In-flight Abort test

Informace o zkouškách nových technologiích firmy SpaceX.
Odpovědět
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 809
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Jardax »

Zajimalo by me porovnani akcelerace nouzoveho uniku v porovnani s vezickou Sojuzu...

Ono totiz exploze nosice z duvodu aerodynamickych sil po oddeleni kabiny je jina zalezitost nez oddeleni kabiny z duvodu exploze nosice... ;)
milantos
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 582
Reputace: 196
Registrován: 27.10.2018 15:01
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od milantos »

Pospíšil píše: Nebo o nich pochybuješ a předpokládáš, že SpX v tomto případě (před očima NASA) novinářům/veřejnosti lže?
Podsouváš mi něco, co ani v náznaku v mém příspěvku nebylo. V takové nefér diskusi nemám zapotřebí pokračovat.
Naposledy upravil(a) milantos dne 24.1.2020 8:23, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3910
Reputace: 3072
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od petrsida »

Málokdy ti nosič bouchne z ničeho nic, většinou tam je nějaký rozvíjející se problém, start sekvence v řádu milisekund ti dává slušnou reakční rychlost, obzvlášť pokud druhý stupeň dokáže přežít explozi prvniho
Uživatelský avatar
Lakely
Správce profilu na Facebooku
Správce profilu na Facebooku
Příspěvky: 1131
Reputace: 155
Bydliště: Plzeň
Registrován: 11.2.2010 21:50
Kontaktovat uživatele:
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Lakely »

Rychlost odletu od vybuchující rakety můžeme porovnat s věžičkou, kterou používaly Apolla a jejíž neplánovaně plánované otestování proběhlo v rámci letu na raketě Little Joe II
https://www.youtube.com/watch?v=AqeJzItldSQ
Vesmír je nekonečný a realita překoná veškeré naše představy.
A. C. Clarke
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 809
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Jardax »

petrsida píše:Málokdy ti nosič bouchne z ničeho nic, většinou tam je nějaký rozvíjející se problém, start sekvence v řádu milisekund ti dává slušnou reakční rychlost, obzvlášť pokud druhý stupeň dokáže přežít explozi prvniho
"malokdy" je dost vagni termin. Jelikoz se jedna o nouzovy system pro neocekavane pripady selhani, mel by byt asi dimenzovan na ten nejhorsi mozny scenar...

Na incident s Little Joe II jsem zapomnel, to je dobre porovnani... ale i tak, cisla vedle sebe by byla zajimavejsi pro srovnani.
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Amper »

Jardax píše:Zajimalo by me porovnani akcelerace nouzoveho uniku v porovnani s vezickou Sojuzu...
Sojuz jde pri zachrane hrube pres 10G, v nekterych okamzicich letu i pres 20. U Zacka je o vezicce pekny clanek.

Jinak bych nehledal mouchy a jsem presvedcen ze parametry jsou dostatecne i pro situaci kdy raketa bouchne lodi pod zadkem :-) Kdyz uz nic jineho tak se staci podivat na to jak vypadali exploze valne vetsiny raket - buchne to , koule plynu ale ta uz nezrychluje takze kabine staci relativne kousek do bezpeci. Dragon je navic ze spoda chraneny dnem trunku (takze i kdyby neco uletlo tak to neposkodi tepelny stit).

Nezapominejte ze v pripade exploze ve volnem prostoru dojde k rozptyleni do stran. Doporucuju se podivat nekdy na nejake explozivni testy boricu mytu - to ze se da prezit vybuch kostky C4 ve vzdalenosti ktera me osobne prijde mala me prekvapilo. Exploze ztraci energii pomerne rychle a pokud neni uzavrena tak staci i pomerne tenky stit proto aby vyrazne pomohl.

