Stránka 15 z 80

Re: Falcon Heavy - Demo mise

Napsal: 16.7.2017 8:32
od Pospíšil
Jayhawk píše: Bohužel je od SpaceX tak málo potvrzených informací že nemůžeme určit v jakých fázích se tebou uvedené body nacházejí. A neco mi říká že je rozhodně nebudou dělat postupně. Tady jede určitě plný multiworking.
Něco jde dělat paralelně, jiné věci na sebe musí časově navazovat.
Zákulisní informace mluví o tom, že v HIFu na rampě 40 jsou už všechny díly nového TEL, které se začínají svařovat do jednoho celku. V podstatě na úpravach rampy 39A a TEL pro FH nelze intenzivněji pracovat dříve, než bude uschopněna rampa 40. Do té doby musí být 39A plně k dispozici pro starty F9.

Během aktuální odstávky east range se na 39a pracuje na postupné demontáži RSS, přípravě instalace CAA (crew access arm) a kontrolách a renovaci pozemního vybavení rampy, hlavně IT HW & SW. Většina týmu pro pozemní segment je totiž stále soustředěna na SLC-40, kde je toho na opravu/výměnu po loňské havárii mnohem víc.

Re: Falcon Heavy - Demo mise

Napsal: 16.7.2017 15:19
od Jayhawk
Pospíšil píše:
Jayhawk píše: Bohužel je od SpaceX tak málo potvrzených informací že nemůžeme určit v jakých fázích se tebou uvedené body nacházejí. A neco mi říká že je rozhodně nebudou dělat postupně. Tady jede určitě plný multiworking.
Něco jde dělat paralelně, jiné věci na sebe musí časově navazovat.
Zákulisní informace mluví o tom, že v HIFu na rampě 40 jsou už všechny díly nového TEL, které se začínají svařovat do jednoho celku. V podstatě na úpravach rampy 39A a TEL pro FH nelze intenzivněji pracovat dříve, než bude uschopněna rampa 40. Do té doby musí být 39A plně k dispozici pro starty F9.

Během aktuální odstávky east range se na 39a pracuje na postupné demontáži RSS, přípravě instalace CAA (crew access arm) a kontrolách a renovaci pozemního vybavení rampy, hlavně IT HW & SW. Většina týmu pro pozemní segment je totiž stále soustředěna na SLC-40, kde je toho na opravu/výměnu po loňské havárii mnohem víc.

Myslel jsem to samozřejmě že v daných možnostech/rozsahu, něco připravit , povařit a smontovat jako polotovar. Jak píšeš Tel dostane novou základnu a relativní klid při odstávce umožní montážní a demontážní práce ve větším rozsahu než když všude kolem probíhají přípravy ke startu a starty samotné. A pevně věřím že se chlapy od Space X a subdodavatelé na odstávku připravili a mají plné hangáry polotovarů.

Re: Falcon Heavy - Demo mise

Napsal: 19.7.2017 21:03
od Dugi
Elon Musk dnes na konferenci opět potvrdil, že vývoj FH byl mimořádně náročný a všichni byli na začátku doslova naivní. Celý projekt vyžadoval mnoho inovací a úprav. Všechno se ale nasimulovat nebo nazkoušet nedá - od zážehu 27 motorů, přes fázi maximálního dynamického namáhání až po oddělení stupňů. Elon počítá i s možností, že první let nevyjde. Bude prý rád, když nedojde k destrukci rampy. No uvidíme. :)

Re: Falcon Heavy - Demo mise

Napsal: 19.7.2017 21:35
od Pospíšil
Dugi píše:Elon Musk dnes na konferenci opět potvrdil, že vývoj FH byl mimořádně náročný a všichni byli na začátku doslova naivní. Celý projekt vyžadoval mnoho inovací a úprav. Všechno se ale nasimulovat nebo nazkoušet nedá - od zážehu 27 motorů, přes fázi maximálního dynamického namáhání až po oddělení stupňů. Elon počítá i s možností, že první let nevyjde. Bude prý rád, když nedojde k destrukci rampy. No uvidíme. :)
K tomu mám jeden zákulisní detail, že 27 motorů FH nebude zažehnuto najednou, ale postupně po dvou motorech na každém stupni, tj. 6 Merlinů najednou a pak dalších 6, atd. Rozestup jednotlivých zážehů bude určitě v milisekundách, takže si toho na záznamu ani nevšimneme.

Re: Falcon Heavy - Demo mise

Napsal: 19.7.2017 21:55
od Samo
Aký je dôvod na postupný nábeh? Osobne typujem že všetky naraz v jeden moment by mohli poškodiť rampu :-D

Re: Falcon Heavy - Demo mise

Napsal: 19.7.2017 22:02
od Dugi
Možná to s tím bude souviset. Hlavní motory raketoplánu také nabíhaly postupně. Jednak kvůli snížení zátěže na rampu i na samotný stroj.

Re: Falcon Heavy - Demo mise

Napsal: 19.7.2017 22:19
od Pospíšil
Dugi píše:Možná to s tím bude souviset. Hlavní motory raketoplánu také nabíhaly postupně. Jednak kvůli snížení zátěže na rampu i na samotný stroj.
Přesně tak. Současný zážeh všech motorů by mohl poškodit octaweby na raketě i upínací mechanismy na startovacím stole.

Re: Falcon Heavy - Demo mise

Napsal: 20.7.2017 11:29
od Pospíšil
Shrnutí aktuálně známých detailů o přípravě k prvnímu letu FH v NSF článku: https://www.nasaspaceflight.com/2017/07 ... ectations/

Elon se včera pokusil tlumit přílišně optimistická očekávání a naznačil, že bude velmi rád, pokud by k eventuální havárii došlo až bude raketa mimo kosmodrom. :-D

"I hope it makes it far enough away from the pad that it’s not going to cause damage. I would consider that a win, honestly,”

Obrázek

Re: Falcon Heavy - Demo mise

Napsal: 20.7.2017 12:22
od Jayhawk
Pospíšil píše:Shrnutí aktuálně známých detailů o přípravě k prvnímu letu FH v NSF článku: https://www.nasaspaceflight.com/2017/07 ... ectations/

Elon se včera pokusil tlumit přílišně optimistická očekávání a naznačil, že bude velmi rád, pokud by k eventuální havárii došlo až bude raketa mimo kosmodrom. :-D

"I hope it makes it far enough away from the pad that it’s not going to cause damage. I would consider that a win, honestly,”

Obrázek

Co se týče startu tak si osobně myslím že se povede. Přeci jen je spousta zkušeností se starty s boostry i na KPL a zkušeností s vzniknuvšími vibracemi. To že bude docházet k postupnému zážehu motorů je spíše potvrzení očekávání. Největší zátěž bude konstrukci čekat v MaxQ a hlavně v okamžiku oddělení boostrů. Může se projevit nerovnoměrný zbytkový tah v jednotlivých motorech a pak ...Ámen. Oddělovací mechanizmus bude jeden z klíčových prvků.

Re: Falcon Heavy - Demo mise

Napsal: 20.7.2017 12:43
od matej
Pospíšil píše:Elon se včera pokusil tlumit přílišně optimistická očekávání a naznačil, že bude velmi rád, pokud by k eventuální havárii došlo až bude raketa mimo kosmodrom. :-D
Elon je šikovný, podla mňa to je tak trochu PR, aby sa viacej hovorilo a samozrejme prvý štart bude preto aj viac sledovaný. A drastickejšie oddeľovanie postranných blokov bolo pri SRB, kde sa výkon nedal regulovať.