Stránka 19 z 21

Re: In-flight Abort test

Napsal: 24.1.2020 18:28
od Amper
Starliner nikoliv Skyliner

Re: In-flight Abort test

Napsal: 25.1.2020 9:29
od Peter
Diky, opravil jsem to.

Re: In-flight Abort test

Napsal: 27.1.2020 17:24
od petrsida
Pospíšil píše:Detailní parametry IFA testu, poskytnuté novinářům od SpX:

Launch escape byl inicializován speciální konfigurací minimálního zrychlení při rychlosti 536 m/s, jak bylo plánováno v 85. sec letu v 10:31:25 EST

Motory Superdraco předvedly bezchybný výkon. Nejvyšší naměřené zrychlení kabiny bylo 3.3 g, CD akceleroval z 540 m/s na 675 m/s za přibližně 7 sekund.

Telemetrická data z F9 přestala přicházet přibližně 11 sec po zážehu SD, což odpovídá vzdálenosti kabiny od explodujícího nosiče přibližně 1500 m.

Nejvyšší rychlost 2.3 M
Nejvyšší výška >40 km
Otevření stabilizačních padáků v 5,8 km
Otevření hlavních padáků ve 2 km

Přistání na hladinu cca 42 km východně od KSC LC39 v 10:38:54 EST

Konečně mám jasno v tom, co udělá snímač minimálního zrychlení, děkuji Raulovi na elon.x

Po náběhu motorů po maxq hlídal systém hodnotu zrychlení, při jeho poklesu pod danou mez spustil abort

Poklesu zrychlení bylo dosaženo naprogramovaným priskrcenim motoru Falconu


Takže Dugi nebyl tak daleko od pravdy, jen nešlo o vypnutí 1 stupně, ale jeho priskrceni, následně proběhl abort, v jehož rámci byly vypnuté motory Falconu, nastartovaný superdraco a odpojeny Dragon, to vše za 700 milisekund

Realističtěji to vymyslet nešlo, zároveň to říká jedno, od detekovaneho problémů po opuštění nosiče uběhne necelá vteřina, nevím, co by se muselo stát, aby to nestacilo

Re: In-flight Abort test

Napsal: 27.1.2020 17:44
od todtv
Měli dát k motorům nálož a odpálit ji. Tak jako tak by to spadlo do moře a bylo realističtější. Jen to zase zvyšuje riziko při startu. Asi náročnější by byl výbuch na 2. stupni, který je blíže kabině, ale u něj k anomáliím dojde spíše výše nad zemí, kde je z pohledu výbuchu vakuum a tlaková vlna se tak nemůže ani pořádně šířit.
Byl by to 2. nejrealističtější test po onom testu abortu programu Apollo, kdy byl abort neplánovaně reálný.

Re: In-flight Abort test

Napsal: 27.1.2020 18:47
od Peter
todtv píše:...Byl by to 2. nejrealističtější test po onom testu abortu programu Apollo, kdy byl abort neplánovaně reálný.
Omlouvam se za svou neznalost... Jsou k tomu nejake dalsi informace???

Re: In-flight Abort test

Napsal: 27.1.2020 20:27
od Pospíšil
Peter píše:
todtv píše:...Byl by to 2. nejrealističtější test po onom testu abortu programu Apollo, kdy byl abort neplánovaně reálný.
Omlouvam se za svou neznalost... Jsou k tomu nejake dalsi informace???
https://youtu.be/AqeJzItldSQ

Re: In-flight Abort test

Napsal: 27.1.2020 21:24
od Jardax
Amper píše:
Jardax píše:To je zajimavy, jak casto bezny zvidavy dotaz zacne okoli hejtovat jako hledani much...
To nebyl hate ale spis pokus o konstatovani ze tydle veci jsou pod kontrolou NASA. A jsem dost presvedceny ze ta SpX kouka pod ruce dost :-)

Navic - pri tom porovnani se Sojuzem nastava jeden zasadni problem a to ten ze akcelerace neni vsechno. Vezicka Sojuzu totiz nema schopnost regulace tahu (je to motor na pevne latky) takze je mozne (skoro bych rekl pravdepodobne) ze schopnost vytahnout cely Sojuz z 0 do vejsky kdy se stihne rozdelit (nezapominejme ze Sojuz ma navratovy stupen uprostred) a pristat je o dost energeticky narocnejsi nez udelat to same s Dragonem. O moznosti regulace tahu kapalinovych motoru tak aby jsem nemusel astronauti drtit 20Gckama ani nemluve.

