Re: MSL - Mars science laboratory
Napsal: 24.7.2013 13:23
Dovolím si to poopravit. Zapnutý režim Visual Odometry momentálně slouží hlavně ke kontrole prokluzu kol => přesnějšímu určení polohy roveru během dlouhé jízdy. V konečném důsledku to také přispívá k bezpečnému průběhu jízdy, ale trochu jinak, než bylo asi myšleno.marekS píše:Použitie režimu Visual Odometry (VO) bolo schválené, takže táto softvérova funkcia sa použije na zabezpečenie toho, aby sa rover sám vyhýbal prekážkam a nebezpečenstvu.
Počítač ze snímků NavCam, pořízených během krátkých zastávek v průběhu jízdy, vyhodnocuje skutečně ujetou vzdálenost a porovnává ji s předpokládanou ujetou vzdáleností, spočítanou na základě počtu otáček kol.
Takto je rover schopen samostatně stanovovat svou přesnou polohu během jízdy a korigovat tak svůj další pohyb k následujícímu otočnému bodu, nebo cílovému stanovišti pro daný sol.
Je to tedy systém umožňující autonomní navigaci na delší vzdálenosti.
Naproti tomu Hazard Avoidance system - vyhýbání se překážkám, je něco trochu jiného.
K tomu se využívají snímky z kamer HazCam, které jsou umístěny mnohem níž nad terénem, na přední a zadní straně roveru. Podle jejich stereoskopických snímků se v počítači vytváří 3D model terénu nejbližšího okolí před (za) roverem a počítač vybírá nejbezpečnější cestu k vybranému cíli.
Tento systém slouží k vyhýbání se překážkám na kratší vzdálenosti.
K lepšímu pochopení funkce VO možná přispěje i tento aktuální článek na MSL homepage : http://mars.jpl.nasa.gov/msl/news/whats ... ewsID=1498
Popisuje se v něm, jak řidiči naplánovali 100 m jízdu se dvěma otočnými body kolem neznámého/nebezpečného prostoru. Aby se rover otočil právě v těch otočných bodech a ne dřív, nebo později, čímž by mohl vjet do onoho rizikového prostoru, tak na to byla použita právě VO.