Stránka 12 z 22

Re: Nové pohony kosmických lodí

Napsal: 5.9.2015 13:43
od Samo
Áno ale wifi pracuje s podstatne nižším výkonom 8-) Alebo ni chceš naznačiť že loď vystrelíš mimo atmosféru s wifi routerom ? :lol:

Re: Nové pohony kosmických lodí

Napsal: 14.9.2015 22:35
od george118
Tak to určitě ne :lol: Ono je nejlepší na výzkumu to, že většinou se dějou změny skokově... takže třeba za 15-20 let budou uplně jiné typy pohonů než o kterých uvažujeme teď. Já osobně do budoucna hodně fandím pohonu VASIMR. To by zkratilo let k Marsu na cca +/- 40 dni.

Re: Nové pohony kosmických lodí

Napsal: 14.9.2015 22:44
od Gubarev
george118 píše:Tak to určitě ne :lol: Ono je nejlepší na výzkumu to, že většinou se dějou změny skokově... takže třeba za 15-20 let budou uplně jiné typy pohonů než o kterých uvažujeme teď. Já osobně do budoucna hodně fandím pohonu VASIMR. To by zkratilo let k Marsu na cca +/- 40 dni.
Tady je o něm krátká prezentace. Hodně zajímavé...


Re: Nové pohony kosmických lodí

Napsal: 14.9.2015 23:54
od Samo
Osobne si myslím ze VASIMR sa pri ceste človeka na mars takmer určite použije chýba vlastne len 1MW zdroj :)

Re: Nové pohony kosmických lodí

Napsal: 15.9.2015 20:47
od george118
Samo píše:Osobne si myslím ze VASIMR sa pri ceste človeka na mars takmer určite použije chýba vlastne len 1MW zdroj :)
JJ, taky si to myslim... protoze by to usetrilo obrovske mnozstvi potrebnych zasob pro preziti posadky = penez. A zaroven to snizi riziko vaznejsiho ozareni v kosmickem prostoru (i kdyz budou samozrejme nejak chraneni).

Re: Nové pohony kosmických lodí

Napsal: 15.9.2015 20:50
od george118
Díky za video, pěkný ;)

Re: Nové pohony kosmických lodí

Napsal: 28.9.2015 18:57
od Navi
Jaké přetížení by, při tak "rychlé" cestě na Mars, působilo na posádku? Když by bylo dostatečné, tak by se tím zabránilo i řídnutí kostí atd...

Re: Nové pohony kosmických lodí

Napsal: 28.9.2015 19:37
od Samo
Pri tak krátkom čase letu by si ani to preťaženie nepotreboval astronauti na ISS sú bez gravitácie väčšinou pol roka a skoro nič im není 8-)

Re: Nové pohony kosmických lodí

Napsal: 28.9.2015 21:32
od Navi
To máš sice pravdu, ale kdo říká, že by se při takto rychlém cestování létalo "pouze" k Marsu? ;)
Stejně by mě ta hodnota zajímala. Jde o to jestli by to stačilo k vytvoření dostatečného přetížení pro běžné věci jako pití ze sklenice, sprcha, WC atd.

Re: Nové pohony kosmických lodí

Napsal: 29.9.2015 12:41
od AlesH
Zkusil jsem to velmi zhruba přepočítat a vychází mi, že aby se stihlo doletět od Země k Marsu za 39 dní, taky by "přetížení" muselo být cca 0,02 až 0,03 m/s (2 až 3 cm/s). To je řádově 50x méně než gravitace na Měsíci a 300x méně než na Zemi. Proti řídnutí kostí by to asi nepomohlo, ale přirozenost pohybu v interiéru by to asi trochu zlepšilo.

Vycházel jsem z toho, že potřebné delta-v by muselo být cca 70 km/s (35 km/s zrychlování [20 dní] a 35km/s zpomalování [opět 20 dní]). To pak dává zrychlení těch cca 0,02 m/s a uletěnou vzdálenost cca 60 milionů km (což by ale asi stačilo jen tak tak). S mírnou rezervou proto spíš počítám s nutností zrychlovat na úrovni 0,03 m/s, takže uletěná vzdálenost by byla cca 90 milionů km a celkové potřebné delta-v by vzrostlo na více než 100 km/s.

Takto krátký čas přeletu by ale vyžadoval extrémní výkon zdroje pro VASIMR a také značnou spotřebu paliva. Pro "loď" o celkové hmotnosti cca 100 tun (včetně paliva) by byl potřebný tah cca 2000 Newtonů a z toho mi pak při potřebném Isp VASIMRu cca 60000 Ns/kg vychází potřebný příkon cca 100 MW. Je to ale spíš minimální odhad. Realističtější bude potřeba zdroje 200 MW a více. Odpovídá to i informacím, které jsem našel na internetu, např. http://www.fromquarkstoquasars.com/vasi ... se-engine/ .

Je tedy zřejmé, že zdroj 1 MW (který tu někdo zmiňoval dříve) nemá šanci urychlit pilotovanou misi na Mars. Dokonce i sama společnost AdAstra (výrobce VASIMRu) uvádí, že jen pro snížení doby přeletu k Marsu pod 3 měsíce bude třeba zdroj o výkonu 10 - 30 MW, který navíc musí být velmi lehký (pod 10 kg/kW).

Další zdroje informaci:
http://www.adastrarocket.com/Andrew-SPESIF-2011.pdf
http://www.adastrarocket.com/NETS2013.pdf