Proto jsem psal ze nema cenu hledat mouchy - Dragon a Sojuz se v tomdle pripade proste porovnat nedaj. Oba zachrane systemy maj takove parametry ze by meli zachranit posadku v kazde situaci a to je dulezite.

Zack pise ze LAS ma 10G nebo i pres 20G takze je jasne ze akcelerace je vyssi. Ale je otazka zda je to lepe nebo hur ? Ja nevim, co kdyz je to jen proto ze LAS je puvodni a mela byt schopna zachranit kosmonauty od N-1 nebo od mraku zbytku paliva po vybuchu Protonu ?

Mnohem zajimavejsi by (podle mne) bylo porovnani se Starlinerem
Ale jo, vezicka Sojuzu tahne celou sestavu, o tom zadna, ma to akceleraci jako prase. Z toho jsem prave vychazel, ze to maji rusove moc dobre spocitane, a v podstate tretinove az (mozna) sestinove zrychleni pri nouzovem abortu mi prijde hodne zredukovane.
Oni by to na tom Sojuzu netahali, kdyby nemysleli ze je to potreba. Jak se nakonec i presvedcili...
Jinak koncepce Superdraco motoru je naprosto skvela, jen skoda ze neni viceucolova jak bylo puvodne planovano. U vezicky me vzdycky stvala ta mrtva vaha a vyhozeny nepouzity system. Na druhou stranu by mohli CD zase trochu pripostrkavat ISS, kdyz uz to palivo vytahnou nahoru :)

Re: In-flight Abort test

Napsal: 27.1.2020 21:34
od Peter
Diky, Little Joe test jsem nasel, ale ne s informaci o totalnim selhanim...

:klaní se: :klaní se: :klaní se:

Re: In-flight Abort test

Napsal: 28.1.2020 0:56
od petrsida
Jardax píše: Ale jo, vezicka Sojuzu tahne celou sestavu, o tom zadna, ma to akceleraci jako prase. Z toho jsem prave vychazel, ze to maji rusove moc dobre spocitane, a v podstate tretinove az (mozna) sestinove zrychleni pri nouzovem abortu mi prijde hodne zredukovane.
Oni by to na tom Sojuzu netahali, kdyby nemysleli ze je to potreba. Jak se nakonec i presvedcili...
Jinak koncepce Superdraco motoru je naprosto skvela, jen skoda ze neni viceucolova jak bylo puvodne planovano. U vezicky me vzdycky stvala ta mrtva vaha a vyhozeny nepouzity system. Na druhou stranu by mohli CD zase trochu pripostrkavat ISS, kdyz uz to palivo vytahnou nahoru :)
Není to proto, že to musí zvládnout všechno, včetně abortu z nulové výšky a rychlosti? Na to je dimenzovaný motor na TPH a ten se blbě reguluje

ono to navíc táhne hodně věcí, orbitální úsek, návratovou kabinu, aerodynamický kryt, váhu LAS

mají to vychytané, po separaci prvních stupňů LAS odhodí a nouzový únik zajišťují separační motory krytu

Re: In-flight Abort test

Napsal: 28.1.2020 9:25
od Amper
taky myslim. Nikdy jsem to nepocital ale zachrana z nuly je napr. u katapultovacich sedacek v letadlech nejnarocnejsi. Protoze krome odneseni do bezpeci musi nabrat jeste dostatecnou vejsku.

Coz je imho dusledek toho proc pri zachrane ve vetsi vysce napali LAS Sojuzu do kosmonautu 20Gcek. V tomdle jsou kapalinove motory s moznosti nejake redukce tahu rozhodne znacnou vyhodou.

A mimochodem - myslim ze toto je duvod proc NASA pozadovala test z rampy. To je totiz nejhorsi mozny scenar i kdyz se to laicky nezda