Stránka 20 z 22
					
				Re: Nové pohony kosmických lodí
				Napsal: 29.5.2018 19:47
				od Alchymista
				Ono ani testy na obežnej dráhe Zeme by oveľa "preukázateľnejšie" byť nemuseli - interakcia so zemským magnetickým poľom by dokázala "divy" - a to isté aj so slnečným magnetickým poľom... 
Hoci na druhej strane - takéto interakcie by sa mohli napokon ukázať ako využiteľné.
			 
			
					
				Re: Nové pohony kosmických lodí
				Napsal: 12.6.2018 19:20
				od hulvath
				Dalsi clanek o tom, ze za efekt EM Drive muze pry jen magneticke pole Zeme : 
https://nedd.tiscali.cz/zazracny-kosmic ... ole-313919 
			
					
				Re: Nové pohony kosmických lodí
				Napsal: 22.9.2018 22:01
				od hulvath
				
			 
			
					
				Re: Nové pohony kosmických lodí
				Napsal: 23.9.2018 8:41
				od Vaclavik
				
Jde o resistojet, které se v kosmonautice používají již dlouho a u CubeSatů taktéž, nejde tedy o nic nového ani převratného.
 
			
					
				Re: Nové pohony kosmických lodí
				Napsal: 23.9.2018 10:10
				od hulvath
				Nove tam jsou asi ty superkondenzatory, to je dobry napad, z malych solarnich clanku pomalu shrormazdi velkou kapacitu, ktera se pak muze najednou vyuzit.
			 
			
					
				Re: Nové pohony kosmických lodí
				Napsal: 23.9.2018 10:46
				od Vaclavik
				hulvath píše:Nove tam jsou asi ty superkondenzatory, to je dobry napad, z malych solarnich clanku pomalu shrormazdi velkou kapacitu, ktera se pak muze najednou vyuzit.
To je rozhodně něco inovativního, ale ne převratného a podobný přístup lze nalézt u resistojetů vyvíjených v USA, Německu, Rusku a dokonce i Polsku. A mise na ruské univerzitní družici SamSat-M do jisté míry opakuje projekt Aquajet.
 
			
					
				Re: Nové pohony kosmických lodí
				Napsal: 23.9.2018 11:05
				od Alchymista
				DeltaV 80m/s z palivovej náplne tvoriacej 30% hmotnosti objektu... 
Zdá sa to dosť málo - ale predstavuje to "manáver výškou" o zhruba 300 km, alebo zmenu výšky kruhovej dráhy o zhruba 150km, alebo zmenu sklonu dráhy o 0,3°. 
Z iného pohľadu - Cubesat s pohonom bude značne náročnejší a bude zrejme bezpodmienečne vyžadovať nejaký lepší orientačný systém, prinajmenšom na presné a rýchle určovanie (v reálnom čase) priestorovej orientácie družice, keď už aj nie na jej aktívne riadenie.  A to znamené ďalšiu hmotnosť navyše - IMHO pri veľkosti a hmotnosti 3U cubesatu získame "aktívny" cubesat so schopnosťami typickými pre cubesaty veľkosti 1U.
 
BTW - 40% roztok etanolu vo vode je bežne nazývaný VODKA. 

 
			
					
				Re: Nové pohony kosmických lodí
				Napsal: 23.9.2018 12:07
				od hulvath
				Tak to je idealni pohon pro ruske satelity, maji palivo temer zdarma a v nevycerpatelnem mnoztvi 
 
 
 Ale nechapu tu tezi o schopnostech 1 cube ve velikosti 3 cube. Dyt pohon znamena znacne zvyseni uzitne hodnoty, ne ? A ja jsem jinak take zkuseny vsemirny pruzkumnik, jen me ted velitel zavrel do basy 

 
			
					
				Re: Nové pohony kosmických lodí
				Napsal: 23.9.2018 23:16
				od Alchymista
				Proste na "užitočné vybavenie"  v 3U cubesate zostane toľko miesta, ako v 1U cubesate - zvyšok zaberie pohon a stabilizácia. To ostatne vidno aj z fotografie rámu konštrukcie s nádržou.
Čo sa týka veliteľa - má božskú tpezlivosť. Sú partie, kde by si bol už dávno vyhodený na mráz.
			 
			
					
				Re: Nové pohony kosmických lodí
				Napsal: 2.7.2021 11:02
				od Sajri
				Snad je to vhodné vlákno (ale vlákno věnované výhradně slunečním plachetnicím jsem nenašel).
Základní princip plachty používané k pohonu pomocí odrazu slunečního záření předpokládám každý zná nebo aspoň tuší, takže ho nebudu rozepisovat.
Zvažuje se nicméně i koncept sluneční plachty, která by záření propustila, ovšem změnila jeho směr s využitím difrakce (neboli ohybu) světla (tzv. Diffractive Lightsails). Difrakci může zajistit vhodný vzor (difrakční mřížka) s dostatečně jemným rozlišením umístěný na jinak průhledné plachtě. Především se ale klade důraz na výzkum metamateriálů nanesených na plachtě, u nichž by pouze změnou elektrického pole bylo možné uspořádání této mřížky měnit a tudíž měnit i směr, kterým bude procházející světlo ohýbáno.
Výhoda takové plachty je zejména pro manévrování. Chceme-li manévrovat (měnit směr výsledného vektoru působící síly) pomocí klasické sluneční plachty, musíme natočit celou plachtu, což je u plachet velkých rozměrů velmi nepraktické. Difrakční plachta naproti tomu může zůstat ve stejné orientaci, jen se elektricky změní její mřížka a tedy i směr výsledné síly.
 
Pár odkazů k tomu:
https://www.nasa.gov/directorates/space ... ightsails/
https://www.nextbigfuture.com/2020/09/d ... sails.html
https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1805/1805.05864.pdf