CRS-5 (SpX-5)
Re: CRS-5 (SpX-5)
To jedině.
Přiznám se, že nejsem technický typ a hydrauliku jsem si zatím představoval jen jako kapalinu uzavřenou v nějakém okruhu.

Přiznám se, že nejsem technický typ a hydrauliku jsem si zatím představoval jen jako kapalinu uzavřenou v nějakém okruhu.
- Amper
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 2129
- Reputace: 214
- Bydliště: Plzeň
- Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: CRS-5 (SpX-5)
Mozna nas nasmeruje toto :
High-pressure liquid oxygen and kerosene propellant are fed to each engine via a single-shaft, dual-impeller turbopump
operating on a gas generator cycle. Kerosene from the turbopump also serves as the hydraulic fluid for the thrust vector
control actuators on each engine, and is then recycled into the low-pressure inlet. This design eliminates the need for a
separate hydraulic power system, and eliminates the risk of hydraulic fluid depletion. Kerosene is also used for
regenerative cooling of the thrust chamber and expansion nozzle.
http://www.spacex.com/sites/spacex/file ... esskit.pdf
Nejak se me nechce verit ze by pridali dalsi hydraulicky system jen pro ploutvicky. Spis bych to tipnul na nejakou nadrz do ktere se natlakoval kerosen a z ktere byly hnane ploutve i hejbani motorem. "Odpadni" kerosen pak jde do nadrze. Ale je mozne ze se to tlakuje jen v ramci pripravy startu a proto dosel. Nedosla kapalina jako takova ale jeji predtlakovane mnozstvi.
High-pressure liquid oxygen and kerosene propellant are fed to each engine via a single-shaft, dual-impeller turbopump
operating on a gas generator cycle. Kerosene from the turbopump also serves as the hydraulic fluid for the thrust vector
control actuators on each engine, and is then recycled into the low-pressure inlet. This design eliminates the need for a
separate hydraulic power system, and eliminates the risk of hydraulic fluid depletion. Kerosene is also used for
regenerative cooling of the thrust chamber and expansion nozzle.
http://www.spacex.com/sites/spacex/file ... esskit.pdf
Nejak se me nechce verit ze by pridali dalsi hydraulicky system jen pro ploutvicky. Spis bych to tipnul na nejakou nadrz do ktere se natlakoval kerosen a z ktere byly hnane ploutve i hejbani motorem. "Odpadni" kerosen pak jde do nadrze. Ale je mozne ze se to tlakuje jen v ramci pripravy startu a proto dosel. Nedosla kapalina jako takova ale jeji predtlakovane mnozstvi.
Re: CRS-5 (SpX-5)
To, o čem píšeš se týká čerpadel u motorů. Myslím, že to s rošty nemá nic společného. Už jen kvůli tomu, jak daleko jsou od motorů se mi to moc nezdá. 

- kopapaka
- Zkušený vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 352
- Reputace: 2
- Bydliště: kósek od Prostějova
- Registrován: 23.5.2014 7:38
Re: CRS-5 (SpX-5)
Dugi: Jenže někde se ten tlak brát musí a použití stejného paliva vyřeší problém s "odpadem" stačí odvést do nádrže...
Re: CRS-5 (SpX-5)
Přijde mi to jako jít s kanónem na vrabce. Američani pro to mají výraz "overkill"
Prostě mi přijde, že čerpadla z Merlinů mají na tohle až moc velký výkon.
Ale radši si počkám, co napíše Agamemnon, nebo Mirek Pospíšil, kteří by tomu měli určitě rozumět víc než já.

Ale radši si počkám, co napíše Agamemnon, nebo Mirek Pospíšil, kteří by tomu měli určitě rozumět víc než já.

- kopapaka
- Zkušený vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 352
- Reputace: 2
- Bydliště: kósek od Prostějova
- Registrován: 23.5.2014 7:38
Re: CRS-5 (SpX-5)
Dugi: redukce tlaku je menší problém než hledat zdroj energie bůhvíkde...
Edit: já tomu taky dvakrát nerozumím
Edit: já tomu taky dvakrát nerozumím

- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: CRS-5 (SpX-5)
hehe, toto fakt nie je moja parketa
takže ku tomu veľa nepoviem...
len môžem posunúť info z nsf:
tie grid fins fungujú na otvorenom hydraulickom systéme

len môžem posunúť info z nsf:
tie grid fins fungujú na otvorenom hydraulickom systéme
Per aspera ad astra [42]
- petrsida
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4033
- Reputace: 3143
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: CRS-5 (SpX-5)
trochu jsem googlil
otevřený hydraulický obvod je mnohem jednodušší (má jen jedno čerpadlo) a taky poskytuje mnohem rychlejší odezvu
není to o tom, že by kapalina protekla a ztratila se, ale vrací se zpět do netlakované nádrže, odkud je opět odebíraná pro nový cyklus
ztráty se dějí nětesnostmi systému a nelze jim zabránit
takže řešení je větší nádržka, podle vyjádření EM ji už další exemplář má (tomu říkám předvídavost - skoro, jako by to čekali)
takže příště se máme na co těšit
otevřený hydraulický obvod je mnohem jednodušší (má jen jedno čerpadlo) a taky poskytuje mnohem rychlejší odezvu
není to o tom, že by kapalina protekla a ztratila se, ale vrací se zpět do netlakované nádrže, odkud je opět odebíraná pro nový cyklus
ztráty se dějí nětesnostmi systému a nelze jim zabránit
takže řešení je větší nádržka, podle vyjádření EM ji už další exemplář má (tomu říkám předvídavost - skoro, jako by to čekali)
takže příště se máme na co těšit