Stránka 13 z 14

Re: Třetí integrovaný let Super Heavy / Starship (B10/S28)

Napsal: 15.3.2024 10:04
od Pospíšil
Tak ještě pár záběrů z palubních kamer za letu.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Re: Třetí integrovaný let Super Heavy / Starship (B10/S28)

Napsal: 15.3.2024 10:11
od Pospíšil
A pro pořádek ještě jak dopadla OLP? Cajk. :palec nahoru:

A něco sladkého na závěr. :P

Obrázek

Re: Třetí integrovaný let Super Heavy / Starship (B10/S28)

Napsal: 15.3.2024 10:21
od Pospíšil
Dva grafy, srovnávající dostupné parametry letu Starship při testech IFT-1 (modře) , IFT-2 (oranžově) a IFT-3 (šedě).

Rychlost
Obrázek

Výška
Obrázek

Re: Třetí integrovaný let Super Heavy / Starship (B10/S28)

Napsal: 15.3.2024 10:58
od Pospíšil
Je jasné, že ty pozemní fotky ze startů nebývají zadarmo... :-D

Obrázek


V NASASpaceFlight jsou ale zkušení borci, připravení na všechno! :klaní se:

Obrázek

Re: Třetí integrovaný let Super Heavy / Starship (B10/S28)

Napsal: 15.3.2024 13:57
od Pospíšil
Btw, myslím si, že by tu měla zaznít ještě jedna věc, aby nezapadla :
USA včera demonstrovaly praktickou schopnost vynést naráz 100-150 tun nákladu na LEO pomocí jednorázově použitelného velmi těžkého nosiče.

Další vývoj systému by měl nosnosti ještě zvýšit a to až na 200 tun při plném znovupoužití nosiče.

Re: Třetí integrovaný let Super Heavy / Starship (B10/S28)

Napsal: 15.3.2024 13:59
od todtv
Za mě má tento test takovou hezkou 2.
1 dám až s obojím plácnou plně řízeně do oceánu
1* až obojí přistane motoricky plně návratově
1** dám až Jeff Who něco vzteky veřejně přetrhne nebo zakleje, případně na chvilenku omdlí
1*** až ESA a spol. bouchne do stolu, že takto to už dál nelze a musí se něco začít dělat, včetně byrokracie a taky se začne reálně dělat :mrgreen:

Re: Třetí integrovaný let Super Heavy / Starship (B10/S28)

Napsal: 15.3.2024 14:09
od jakubv
Pospíšil píše: 15.3.2024 13:57 Btw, myslím si, že by tu měla zaznít ještě jedna věc, aby nezapadla :
USA včera demonstrovaly praktickou schopnost vynést naráz 100-150 tun nákladu na LEO pomocí jednorázově použitelného velmi těžkého nosiče.
Nechci být detailista, ale SS byl v zásadě prázdnej, takže dokázali na suborbitální dráhu dopravit prázdnej nosič. Nebyl v něm ani hmotnostní maketa, pokud se nepletu.... Takže bych s tou demonstrací 100 až 150 tun byl zatím zdrženlivej....
A podle grafiky SH i SS byly s palivovou rezervou nahraně a SH měl paliva n návrat málo. Jasně, není to vyladěný, nevěděli, kolik paliva potřebují atd, ale ještě to myslím bude pár testovacích letů trvat, než to vyladí a budou schopni dopravit na LEO velké užitečné zatížení.

Jako je to úspěch, ale zatím bych byl opatrnej...

Re: Třetí integrovaný let Super Heavy / Starship (B10/S28)

Napsal: 15.3.2024 14:11
od Pospíšil
Vyjádření NASA k IFT-3:
https://www.nasa.gov/directorates/esdmd ... st-flight/

Ve stručnosti:
- proběhly kompletní zážehy SH a SS a Starship dosáhla plánované dráhy
- byla dokončena demonstrace přečerpávání kryogenního paliva na oběžné dráze, NASA a SpX dále studují přijatá data
- inženýři budou studovat letová data, aby lépe pochopili chování kryogenních PHM v nádržích během setrvačného letu a výkony trysek orientačního systému Starship

Re: Třetí integrovaný let Super Heavy / Starship (B10/S28)

Napsal: 15.3.2024 14:18
od Pospíšil
jakubv píše: 15.3.2024 14:09 Nebyl v něm ani hmotnostní maketa, pokud se nepletu.... Takže bych s tou demonstrací 100 až 150 tun byl zatím zdrženlivej....
Jako je to úspěch, ale zatím bych byl opatrnej...
Hm, tak jasně, opatrnosti není nikdy dost, ale ... víme jistě, že letěli úplně naprázdno?
1) Celý nákladový prostor jsme neviděli, takže jestli v něm měli nějaký balík svinuté oceli, připevněný blízko těžiště, nevíme
2) po vyvedení na dráhu bylo vidět vypouštění blíže neupřesněného množství něčeho, zřejmě znovu LOX z motorové sekce SS, to by s nákladem nebylo
3) a co je hlavní, pokud by SHS letěla v jednorázovém režimu, nemusela by SH tahat žádné roštové kormidla a jejich pohony, žádné palivo pro SH boost-back burn, landing burn, SS landing burn/demo přečerpávání paliva
4) u jednorázové Starship bys taky neměl tepelný štít a 4 velké aerodynamické klapky


Byl by někdo schopen spočítat, co by tyto úspory přinesly ve schopnosti vynést náklad na stabilní kruhovu LEO 180 km.

Re: Třetí integrovaný let Super Heavy / Starship (B10/S28)

Napsal: 15.3.2024 14:50
od MrG
Pospíšil píše: 15.3.2024 14:18 Hm, tak jasně, opatrnosti není nikdy dost, ale ... víme jistě, že letěli úplně naprázdno?
1) Celý nákladový prostor jsme neviděli, takže jestli v něm měli nějaký balík svinuté oceli, připevněný blízko těžiště, nevíme
2) po vyvedení na dráhu bylo vidět vypouštění blíže neupřesněného množství něčeho, zřejmě znovu LOX z motorové sekce SS, to by s nákladem nebylo
3) a co je hlavní, pokud by SHS letěla v jednorázovém režimu, nemusela by tahat žádné palivo na: SH boost-back burn, landing burn, SS landing burn/demo přečerpávání paliva
Uplne "na prazdno" neletela, aj ked to ma jedno ale :)

V nakladovom priestore lode bol ram / mechanizmus na vypustanie Starlinkov. Ram ale instaluju do lode este pred jej uplnym zvarenim do jednoho celku, takze by som to povazoval skor za sucast lode. Pri tejto konfiguracii bude teda takato StarShip vyhradena len na starty Starlinkov.

SpaceX sa vyjadrilo, ze StarShip nepovezie pri tomto lete ziadny naklad. Naklad bude simulovany kyslikom. Lod ho viezla viac, ako bolo treba pre start. Pocas preletovej fazy bol prebytok vypusteny, aby mala lod pred vstupom do atmosfery spravnu hmotnost a co je este dolezitejsie tazisko na spravnom mieste.

Zvedavy som na dovod rychlej rotacie lode pocas preletu a toho, preco sa neorientovala do spravnej polohy pred vstupom.