Bion-M
- petrsida
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4032
- Reputace: 3144
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Bion-M
A proč by měli za drahé prachy vyvíjet něco nového, když tu mají odzkoušenou jednoduchou mašinu, která bude stát pakatel a pro daný účel vyhovuje?
Mě to příjde jako naprosto efektivní řešení, ta druhá možnost by znamenala jedíné, že se ten let nikdy neuskuteční.
Uvědom si, že ne vše staré je k ničemu.
Mě to příjde jako naprosto efektivní řešení, ta druhá možnost by znamenala jedíné, že se ten let nikdy neuskuteční.
Uvědom si, že ne vše staré je k ničemu.
-
- Znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 958
- Reputace: 4
- Bydliště: Sušice
- Registrován: 7.10.2011 10:25
Re: Bion-M
Přesně taky jsem všema deseti za využívání funkčních hotových řešení, a ne jen v kosmonautice. Naopak mi často uniká smysl nekonečného vymýšlení kola.
Ono je to taky o tom, že pak zbudou prostředky na vymýšlení něčeho smysluplného, rusové rozhodně mají kam investovat.
Ono je to taky o tom, že pak zbudou prostředky na vymýšlení něčeho smysluplného, rusové rozhodně mají kam investovat.
Re: Bion-M
Přidávám sek názoru - na tenhle let není potřeba vyvíjet nic nového. Stačí využít stávajících technologií, které pro účel mise poslouží víc než dostatečně.
Re: Bion-M
Smysl je ve vývoji a pokroku. Pokud zůstanu u tvého příměru, jsem rád že se lidé nespokojili s dřevěným kolem a do nekonečna vymýšlejí nová kola. Díky tomu dnes nejen jezdíme pohodlně, ale už se nemusíme třeba starat o duše a v budoucnu možná ani o foukání... Považoval by někdo za projev umu a fištróna kdyby si někdo "obul" na auto dřevěné kolo s tím, že ušetří a že je koneckonců hotové a funkční?indian22 píše:Přesně taky jsem všema deseti za využívání funkčních hotových řešení, a ne jen v kosmonautice. Naopak mi často uniká smysl nekonečného vymýšlení kola.
Kosmonautika je dnes taky někde jinde. Napadá mě například že kulová kabina Vostoku se ukázala sice jako nejprostornější (největší objem při nejmenším povrchu) ale nestabilní. Proto jsou další kabiny více méně kónické, atd.
Měl jsem však na mysli něco jiného. Tenhle Vostok není nově vyrobený, takže ho museli vytáhnout z nějakého muzea. To mi přijde šílené. Souhlasím s vámi, že je za tím snaha ušetřit aby se tenhle experiment mohl vůbec uskutečnit. Jen aby s vaničkou nevylili i dítě. Viz Phobos-Grunt. A koneckonců i Hubble, ať se neotírám jen Rusy.
Re: Bion-M
Tak ako ja osobne nevidím zmysel vo vymýšľaní novej návratovej kabíny pre jeden jediný experiment. Rusi proste potrebujú náhradu za fobos grunt tak rýchlo splácali tento experiment. A ja hovorím, prečo nie??, Prečo nie Vostok? veď je to úplne jednoduché. vyletí do do vesmíru na overenom Sojuze (raketa), tam to potom chvíľu počká a vráti sa to späť. Je to lacné, rýchle a efektívne. Som skôr za to aby dokončili PPST. Kabína Vostoku je na toto ideálna.
- petrsida
- Kosmonaut
- Příspěvky: 4032
- Reputace: 3144
- Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
- Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Bion-M
Když už jsme u těch příměrů, tak ekvivalent na tuhle situaci je asi takový
potřebuju odvézt pár kamenů ze zahrádky, buď budu zdlouhavě bádat nad tím, jak to co nejmoderněji udělám (případně budu projektovat něco extra speciál), nebo vemu léty prověřené kolečko, což je vlastně upgradovaná verze trakaře, který vozil opilce z hospody již před drahně lety (tak možná již za Karla IV)
co je jednodušší? a co efektivnější?
jó pro takový velkolom to je jiná, to se vyplatí ten super extra speciální náklaďák vyvinout
a příměr k phobos grunt není úplně na místě, to je právě důsledek nedotaženého vývoje, přesně to by hrozilo, kdyby se pustili do něčeho nového s nedostatkem prachů
vostok je prověřený jednoduchý stroj, navíc s maximálním možným prostorem - vše toto se pro daný účel hodí, a nevzít to jenom, že je to staré?
Ono konec konců Sojuz, co to ponese je ještě starší...
potřebuju odvézt pár kamenů ze zahrádky, buď budu zdlouhavě bádat nad tím, jak to co nejmoderněji udělám (případně budu projektovat něco extra speciál), nebo vemu léty prověřené kolečko, což je vlastně upgradovaná verze trakaře, který vozil opilce z hospody již před drahně lety (tak možná již za Karla IV)
co je jednodušší? a co efektivnější?
jó pro takový velkolom to je jiná, to se vyplatí ten super extra speciální náklaďák vyvinout
a příměr k phobos grunt není úplně na místě, to je právě důsledek nedotaženého vývoje, přesně to by hrozilo, kdyby se pustili do něčeho nového s nedostatkem prachů
vostok je prověřený jednoduchý stroj, navíc s maximálním možným prostorem - vše toto se pro daný účel hodí, a nevzít to jenom, že je to staré?
Ono konec konců Sojuz, co to ponese je ještě starší...
Re: Bion-M
Sojuz nie je starší... Ponesie to tuším Souz-U, kt. bol navrhnutý okolo roku 1975. A k tomu Fobosu, ja som to myslel tak že tú nisiu chcú rýchlo niečim nahradiť. Aby nemali prázdne miesto... 