Mimochodem - v okamziku kdy F9 pri resupply misi tak to dragon prezil i bez zachrany - pouze tim ze on mel nejakou rychlost kterou zachoval ale exploze se "defacto" zastavi na miste a expanduje do vsech stran.
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 809
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Jardax »

To je zajimavy, jak casto bezny zvidavy dotaz zacne okoli hejtovat jako hledani much...
Koukam ze je tu dost rozsirene heslo "neres, nepatrej"... nejsou tady nekteri tak trochu hystericti, kdyz se jedna o SpaceX?
Uživatelský avatar
Wopat
Kosmonaut
Kosmonaut
Příspěvky: 4729
Reputace: 643
Bydliště: Sluneční soustava
Registrován: 8.8.2012 19:37
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Wopat »

Souhlasím s Amperem. Ještě bych dodal, že exploze samotná není zdaleka tak devastujícím jevem, jak se mnozí lidé mylně domnívají. Každá exploze má několik účinků, které by mohly loď negativně ovlivnit:
- tlaková vlna: v nízkých výškách (vysoký tlak) rychle ztrácí energii a ve velkých výškách (téměř vakuum) se nešíří
- střepiny: tlaková vlna může vymrštit jakoukoliv součástku směrem k lodi jako projektil. Vzhledem k tomu, že raketa není konstruována (jako například granáty) tak, aby se dobře trhala na malé, souměrné kousky, které si drží směr letu a doletí daleko a do všech stran, tak pokud už něco náhodou uletí směrem k lodi, buď to odnese druhý stupeň nebo trunk, nebo to v menších výškách pro velikost a nepravidelnost projektilu okamžitě zbrzdí odpor vzduchu, nebo to bude zbrzděno/zameteno proudem spalin z motorů SuperDraco. Pravděpodobnost vzniku malého vysokorychlostního projektilu, který loď trefí, je asi mizivá.
- teplo: exploze je exotermická reakce, ale vzhledem k tomu, co CrewDragon vydrží při návratu do atmosféry, je tenhle efekt spíš směšný.
Naposledy upravil(a) Wopat dne 28.1.2020 18:54, celkem upraveno 1 x.
The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Amper »

Jardax píše:To je zajimavy, jak casto bezny zvidavy dotaz zacne okoli hejtovat jako hledani much...
To nebyl hate ale spis pokus o konstatovani ze tydle veci jsou pod kontrolou NASA. A jsem dost presvedceny ze ta SpX kouka pod ruce dost :-)

Navic - pri tom porovnani se Sojuzem nastava jeden zasadni problem a to ten ze akcelerace neni vsechno. Vezicka Sojuzu totiz nema schopnost regulace tahu (je to motor na pevne latky) takze je mozne (skoro bych rekl pravdepodobne) ze schopnost vytahnout cely Sojuz z 0 do vejsky kdy se stihne rozdelit (nezapominejme ze Sojuz ma navratovy stupen uprostred) a pristat je o dost energeticky narocnejsi nez udelat to same s Dragonem. O moznosti regulace tahu kapalinovych motoru tak aby jsem nemusel astronauti drtit 20Gckama ani nemluve.

Proto jsem psal ze nema cenu hledat mouchy - Dragon a Sojuz se v tomdle pripade proste porovnat nedaj. Oba zachrane systemy maj takove parametry ze by meli zachranit posadku v kazde situaci a to je dulezite.

Zack pise ze LAS ma 10G nebo i pres 20G takze je jasne ze akcelerace je vyssi. Ale je otazka zda je to lepe nebo hur ? Ja nevim, co kdyz je to jen proto ze LAS je puvodni a mela byt schopna zachranit kosmonauty od N-1 nebo od mraku zbytku paliva po vybuchu Protonu ?

Mnohem zajimavejsi by (podle mne) bylo porovnani se Starlinerem
Peter
Zkušený vesmírný badatel
Zkušený vesmírný badatel
Příspěvky: 775
Reputace: 291
Registrován: 26.8.2018 17:23
Re: In-flight Abort test

Příspěvek od Peter »

Priznam se bez muceni, ze jsem fanda reseni SpaceX.
Ale zajimal by mne vysledek IFA testu u Starliner.

Vzhledem k priznanym problemum s tahem motoru, ktere (pokud se pletu, tak mne opravte), maji zaroven zachranit posadku prave pri IFA, tak si docela myslim, ze by NASA mela Boeingu PRIKAZAT absolvovani tohoto testu pred letem s posadkou.

Ano, jsem jenom maly blby programator, ale predbezne priznani dusledku selhani letu bez posadky jsou u Starlineru ukazuji jasne...
Naposledy upravil(a) Peter dne 25.1.2020 9:28, celkem upraveno 1 x.
"Když se podíváš na nebe, sníš o tom být mezi hvězdami. Když jsi mezi hvězdami a podíváš se dolů, sníš o tom být zpátky na Zemi."
Chris Sembroski

Odpovědět

Zpět na „Testování“