Stránka 15 z 16

Re: Kozmická Strojovňa

Napsal: 21.9.2013 12:24
od Samo1995
S crossfeedom bude mať 53 ton na LEO... Bez crossfeedu približne 45 ton. Pár stoviek kg hore dole :lol:
http://www.spacex.com/falcon-heavy

Re: Kozmická Strojovňa

Napsal: 21.9.2013 12:29
od Agamemnon
s tými číslami aj crossfeedom by som počkal... nsf

Re: Kozmická Strojovňa

Napsal: 21.9.2013 12:31
od Samo1995
Njn... Vždy je šanca že sa niečo v konštrukcii zmení a raketa priberie pár ton, ale snáď to nebude až také zlé.
Mimochodom... kôš vo firme Spacex:

Re: Kozmická Strojovňa

Napsal: 23.9.2013 11:17
od Raul
Díky za článek, jen mi dovol pár drobných poznatků...

Ten populárně laděný obrázek hned na začátku článku vypadá sice pěkně, ale rád bych připomenul některé nepřesnoti hlavně co se týče motorové sekce.
Kruhové uspořádání motorů na původní v1.0 čtvercové základně motorového bloku včetně krytů rohových motorů vypadá zvláštně. Detail motoru Merlin není poslední verzí M1D. Především výfuk generátoru vypadá podstatně jinak.
Miesto Merlinov 1C sú tam Merliny 1D s ťahom 801 kN
Údaj o tahu M1D pocházející snad z tabulky na wiki není zřejmě úplně přesný. Poslední verze morou má spíše 650kN(SL)/720kN(Vac). Uvádí to i následně text na wiki.
Miesto mriežky 3×3 sú teraz v osemuholníku a jeden so smerovou tryskou je v strede.
Vektorování tahu bude mít pravděpodobně více než pouze centrální motor. Už kvůli kontrole rotace. Falcon9 v1.0. měl dokonce vektorovatelné všechny motory. Z uvedených důvodů bude mít ale v1.1. centrální motor vektorovatelný poněkud více a také ve dvou osách, což u krajních motorů nemusí být nutné. Jiná věc je samozřejmě přistávání stupně, kde bude aktivní pouze tento centrální motor s podporou plynových trysek pro rotaci.
Zatiaľ čo centrálny motor Delty sa v prvých minútach letu pustí iba na čiastočný výkon, aby po oddelení bočných stupňov mal nejaké palivo, kerozín a kvapalný kyslík v najsilnejšom Falcone sa bude z boostrov prečerpávať priamo do motorov.
Let prvních FH bude velmi pravděpodobně probíhat v podobném scénáři jako DeltaH, tj. bez crossfeedu. Crossfeed má být totiž používán pouze pro mise, které ho budou vyloženě vyžadovat.
Spacex však dosiaľ neoznámila vývoj takéhoto zariadenia, ktorým by sa dala nosnosť na GTO alebo aj GEO poriadne zvýšiť...
Tieto superťažké nosiče...... motory Merlin 2
Pokud vím, tak se momentálně nepočítá s vývojem LOX/RP1-GG motoru Merlin 2. Na místo toho nezapomínejme, že byl ohlášen vývoj LOX/LCH4-SC motoru Raptor.

Re: Kozmická Strojovňa

Napsal: 23.9.2013 12:24
od Samo1995
Diki za doplnujuce info. Ked sa vratim domov pokusim sa to zaclenit do clanku.

Re: Kozmická Strojovňa

Napsal: 23.9.2013 12:29
od Agamemnon
cross feed nateraz odsunte z uvah... pri prvych x letoch urcite
spacex sami povedali, ze cross feed tak skoro nebude...

Re: Kozmická Strojovňa

Napsal: 23.9.2013 18:30
od Wopat
Agamemnon píše:cross feed nateraz odsunte z uvah... pri prvych x letoch urcite
spacex sami povedali, ze cross feed tak skoro nebude...
Předpokládám, že je tomu tak kvůli technické náročnosti. Teď se tedy zeptám jako naprostý technický laik. Omlouvám se všem těm, kterým se z mé otázky postaví vlasy.... Co je na tom tak složitého?

A druhá otázka: Používá to nějaká raketa, či bylo to už někdy alespoň experimentálně použito?

Pokud něco z toho bylo řečeno v Samově článku tak sorry, ještě jsem neměl klidnou chvíli k jeho přečtení.

Re: Kozmická Strojovňa

Napsal: 23.9.2013 19:22
od Samo1995
Miesto Merlinov 1C sú tam Merliny 1D s ťahom 801 kN
Údaj o tahu M1D pocházející snad z tabulky na wiki není zřejmě úplně přesný. Poslední verze morou má spíše 650kN(SL)/720kN(Vac). Uvádí to i následně text na wiki.
Podľa toho či rátaš ťah na úrovni mora alebo vo vákuu. Lebo vo vákuu majú Merlin 1D okolo 750 kN a najnovší Merlin Vacuum až 801 kN. To si môžeš sám pozrieť aj na ofiko stránke Spacex a ja radšej budem veriť im ako wikipédii, lebo tam môžu byť ešte staré údaje.
http://www.spacex.com/falcon-heavy

Re: Kozmická Strojovňa

Napsal: 23.9.2013 19:39
od Dugi
Začnu druhou otázkou - zatím se to nikdy na žádné raketě nepoužilo. FH bude první.
Co je na tom tak těžkého - osobně bych řekl, že největší problém bude v systém transportu paliva z postranních nádrží k motorům centrálního stupně. Bude se tam muset udělat dvojí přívod paliva (a okysličovadla) - jeden pro přívod z postranního bloku a druhý pro přívod z hlavního jádra. Potrubí bude muset mít docela velký průměr, aby zvládalo přítok velkého objemu. A teď přichází to nejtěžší - v krátkém časovém sledu musíš uzavřít jeden přívod (hermeticky!) a otevřít přívod druhý. Logicky - čím má potrubí větší světlost (průměr), tím těžší je uzavřít jeho průřez. Je jasné, že uzávěr musí být pevný, aby přes něj pod velkým tlakem přiváděné palivo neprotékalo.

Re: Kozmická Strojovňa

Napsal: 23.9.2013 19:58
od Wopat
Díky za vysvětlení, teď je mi to o poznání jasnější. Já jsem totiž nevěděl, že z těch bočních bloků pojede palivo rovnou do motorů. Myslel jsem si, že motory centrálního stupně budou spalovat své palivo a přečerpávání bude probíhat jen mezi nádržemi. Toť následek mé deformace z KSP :lol: