Malky píše:Chápu že jsou levné a (relativně) kvalitní, ale vážně taková technologická velmoc, jako USA, nedokáže vyrábět vlastní motory? Existuje v americe vůbec raketa, vyjma Falconu, která vlastně nelétá na ruské motory?
@americké rakety a ruské motory -
ruské SCOR sú momentálne pre američanov nedosiahnuteľné, čo sa týka parametrov... ešte pár rokov dozadu, američania neboli schopní taký motor ani vyrobiť... v súčasnosti majú za sebou skúšobné testy SCOR kerolox motora, ale nikdy sa nedostal ďalej ako na pár testovacích zážihov...
motory falconu aj delty ii (a napr. aj saturnu v) sú GG... podstatne jednouchšie, a podstatne horšie parametre - rozdiel je taký, že napr. ak na saturne vymeníme f-1 za rd-170 (cca rovnaký ťah, rd-170 má podstatne lepšie isp), tak nosnosť stúpne o nejakých 25-30% (a to dokonca ide o prvý stupeň, kde to isp až tak veľkú rolu nezohráva) a to napriek tomu, že rd-170 sú ťažšie ako f-1...
američania zase ale majú vynikajúci rl-10, ktorý poháňa centaur a významne pomáha parametrom atlasu a delty (vidieť to vynikajúco v porovnaní s falconom napr.)... rl-10 je expander, fuel-rich... najlepší na svete vo svojej kategórií (zatiaľ; vinci vyzerá lepšie, ale ešte neletel, len má za sebou testy na stande)
@americké rakety bez ruských motorov - vymenoval dugi... viac mi tiež nenapadá (super strypi teoreticky, ale to ešte neletelo)
btw -
SCOR - staged combustion oxidizer-rich motor = motor s uzavretým cyklom bežiaci s prebytkom okysličovadla (sorry, toto sa fakt blbo prekladá)
GG - gas generator = motor s otvoreným cyklom
ak vieš po anglicky, tak toto:
http://youtu.be/TMbl_ofF3AM