Stránka 18 z 27

Re: CRS-5 (SpX-5)

Napsal: 10.1.2015 23:08
od Wopat
Hydraulics are usually closed, but that adds mass vs short acting open systems. F9 fins only work for 4 mins. We were ~10% off.

Re: CRS-5 (SpX-5)

Napsal: 11.1.2015 0:10
od kopapaka
petrsida píše:takže řešení je větší nádržka, podle vyjádření EM ji už další exemplář má (tomu říkám předvídavost - skoro, jako by to čekali)
Možná to čekali - v montáži na tenhle exemplář mohly zabránit prostorové problémy nebo prostě použili nádrž která byla k dipozici a odzkoušená.

Re: CRS-5 (SpX-5)

Napsal: 11.1.2015 0:17
od SuperRAPIT
No tak je logické, že se něco nemusí povést, stejně tak, jako u Rossety, u které vzhledem ke komplikované misi bych se upřímně divil, kdyby se žádný problém nestal. Ale musím říct, že SpaceX má budoucnost a ze všech soukromích "vesmírných" společností ji fandím nejvíce (potom je firma, která dělá Skylon). Během tak krátké doby udělat znovupoužitelný 1. stupeň a pokud byl problém jen v hydraulice, která se dokáže snadno opravit, tak to je celkem velký úspěch. A jestli Falcon 9 Heavy se letos povede na 1, tak by v roce 2016 mohli začít vyvíjet znovupoužitelný 2. stupeň (který jsem stejně dříve do své rakety v KSP patentoval já :lol: ).

Re: CRS-5 (SpX-5)

Napsal: 11.1.2015 0:22
od Dugi
Znovupoužitelný horní stupeň se u Falconů používat nebude. To až za X let u MCT. :)

Ale jinak je pravda, že SpaceX znatelně rozhýbala léta stojaté vody kosmonautiky. :)

Re: CRS-5 (SpX-5)

Napsal: 11.1.2015 9:51
od Raul
Ztráta hydrauliky v systému roštových kormidel tedy musela způsobit ztrátu stability při přistání - první stupeň zřejmě v závěrečné fázi neklesal v kolmé poloze. Před přistáním mohla kormidla zůstat bez hydrauliky nehybná třeba i v poloze, která stupeň destabilizovala natolik, že patřičnou korekci nebylo schopno provést ani samotné vektorování motoru po zážehu, nebo se mu to dařilo až příliš pomalu a pozdě, kdy už nezbýval čas vektor tahu nasměrovat směrem dolů pro úplné zastavení sestupu. V této fázi budou hrát roli i desetiny sekundy.

Letový software musel být při testech experimentálního F9RDev1 také určitě optimalizován právě pro součinnost vektorování motoru a roštových kormidel, takže s vysazením hydrauliky kormidel vektorování motoru prostě nepočítá a při stabilizaci stupně je reorientace méně efektivní než jak bylo navrženo. O to více když kormidla zde jsou větší než na F9RDev1, kde se letový SW testoval.

Obě lodě s plošinou zanedlouho dorazí do přístavu v Jacksonville, takže dnes snad uvidíme minimálně nějaké obrázky, jak stupeň opravdu dopadl.
Elon Musk @elonmusk
Upcoming flight already has 50% more hydraulic fluid, so should have plenty of margin for landing attempt next month.
Každopádně víme, že pro let s DSCOVR Musk už počítá z odkladem z 29.ledna na příští měsíc.

Re: CRS-5 (SpX-5)

Napsal: 11.1.2015 9:54
od Jardax
Takze vlastne doslo palivo...?
:D :D :D

Kazdopadne jsem zvedavy na dalsi technicke detaily, protoze tohle vysvetleni si neumim vysvetlit, kdyz uz maji za sebou dve pristani na vodu s nulovou rychlosti a stabilizovane. A take to ze vypadek rostu ve finalni fazi by nemel vadit, v tak nizkych rychlostech stejne nemohou moc fungovat a je to vsechno na vychylovani motoru.
Nicmene "tvrde pristani" si spojuju spis s vysokou rychlosti nez s nepresnou stabilizaci.
Pouziti paliva v neuzavrenem hydraulickem okruhu s prepadem do hlavni nadrze je dobra vychytavka, minimalne to dost zjednodusuje konstrukci. Jen by me zajimalo jestli je to jeden okruh/nadrz pro oba systemy, a nebo jestli maji rosty svuj a motory taky.

Raven: To je asi dost presna uvaha

Re: CRS-5 (SpX-5)

Napsal: 11.1.2015 10:20
od Agamemnon
nie palivo... hydraulická kvapalina...
podľa nsf hydraulická kvapalina pre grid fins nie je palivo (palivo je len hydraulická kvapalina pre tvc merlinov)
tomu inak nasvedčuje aj to, že ďalší let bude mať o 50% viac kvapaliny (aj keď toto sa dá vysvetliť aj inak)

Re: CRS-5 (SpX-5)

Napsal: 11.1.2015 10:59
od Jardax
Ja to chapu tak, ze pouzivaji na hydrauliku palivo. Protoze rosty jsou na horni casti, musi byt pro ne extra nadrz nahore, jelikoz neni efektivni tahat palivo odspodu stupne, zvlast pri velkych G.
Dole u motoru to muze byt brano primo z hlavni nadrze, v tom asi problem neni.
V obou pripadech se pouzite palivo vraci do hlavni nadrze, coz je celkem dost efektivni system pri prijatelne jednoduchosti.
Motory mohou gimbalovat az do vycerpani hlavni nadrze, ale rosty maji nahore omezenou zasobu.

Re: CRS-5 (SpX-5)

Napsal: 11.1.2015 11:10
od Jardax

Re: CRS-5 (SpX-5)

Napsal: 11.1.2015 11:20
od Agamemnon
Jardax píše:Ja to chapu tak, ze pouzivaji na hydrauliku palivo. Protoze rosty jsou na horni casti, musi byt pro ne extra nadrz nahore, jelikoz neni efektivni tahat palivo odspodu stupne, zvlast pri velkych G.
Dole u motoru to muze byt brano primo z hlavni nadrze, v tom asi problem neni.
V obou pripadech se pouzite palivo vraci do hlavni nadrze, coz je celkem dost efektivni system pri prijatelne jednoduchosti.
Motory mohou gimbalovat az do vycerpani hlavni nadrze, ale rosty maji nahore omezenou zasobu.
aha, okej...
ja som to myslel tak, že sa nepoužíva palivo z hlavnej nádrže, ako je to u tvc pre motory