IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Informace o zkouškách nových technologiích firmy SpaceX.
Odpovědět
Uživatelský avatar
slappy
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2306
Reputace: 2820
Bydliště: Drahany
Registrován: 9.11.2015 18:48
Kontaktovat uživatele:
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Příspěvek od slappy »

petrsida píše: 18.1.2025 17:57 na problém {u Ariane 5} přišli az zpětně analýzou telemetrie, to že jim to letí pánu bohu do oken si nikdo nevšiml a FTS tak nebylo na pořadu dne
Tomu se mi fakt těžko věří.. Dohledal jsem k tomu toto:
Peter B. de Selding: "Industry officials say a judgment was made that the rocket was performing well (except for trajectory) and that the danger to local population of debris from flight termination outweighed the dangers of continuing flight."

Omlouvám se za off-topic :oops:
Tady je snímek kondenzačního kuželu a slow-motion pohled na záchyt boosteru:
Obrázek
Uživatelský avatar
petrsida
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4033
Reputace: 3143
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Příspěvek od petrsida »

jasne, ale všimni si, že v odpovědích dostává sodu

ta raketa vylitla mimo vyhrazeny prostor a nic se nestalo

sory za OT
Alchymista
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1171
Reputace: 472
Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Příspěvek od Alchymista »

k ovládateľnosti/neovládateľnosti Starship a povelu k zničeniu - treba si uvedomiť, že po vysadení motorov mala raketa stále ešte najmenej 10-15% zásoby kyslíku (120-175t) a 5-10% zásoby metánu (15-35t) (len odhad z infografiky). Teda najmenej dvaapol násobok, skôr viac ako trojnásobok prázdnej hmotnosti. To je celkom dosť na poriadne malér na zemi v prípade dopadu... A neovládateľný Starship by si mohol pri zostupe nájsť nejakú "autostabilnú polohu", ktorá by mu umožnila prežiť zostup a nedajbože ešte kĺzať nielen vpred ale aj do strany, mimo koridor.

Paliva a okysličovadla sa teda museli rýchlo zbaviť, a museli aj zabrániť "letuschopnosti" neovládateľnej lode. A to ešte skôr ako prípadne stratia spojenie s raketou - v danom momente nemali ani žiadne presné informácie, čo sa na palube deje. Hoci si myslím, že komunikačný a riadiaci systém systému autodeštrukcie je dobre zabezpečený a aj "fyzicky" robustný, po vysadení väčšiny motorov nebol dôvod váhať. Rozrezanie nádrží autodeštrukciou bol najlepší spôsob ako sa paliva a okysličovadla zbaviť. Samozrejme Starship s rozrezanými črevami už vstup do atmosféry prežiť nemohol... Čo neroztrhala autodeštrukcia, dokončil aerodynamický odpor.
Čo sa mi trochu nezdá, je názor, že k autodeštrukcii došlo až v +11:00-+11:30 keď k strate telemetrie podľa infografiky došlo v čase ~+8:30... Navyše som niekde videl video s ohňostrojom a podľa časového údaju na spodu obrazovky došlo k "rozptýleniu paliva" v čase 8:40. Nakoľko ale bol tento časový údaj presný neposúdim...

Na záberoch padajúcich trosiek si tiež všimnite, ako sa občas nejaká rozhodne zmeniť smer...
Samo píše: 17.1.2025 23:52 V 90km by tie trosky takto ešte nehoreli a nezanechávali by tak úzku dymovú stopu, toto nebolo ani v 70 km ani v 30 km si dovolím povedať, to mohlo byť kľudne len 15km, meteority pohasínajú práve v cca 15km. Je vidieť ako tie trosky hasnú na konci, teda dochádzalo k veľkému a výraznému brzdeniu v hustej atmosfére na terminálnu rýchlosť.
IMHO v tomto prípade by to malo byť o kus vyššie, niekde okolo 18km alebo ešte vyššie... Už len preto, že vstupná rýchlosť meteorov je minimálne okolo 12km/s, obvykle viac, kým vstupná rýchlosť Starship (alebo trosiek) bola len okolo 5,5km/s. Treba tiež zobrať do úvahy, že ten ohňostroj trvá pol minúty... tri desiatky sekúnd...
:naštvaný: Fráza "studená vojna" začína dostávať nový obsah...
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2509
Reputace: 3554
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Příspěvek od Tjov »

sestřih od Timma :palec nahoru:
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2509
Reputace: 3554
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Příspěvek od Tjov »

Krásné fotky :palec nahoru:
Uživatelský avatar
MrG
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 508
Reputace: 641
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Příspěvek od MrG »

Porovnanie pristatia B12 a B14
Obrázek
Uživatelský avatar
jakubv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1760
Reputace: 2181
Registrován: 4.2.2017 23:23
Kontaktovat uživatele:
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Příspěvek od jakubv »

poletová infografika k IFT-7 :-)
-----------------
xx jakubv
Uživatelský avatar
MrG
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 508
Reputace: 641
Registrován: 21.6.2023 8:00
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Příspěvek od MrG »

Pozeral som nejaky zostrih z letu IFT-7.
Priamo som udaj o pretazeni pri pristati nenasiel, tak som ho ratal, dufam, ze to mam dobre :)

(rychlosti a casy mam z videa od SX)
z 1230 km/h raketa spomalila na 208 km/h za 6 sekund
v m/sek je to 341,67 na 57,78, teda spomalenie je 47,31 m/s2
na G-cka to vychada 4,82 g

Pre Falcon9 som nasiel na nete vypocitanu hodnotu 2,4 g
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2509
Reputace: 3554
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Příspěvek od Tjov »

SpaceX zveřejnila zprávu o příčině RUD Starship na letu 7, oceňuji tu transparentnost !

Nejpravděpodobnější hlavní příčina ztráty lodi byla identifikována jako harmonická odezva několikrát silnější za letu, než jaká byla pozorována během testování, což vedlo ke zvýšenému namáhání hardwaru v pohonném systému. Následné úniky pohonné látky přesáhly ventilační schopnost lodi a vedly k požárům.

FTS ukončilo let lodi
Post-flight analysis indicates that the safety system did trigger autonomously, and breakup occurred within Flight Termination System expectations.
Naposledy upravil(a) Tjov dne 24.2.2025 20:22, celkem upraveno 1 x.
Tjov
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2509
Reputace: 3554
Registrován: 29.1.2021 9:27
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)

Příspěvek od Tjov »

“Looks like we have lost the Ship” mic dropped ROFL

Sestřih od SpaceX s odkazem na příčinu selhání , jen ve SpaceX si umí dělat srandu sami ze sebe

Odpovědět

Zpět na „Testování“