Crew Dragon
- fretka323
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1034
- Reputace: 3
- Bydliště: Orlová
- Registrován: 18.6.2014 20:41
Re: Dragon V2
Aha, nějak tak jsem si to představoval. Ale vrtá mi hlavou ten trunk. Jasně, jsou na něm stabilizační plochy, které se při abortu určitě hodí. Ale co když v trunku budou zrovna vézt něco těžkého? není to tahání zátěže navíc během abortu?
Klidně mne oslovujte Radim.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11587
- Reputace: 12069
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Dragon V2
Drtivá většina nákladu (posádka + cargo) bude uvnitř Dragona - několik tun. Jestli v trunku bude nějaký nepřetlakovaný náklad řádově 2 - 3 stovky kg, tak to by nemělo hrát roli. Na Dragonu je 8 SD, přičemž by na abort měly stačit i 4, takže rezervy je tam dost.fretka323 píše: Ale co když v trunku budou zrovna vézt něco těžkého? není to tahání zátěže navíc během abortu?
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Dragon V2
Podle neoficiální informace, je pad abort test v plánu nejdříve 4.března.
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Dragon V2
Test záchranného systému s využitím motorů SuperDraco "pad launch abort" lodi Dragon2 z rampy startovacího komplexu 40 tedy proběhne nejdříve 4.března. Čas zatím není stanoven.
Počítejme ale s tím, že datum testu může být odložen v souvislosti s případnými komplikacemi/odklady dvou předcházejících startů s této rampy - DSCOVR a ABS/SatMex.
Při testu bude sestava Dragon2 a trunk se stabilizačními plochami připojena na transportní/zvedací konstrukci, která při testu bude suplovat uložení na nosné raketě.
Řídící systém pak provede simulaci selhání nosiče a vyšle nouzový signál k zažehnutí osmi záchranných motorů SuperDraco. Celkový tah (až 584 kN) všech osmi motorů potom vyvine přetížení kolem 6G, které by za zhruba 5 sekund mělo Dragon2 dostat do nadzvukové rychlosti a poté výšky kolem 1830m. V kabině budou mimo jiné i testovací figuríny s měřícími čidly, zaznamenávající průběh přetížení v sedadlech. Po dobu chodu motorů zajistí celkovou stabilitu aerodynamické plochy trunku, který se vzápětí odhodí. Dragon2 poté při sestupu aktivuje padákový systém, který bude upravený tak, aby byl schopen rychlejšího otevření i v malé výšce. Dragon2 poté na padácích přistane do moře zhruba 3km od rampy. Předpokládám, že trunk bude přistávat na svém padáku také.
Pokud test bude úspěšný, stejný Dragon2 bude znovu-použit pro další test záchranného systému za letu, který proběhne na rampě startovacího komplexu 4E ve Vandenbergu, později v tomto roce. Dragon2 zde bude připojen na modifikovaném Falconu9 - tedy pravděpodobně maketa 2 stupně, případně i znovu-použitý první stupeň. Samotná aktivace záchranného systému by pak v tomto testu měla proběhnout v oblasti přechodu do nadzvukové rychlosti, což je pro záchranný systém v podstatě nejkritičtější fáze, kdy je na celou sestavu kladen nejvyšší aerodynamický odpor.
Po těchto testech by měly být motory SuperDraco certifikovány jakožto součást záchranného systému pro pilotované lety, nikoliv ovšem zatím jakožto motory pro přistávání. Na tom by se v podstatě mělo pracovat až při testech v rámci prototypu "DragonFly" v McGregoru, podobně jako tomu bylo u prvního stupně.
Počítejme ale s tím, že datum testu může být odložen v souvislosti s případnými komplikacemi/odklady dvou předcházejících startů s této rampy - DSCOVR a ABS/SatMex.
Při testu bude sestava Dragon2 a trunk se stabilizačními plochami připojena na transportní/zvedací konstrukci, která při testu bude suplovat uložení na nosné raketě.
Řídící systém pak provede simulaci selhání nosiče a vyšle nouzový signál k zažehnutí osmi záchranných motorů SuperDraco. Celkový tah (až 584 kN) všech osmi motorů potom vyvine přetížení kolem 6G, které by za zhruba 5 sekund mělo Dragon2 dostat do nadzvukové rychlosti a poté výšky kolem 1830m. V kabině budou mimo jiné i testovací figuríny s měřícími čidly, zaznamenávající průběh přetížení v sedadlech. Po dobu chodu motorů zajistí celkovou stabilitu aerodynamické plochy trunku, který se vzápětí odhodí. Dragon2 poté při sestupu aktivuje padákový systém, který bude upravený tak, aby byl schopen rychlejšího otevření i v malé výšce. Dragon2 poté na padácích přistane do moře zhruba 3km od rampy. Předpokládám, že trunk bude přistávat na svém padáku také.
