IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)
- slappy
- Moderátor
- Příspěvky: 2306
- Reputace: 2820
- Bydliště: Drahany
- Registrován: 9.11.2015 18:48
- Kontaktovat uživatele:
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)
Tomu se mi fakt těžko věří.. Dohledal jsem k tomu toto:petrsida píše: 18.1.2025 17:57 na problém {u Ariane 5} přišli az zpětně analýzou telemetrie, to že jim to letí pánu bohu do oken si nikdo nevšiml a FTS tak nebylo na pořadu dne
Peter B. de Selding: "Industry officials say a judgment was made that the rocket was performing well (except for trajectory) and that the danger to local population of debris from flight termination outweighed the dangers of continuing flight."
Omlouvám se za off-topic

Tady je snímek kondenzačního kuželu a slow-motion pohled na záchyt boosteru:
- petrsida
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4033
- Reputace: 3143
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)
jasne, ale všimni si, že v odpovědích dostává sodu
ta raketa vylitla mimo vyhrazeny prostor a nic se nestalo
sory za OT
ta raketa vylitla mimo vyhrazeny prostor a nic se nestalo
sory za OT
-
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1171
- Reputace: 472
- Registrován: 14.9.2016 1:01
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)
k ovládateľnosti/neovládateľnosti Starship a povelu k zničeniu - treba si uvedomiť, že po vysadení motorov mala raketa stále ešte najmenej 10-15% zásoby kyslíku (120-175t) a 5-10% zásoby metánu (15-35t) (len odhad z infografiky). Teda najmenej dvaapol násobok, skôr viac ako trojnásobok prázdnej hmotnosti. To je celkom dosť na poriadne malér na zemi v prípade dopadu... A neovládateľný Starship by si mohol pri zostupe nájsť nejakú "autostabilnú polohu", ktorá by mu umožnila prežiť zostup a nedajbože ešte kĺzať nielen vpred ale aj do strany, mimo koridor.
Paliva a okysličovadla sa teda museli rýchlo zbaviť, a museli aj zabrániť "letuschopnosti" neovládateľnej lode. A to ešte skôr ako prípadne stratia spojenie s raketou - v danom momente nemali ani žiadne presné informácie, čo sa na palube deje. Hoci si myslím, že komunikačný a riadiaci systém systému autodeštrukcie je dobre zabezpečený a aj "fyzicky" robustný, po vysadení väčšiny motorov nebol dôvod váhať. Rozrezanie nádrží autodeštrukciou bol najlepší spôsob ako sa paliva a okysličovadla zbaviť. Samozrejme Starship s rozrezanými črevami už vstup do atmosféry prežiť nemohol... Čo neroztrhala autodeštrukcia, dokončil aerodynamický odpor.
Čo sa mi trochu nezdá, je názor, že k autodeštrukcii došlo až v +11:00-+11:30 keď k strate telemetrie podľa infografiky došlo v čase ~+8:30... Navyše som niekde videl video s ohňostrojom a podľa časového údaju na spodu obrazovky došlo k "rozptýleniu paliva" v čase 8:40. Nakoľko ale bol tento časový údaj presný neposúdim...
Na záberoch padajúcich trosiek si tiež všimnite, ako sa občas nejaká rozhodne zmeniť smer...
Paliva a okysličovadla sa teda museli rýchlo zbaviť, a museli aj zabrániť "letuschopnosti" neovládateľnej lode. A to ešte skôr ako prípadne stratia spojenie s raketou - v danom momente nemali ani žiadne presné informácie, čo sa na palube deje. Hoci si myslím, že komunikačný a riadiaci systém systému autodeštrukcie je dobre zabezpečený a aj "fyzicky" robustný, po vysadení väčšiny motorov nebol dôvod váhať. Rozrezanie nádrží autodeštrukciou bol najlepší spôsob ako sa paliva a okysličovadla zbaviť. Samozrejme Starship s rozrezanými črevami už vstup do atmosféry prežiť nemohol... Čo neroztrhala autodeštrukcia, dokončil aerodynamický odpor.
Čo sa mi trochu nezdá, je názor, že k autodeštrukcii došlo až v +11:00-+11:30 keď k strate telemetrie podľa infografiky došlo v čase ~+8:30... Navyše som niekde videl video s ohňostrojom a podľa časového údaju na spodu obrazovky došlo k "rozptýleniu paliva" v čase 8:40. Nakoľko ale bol tento časový údaj presný neposúdim...
Na záberoch padajúcich trosiek si tiež všimnite, ako sa občas nejaká rozhodne zmeniť smer...
IMHO v tomto prípade by to malo byť o kus vyššie, niekde okolo 18km alebo ešte vyššie... Už len preto, že vstupná rýchlosť meteorov je minimálne okolo 12km/s, obvykle viac, kým vstupná rýchlosť Starship (alebo trosiek) bola len okolo 5,5km/s. Treba tiež zobrať do úvahy, že ten ohňostroj trvá pol minúty... tri desiatky sekúnd...Samo píše: 17.1.2025 23:52 V 90km by tie trosky takto ešte nehoreli a nezanechávali by tak úzku dymovú stopu, toto nebolo ani v 70 km ani v 30 km si dovolím povedať, to mohlo byť kľudne len 15km, meteority pohasínajú práve v cca 15km. Je vidieť ako tie trosky hasnú na konci, teda dochádzalo k veľkému a výraznému brzdeniu v hustej atmosfére na terminálnu rýchlosť.

Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)
sestřih od Timma

Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)
Porovnanie pristatia B12 a B14

- jakubv
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1760
- Reputace: 2181
- Registrován: 4.2.2017 23:23
- Kontaktovat uživatele:
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)
poletová infografika k IFT-7

-----------------
xx jakubv
xx jakubv
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)
Pozeral som nejaky zostrih z letu IFT-7.
Priamo som udaj o pretazeni pri pristati nenasiel, tak som ho ratal, dufam, ze to mam dobre
(rychlosti a casy mam z videa od SX)
z 1230 km/h raketa spomalila na 208 km/h za 6 sekund
v m/sek je to 341,67 na 57,78, teda spomalenie je 47,31 m/s2
na G-cka to vychada 4,82 g
Pre Falcon9 som nasiel na nete vypocitanu hodnotu 2,4 g
Priamo som udaj o pretazeni pri pristati nenasiel, tak som ho ratal, dufam, ze to mam dobre

(rychlosti a casy mam z videa od SX)
z 1230 km/h raketa spomalila na 208 km/h za 6 sekund
v m/sek je to 341,67 na 57,78, teda spomalenie je 47,31 m/s2
na G-cka to vychada 4,82 g
Pre Falcon9 som nasiel na nete vypocitanu hodnotu 2,4 g
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)
SpaceX zveřejnila zprávu o příčině RUD Starship na letu 7, oceňuji tu transparentnost !
Nejpravděpodobnější hlavní příčina ztráty lodi byla identifikována jako harmonická odezva několikrát silnější za letu, než jaká byla pozorována během testování, což vedlo ke zvýšenému namáhání hardwaru v pohonném systému. Následné úniky pohonné látky přesáhly ventilační schopnost lodi a vedly k požárům.
FTS ukončilo let lodi
Nejpravděpodobnější hlavní příčina ztráty lodi byla identifikována jako harmonická odezva několikrát silnější za letu, než jaká byla pozorována během testování, což vedlo ke zvýšenému namáhání hardwaru v pohonném systému. Následné úniky pohonné látky přesáhly ventilační schopnost lodi a vedly k požárům.
FTS ukončilo let lodi
Post-flight analysis indicates that the safety system did trigger autonomously, and breakup occurred within Flight Termination System expectations.
Naposledy upravil(a) Tjov dne 24.2.2025 20:22, celkem upraveno 1 x.
Re: IFT-7 Sedmý integrovaný let Super Heavy / Starship (B14/S33)
“Looks like we have lost the Ship” mic dropped
Sestřih od SpaceX s odkazem na příčinu selhání , jen ve SpaceX si umí dělat srandu sami ze sebe

Sestřih od SpaceX s odkazem na příčinu selhání , jen ve SpaceX si umí dělat srandu sami ze sebe