Stránka 3 z 18
Re: SES-10
Napsal: 10.2.2017 11:05
od Pospíšil
Dugi píše:Pokud vím, tak Společnost SES by měla mít na tento start slevu 10%.
Nevím, z jakého zdroje máš tuto informaci.
Podle tohoto článku by to mohlo být spíš něco kolem 30%
https://spaceflightnow.com/2016/09/13/s ... ed-rocket/
In response to a question whether the discount was closer to potential figures publicly disclosed by SpaceX’s Shotwell and SES chief executive Karim Sabbagh — who discussed possible reusability discounts of 30 percent and 50 percent, respectively — Halliwell said: “It certainly came out closer to Gwynne than to Karim.”
Halliwell did not confirm whether the ultimate price for the SES 10 launch fell between the 30 percent and 50 percent discount figures.
“We did receive a good discount on the baseline price,” he said. “It’s not as crazy or spectacular as you might think, and that makes sense. SpaceX has to supply an awful lot of equipment, and they have to do an awful lot of refurbishment.
Re: SES-10
Napsal: 10.2.2017 11:09
od RiMr
K tomu zlevňování... já myslím, že se tu málo oddělují dvě ceny. Nákladová cena a cena pro zákazníka.
Cílem SpaceX, resp. Elona M. přece není (a nemyslím to zle) šetřit peníze svým zákazníkům. Ale mít dost zákazníků a vydělat dost peněz pro své supernákladné projekty. Falcony spolu se sat. internetem jsou či budou prostředek, ne cíl. Prostředek na ověření technologií a hlavně na vydělání megabalíku peněz na ITS atd.
Pokud SpaceX třeba dokáže dosáhnout úspor ynákladů 50%, vůbec to neznamená, že zákazníci budou mít starty za 50%. Ale třeba za těch 90%. Zkrátka tolik, aby pro zákazníky mělo smysl s nimi létat, ale ne zbytečně málo!
SpaceX potřebuje vydělávat peníze sobě na své projekty, ne svým zákazníkům.
Nebo se celkově mýlím?
Re: SES-10
Napsal: 10.2.2017 11:20
od Dugi
Zdroj už bohužel nedohledám, tu informaci mám asi půl roku, jen nevím odkud.
Re: SES-10
Napsal: 10.2.2017 11:22
od Pospíšil
RiMr píše:Nebo se celkově mýlím?
V podstatě máš pravdu, ale správnější by bylo říct, že hlavním cílem SpX je zlevnit kosmickou dopravu. To zlevnění musí být pro koncové zákazníky výrazné, aby to motivovalo trh k rozhýbání a novým příležitostem. To se SpX už víceméně daří. Už dnes je cena F9 mnohem nižší, než srovnatelné kategorie raket z USA nebo EU. Samozřejmě ještě nejsou u cíle, jsou stále ve fázi zlepšování, hledání, inovování a učení se.
Takže ano, starty na jejich nosičích musí být levnější než u konkurence a navíc generovat zisk pro další vývoj.
Re: SES-10
Napsal: 10.2.2017 11:38
od RiMr
Tak to jsem rád, že nejsem úplně mimo mísu
Taky mám tak nějak představu že by si měli časem udělat nějaký finanční polštář pro pokrytí budoucích problémů - pokud je pravda, že při posledním startu hrozilo v případě jeho neúspěchu ohrožení samotné budoucnosti SpaceX... tak to je jízda na hodně tenké hraně.
Re: SES-10
Napsal: 10.2.2017 12:27
od Pospíšil
RiMr píše:pokud je pravda, že při posledním startu hrozilo v případě jeho neúspěchu ohrožení samotné budoucnosti SpaceX... tak to je jízda na hodně tenké hraně.
Ano, to opravdu hrozilo, jak potvrdil David Pavlík i Pavel Mašek. Je třeba si uvědomit, že každá havárie, následovaná cca 6 měsíční odstávkou provozu, vyšetřováním a nápravnými opatřeními, znamená pro SpX finanční ztrátu v řádu stovek milionů USD. A takové havárie už měli 2.
Re: SES-10
Napsal: 10.2.2017 13:33
od tixtli
RiMr píše:K tomu zlevňování... já myslím, že se tu málo oddělují dvě ceny. Nákladová cena a cena pro zákazníka.
Cílem SpaceX, resp. Elona M. přece není (a nemyslím to zle) šetřit peníze svým zákazníkům. Ale mít dost zákazníků a vydělat dost peněz pro své supernákladné projekty. Falcony spolu se sat. internetem jsou či budou prostředek, ne cíl. Prostředek na ověření technologií a hlavně na vydělání megabalíku peněz na ITS atd.
Pokud SpaceX třeba dokáže dosáhnout úspor ynákladů 50%, vůbec to neznamená, že zákazníci budou mít starty za 50%. Ale třeba za těch 90%. Zkrátka tolik, aby pro zákazníky mělo smysl s nimi létat, ale ne zbytečně málo!
SpaceX potřebuje vydělávat peníze sobě na své projekty, ne svým zákazníkům.
Nebo se celkově mýlím?
Dava logiku co si napisal o cenach pre zakaznika a vyrobnej ceny. Co sa tyka dokoncenia vyvoja F9 a FH, je dost mozne, ze keby ich teraz odstrihli od externych zdrojov, utiahli by to zo svojho. No na ITS a dalsie projekty musia mat nechutne velke externe zdroje, tam sa vyvoj rata do miliard, skor desiatok miliard, dolarov. Pevne verim, ze ich ziskaju

Re: SES-10
Napsal: 10.2.2017 18:37
od Amper
Je potreba si uvedomit ze pomerne dost investoru nalilo do SpX pomerne dost penez. A oni to nedelaj z altruismu. Elon je sice v baliku ale zase neni tak moc v baliku. NASA taky pomohla ale vsechno to nepokrylo.
Cenu urci opet a jen trh - proste jde o to kolik lidi bude ochotno jim dat urcite penize za jetou/novou raketu. Reknou si samozrejme o maximum co pujde vuci konkurenci, partnerovi atd....
Resilo se treba to ze starty pro USAF budou o dost drazsi. Jednak proto ze je mensi konkurence ale aj proto ze USAF chce nejake sluzby/papiry/testy nebo co navic. No a to taky holt neco stoji.
Re: SES-10
Napsal: 7.3.2017 22:51
od Raul
Plánovaný “Under Review” termín mise F9-033 SES-10 z CX-39A je nyní 27.Březen.
Re: SES-10
Napsal: 9.3.2017 12:53
od Raul