Stránka 15 z 103
Re: Otázky
Napsal: 18.10.2013 21:54
od Dugi
Je to přesně jak píšou Samo a Agamemnon - SRB se použijí prakticky jen na základní urychlení - mají za úkol dostat raketu výš, kde je jednak nižší gravitace a jednak řidší atmosféra - jakmile se raketa začne naklánět, pomáhá jí i zemská rotace.
Na druhou stranu je potřeba poznamenat, že tvoje úvaha je správná, pokud by měla SLS startovat bez SRB, tak by se od povrchu neodlepila. Ale ve větších výškách už je to jinak. Na tohle doporučuju Kerbal Space Progranm, kde se člověk všechno rychle naučí hravou formou.
Re: Otázky
Napsal: 18.10.2013 22:39
od rexino
Noo to je ten problém že KSP mi vnuklo túto otázku

Re: Otázky
Napsal: 18.10.2013 23:34
od Dugi
No tak v tom případě je to jasné. Zkus postavit raketu těžkou tak, aby z povrchu Kerbinu sama nemohla odstartovat. Pak kolem ní nasekej SRB motory, aby ten kolos vynesly nějakých ... no řekněme 25 km vysoko, tam už je slabší atmosféra i gravitace - přičemž ve fázi, kdy se budou odhazovat, tak už měj raketu nakloněnou. Sám uvidíš, že i přesto, že by ta raketa z povrchu neodstartovala, tak teď její rychlost poroste.
Re: Otázky
Napsal: 19.10.2013 10:25
od Agamemnon
ak to s tými slabými motormi nepreženieš... veľmi slabý ťah nemôžeš použiť... ak budeš mať t/w=0,3, tak ti to tiež nepôjde
Re: Otázky
Napsal: 19.10.2013 11:10
od rexino
No veď toto že tam musím mať silné motory aby som mohol ísť ďalej. Špecifický impulz je síce dôležitý ale aj výkon!! Ionovy motor má špecifický impulz neskutočne veľký a určite by nevytiahol SLS hore

Proste tie SRB dodajú rakete výšku a rýchlosť číže už mu tak nezavádza atmosféra a aj gravitácia sa zmenší ale stále ta suborbitálna dráha má istý čas kým dosiahne Apogeum a potom to pôjde dole... takže preto ma napadla tá úvaha... že či SSME sú dosť silné na to aby stihli dosiahnúť 7,9KM/s kým sa raketa dostane do apogea

V KSP mám napr. atómove motory ktoré majú dosť veľku efektivitu... ale proste ta raketa spadne už naspäť na zem kým ju oni stihnú vytiahnúť na dostatočnú rýchlosť

Re: Otázky
Napsal: 19.10.2013 12:34
od Dugi
No jasně, jak psal Agamemnon, nesmí se použít slabé motory, to pak ani "nakopnutí" od SRB nezachrání.

Re: Otázky
Napsal: 19.10.2013 13:50
od Agamemnon
horný stupeň... povedzme 0,7 t/w by ti mohlo stačiť... ak máš slušný spodný stupeň...
edit:
t/w stupňa...
nie t/w motora... t/w motora je v podstate zbytočný údaj
Re: Otázky
Napsal: 24.10.2013 19:18
od Matyn
Mám dvě otázky.
Jak funguje záchraný systém lodi Sojuz?
Jak kosmonauti lezou do Sojuzu když má aerodynamický kryt?
Díky

Re: Otázky
Napsal: 24.10.2013 19:48
od Agamemnon
kým je las vežička prítomná - veľmi zjednodušene: počítač zaznamená problém, vydá pokyn na odstrelenie LAS/LES - sojuz sa odpojí od nosiča, motory na vrchu vežičky sa zapnú a vytiahnu sojuz aj s krytom od nosiča, vyklopia sa stabilizačné prvky na kryte... pristátie je na padáku
systém bol použitý raz (sojuz t-10-1) a video je možné nájsť na youtube
po odstrelení las vežičky, preberá jej úlohu hlavný motor lode (nie nosiča) a na oddelenie lode od nosiča slúži on
tento spôsob bol použitý tiež raz (sojuz 18a)
---
kryt má otvor (každý kryt má otvor - aj kryty pre náklad bez posádky - satelity, etc. - kvôli údržbe, tankovaniu, etc)
edit:
aj z nastupovania kozmonautov do sojuzu som už videl video, ale nespomeniem si, kde to bolo (a mám pocit, že nie na youtube, ale nie som si istý teraz)
Re: Otázky
Napsal: 24.10.2013 19:52
od vai777
Záchranný systém funguje na principu tažné věžičky. Pokud se dobře podíváš, na vrcholu aerodynamického krytu je věžička hezky vidět:

V případě, že je něco špatně, oddělí se od zbytku startovní sestavy návratový a orbitální modul Sojuzu a věžička, respektive motor na tuhé palivo ve věžičce je odnese do dostatečné vzdálenosti od zbytku nosiče. Pak se pomocí pyrotechniky oddělí návratový modul a vypadne zpod aerodynamického krytu. Zbytek pak probíhá standardně- padák a přistávací motorky na tuhé palivo.
Tady je model věžičky a useknuté lodi v konfiguraci během práce motoru věžičky:

Tímto způsobem je možná záchrana z rampy až po 115. sekundu po startu (u Sojuzu TM a TMA), kdy je věžička odhozena.
Pokud se něco stane potom, oddělí se Sojuz od nosiče celý, a jeho hlavní motor loď od rakety pošťouchne. Pak se Sojuz rozdělí na jednotlivé moduly jako při nominálním návratu a dál vše probíhá (až na síly působící na posádku) víceméně normálně.
Nerad bych, aby to vypadalo jako selfpromo, ale zkus mrknout
sem a
sem
No a co se týče nastupovní do Sojuzu- v aerodynamickém krytu je samozřejmě technologický průlez do orbitálního modulu. Tam je instalováno "prkno", něco na způsob lávky, po které se kosmonauti dostanou na svá místa v návratovém modulu.
*edit: Joj, Agamemnon byl rychlejší. Snad ale obrázky taky pomůžou

.