Pokud test bude úspěšný, stejný Dragon2 bude znovu-použit pro další test záchranného systému za letu, který proběhne na rampě startovacího komplexu 4E ve Vandenbergu, později v tomto roce. Dragon2 zde bude připojen na modifikovaném Falconu9 - tedy pravděpodobně maketa 2 stupně, případně i znovu-použitý první stupeň. Samotná aktivace záchranného systému by pak v tomto testu měla proběhnout v oblasti přechodu do nadzvukové rychlosti, což je pro záchranný systém v podstatě nejkritičtější fáze, kdy je na celou sestavu kladen nejvyšší aerodynamický odpor.
Po těchto testech by měly být motory SuperDraco certifikovány jakožto součást záchranného systému pro pilotované lety, nikoliv ovšem zatím jakožto motory pro přistávání. Na tom by se v podstatě mělo pracovat až při testech v rámci prototypu "DragonFly" v McGregoru, podobně jako tomu bylo u prvního stupně.
Re: Dragon V2
Vďaka za super info
580kN je naozaj úctihodný ťah na takú malú kabínu.
Zaujímalo by ma ale čo sa stalo s DragonFly, veď letieť plánovali už v 2014.

Zaujímalo by ma ale čo sa stalo s DragonFly, veď letieť plánovali už v 2014.
"Sľúbili ste mi kolónie na Marse. Namiesto toho som dostal Facebook." Buzz Aldrin
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Dragon V2
Jen ještě pokud tedy zmiňuješ zrovna ten celkový tah, tak ten údaj jsem dal do závorek záměrně - tzn. brát ho s rezervou.
On totiž vychází jednak z maximálního tahu motoru SuperDraco ve vakuu - o vakuum se zde jak známo jednat nebude a na jaký reálný výkon motory poběží není také úplně jasné. Druhak jsou SuperDraco motory uloženy pod úhlem 15° k vektoru rychlosti.
Takže reálné maximum je tedy spíš kolem 525 kN.
Kdy se začne s testy DragonFly zatím nebylo oficiáně oznámeno. Původně se snad předpokládalo že program DragonFly začne po ukončení testů F9R-Dev1. Nicméně srpnová havárie způsobila změnu plánů.
On totiž vychází jednak z maximálního tahu motoru SuperDraco ve vakuu - o vakuum se zde jak známo jednat nebude a na jaký reálný výkon motory poběží není také úplně jasné. Druhak jsou SuperDraco motory uloženy pod úhlem 15° k vektoru rychlosti.
Takže reálné maximum je tedy spíš kolem 525 kN.
Kdy se začne s testy DragonFly zatím nebylo oficiáně oznámeno. Původně se snad předpokládalo že program DragonFly začne po ukončení testů F9R-Dev1. Nicméně srpnová havárie způsobila změnu plánů.
- Pospíšil
- Velezkušený znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 11587
- Reputace: 12069
- Bydliště: Pardubice
- Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Dragon V2
Přímo z webu SpaceX:Raven píše:Jen ještě pokud tedy zmiňuješ zrovna ten celkový tah, tak ten údaj jsem dal do závorek záměrně - tzn. brát ho s rezervou. On totiž vychází jednak z maximálního tahu motoru SuperDraco ve vakuu - o vakuum se zde jak známo jednat nebude a na jaký reálný výkon motory poběží není také úplně jasné. Druhak jsou SuperDraco motory uloženy pod úhlem 15° k vektoru rychlosti. Takže reálné maximum je tedy spíš kolem 525 kN.
"As part of SpaceX’s state-of-the-art launch escape system, eight SuperDraco engines built into the side walls of the Dragon spacecraft will produce up to 120,000 pounds of axial thrust to carry astronauts to safety should an emergency occur during launch."
Předpokládám, že tím osovým tahem osmi motorů mají na mysli výsledný tah, působící v ose Dragonu, tedy celkově až 533 kN.
---
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Dragon V2
Ještě doplním, že trunk se tedy nechá volně dopadnout do vody a nechá se potopit. Žádný padák, žádné vylovení. Doslova se uvádí že, se prostě časem stane úkrytem pro ryby. Přeci jen se jedná pouze o kus roury.
http://www.faa.gov/about/office_org/hea ... _abort.pdf
http://www.faa.gov/about/office_org/hea ... _abort.pdf