, které se to podařilo. Několik metanových raket už sice odstartovalo, např. Starship nebo Terran-1 od Relativity Space, ale přesto tento pomyslný „závod" nakonec vyhrála firma LandSpace. Nosič ZhuQue-2 (v překladu Rudý Pták-2) je vysoká 49,5 metru a průměr těla rakety je 3,35 metru. Středně velká nosná raketa vynese až 6t na 200 kilometrů vysokou nízkou oběžnou dráhu Země a až 4t na 500 kilometrů vysokou Sun-synchronní dráhu (SSO). Tento let na rozdíl od prvního letu této rakety proběhl správně a raketa dosáhla oběžné dráhy.
Jedním ze středobodů vývoje ZhuQue-2 byl ekologický a ekonomicky výhodný metan. Podle webových stránek firmy LandSpace se podařilo snížit cenu pohonných hmot o 50-90 %, což je srovnatelné s podobnými čínskými nosnými raketami. Kromě toho metan umožňuje netoxický, méně znečišťující a modernější přístup k palivu rakety ve srovnání s hypergolickými palivy čínské první rodiny raket Chang-Zheng.
První stupeň rakety s vyobrazením charakteristického rudého ptáka je poháněn čtyřmi motory TQ-12 na kapalný metan a kapalný kyslík (methalox). Jedná se o první čínské metanové motory použité na nosné raketě. Jde o motory s otevřeným pracovním cyklem s plynovým generátorem, které jsou jednodušší než jiné nové metaloxové motory, jako například Raptor společnosti SpaceX nebo BE-4 společnosti Blue Origin. V kombinaci se čtyři motory TQ-12 označují jako sada motorů TQ-13.
Na druhém stupni je raketa stále vybavena motorem TQ-12, kterému asistují čtyři vernierové motory TQ-11. To se změní při některém z nadcházejících letů, kdy dojde k modernizaci na motor TQ-15A, který poskytne možnost kardanového řízení.
Náklad pro tento start zatím zůstává neznámý. Není jasné, zda společnost LandSpace vynesla touto raketou při prvním prvním letu nějaké další užitečné zatížení nebo pro tuto misi letí s fiktivním nákladem. Bez ohledu na to je kryt užitečného zatížení na horní části rakety, takže raketa letěla v konfiguraci srovnatelné s běžným operačním letem.
Zdroje: Nasaspaceflight.com, Kosmonautix.cz