-
- Znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 958
- Reputace: 4
- Bydliště: Sušice
- Registrován: 7.10.2011 10:25
Re: Bion-M
Biony určitě nejsou náhrada za FG. viz. http://en.wikipedia.org/wiki/Bion_(satellite)
"the first flight was initially scheduled for 2010."
K tomu Sojuzu si dovolím malou provokaci
koukni na tento link: http://mek.kosmo.cz/nosice/rusko/sojuz/index.htm
a pak na mou úpravu obrázku z něj: http://img854.imageshack.us/img854/323/85898781.jpg
Když si uvědomíme, že uvnitř stále šlapou staré dobré RD-107 a navíc se na wiki dočteme: "Soyuz-U is part of the R-7 family of rockets based on the R-7 Semyorka missile". Tak pokud obhajuješ jeho použití, pak vlastně stojíš na naší straně.
Víš ono je skutčně moc a moc fajn vyvíjet nové věci, ale ty opravdu nové. Můj oblíbený příklad je Aerogel , který se začal po misi Stardust používat jako tepelná izolace. Na mikroclony pro JWST se už teď třesou biotechnologické a telekomunikační firmy. Ale to jenom proto, že tady se výzkum pustil do něčeho opravdu nového, pak ano pak jsem všemi deseti za vývoj suprčupr nových technologií, z toho opravdu může něco vzejít. Ale vymýšlet kolem dokola návratové kabiny pro účel pro který to nestojí za to? To je lepší použít jako odrazový můstek to co už je vymyšlené. To bychom pak mohli pro každý nový software vymýšlet nový počítač, pro každý nový automobil novou čerpačku... To by bylo zbytečné plýtvání silami.
"the first flight was initially scheduled for 2010."
K tomu Sojuzu si dovolím malou provokaci

koukni na tento link: http://mek.kosmo.cz/nosice/rusko/sojuz/index.htm
a pak na mou úpravu obrázku z něj: http://img854.imageshack.us/img854/323/85898781.jpg
Když si uvědomíme, že uvnitř stále šlapou staré dobré RD-107 a navíc se na wiki dočteme: "Soyuz-U is part of the R-7 family of rockets based on the R-7 Semyorka missile". Tak pokud obhajuješ jeho použití, pak vlastně stojíš na naší straně.

Víš ono je skutčně moc a moc fajn vyvíjet nové věci, ale ty opravdu nové. Můj oblíbený příklad je Aerogel , který se začal po misi Stardust používat jako tepelná izolace. Na mikroclony pro JWST se už teď třesou biotechnologické a telekomunikační firmy. Ale to jenom proto, že tady se výzkum pustil do něčeho opravdu nového, pak ano pak jsem všemi deseti za vývoj suprčupr nových technologií, z toho opravdu může něco vzejít. Ale vymýšlet kolem dokola návratové kabiny pro účel pro který to nestojí za to? To je lepší použít jako odrazový můstek to co už je vymyšlené. To bychom pak mohli pro každý nový software vymýšlet nový počítač, pro každý nový automobil novou čerpačku... To by bylo zbytečné plýtvání silami.
Re: Bion-M
No k tomu Sojuzu. Ak si si nevšimol tak to sú len obrysy. Raketa Sojuz-U sa od R-7 podstatne líši. Áno, je pravda že sú tam 4 boostre, áno, je prvda že sú tam 4-zväzkové motory, ale tu podobnosť končí. R-7 bola 2-stupňová, Sojuz-U má tretí stupeň. Tiež má silnejšie motory, lepší bezpečnostný systém a dokonca aj nové verzie rakety Sojuz-U sa od tých starých líšia. Majú v sebe viac techniky, novšie komponenty... Zatiaľ čo R-7 bola vytvorená ako medzikontinentálna balistická raketa, Sojuz-U bola navrhnutá ako bezpečný raketový nosič. APodobnosť tu je fakt už len v dizajne a možno lokomotíve, ktorá raketu prenáša na rampu




-
- Znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 958
- Reputace: 4
- Bydliště: Sušice
- Registrován: 7.10.2011 10:25
Re: Bion-M
No počkat, to si asi trochu nerozumíme. IMHO si tu nikdo nemyslí (já tedy určitě ne), že v tom Vostoku-Bionu je elektronika a ostatní výbava na úrovni sedmdesátých let. Určitě je tam taky víc techniky, novější komponenty...
Tím obrázkem jsem chtěl říct přesně to co říkáš ty, až po třetí stupeň je to ta samá konstrukce, ono je pak téměř jedno jaký další stupeň na to přijde nasadit. Dokonce se mi zdá, že opomíjíš ty motory, takže: "The RD-107 is a type of rocket engine initially used to launch R-7 Semyorka missiles.".
Ale ano tak nějak samozřejmě počítám s novější moderní avionikou, zabezpečovacími systémy, monitoringem...
BTW zřejmě už autoři původního obrázku volili jednoduché provedení pro maximální názornost.
Ovšem mechanická konstrukce a motory se nijak drasticky nezměnily. To není výtka, to je fakt. Vytýkat není co dokud to funguje, není náhodou že ESA Sojuzy používá jako střední nosiče.
Ten třetí stupeň samozřejmě není tak úplně jednoduchý, musí být udělaný přechodový díl (uznávám, že samo se to nevymyslí, ale v principu to není problém) a pochopitelně ten spodní stupeň musí být schopen celou sestavu nad sebou alespoň uzdvihnout, ale to jsou jediné zásadní podmínky.
Tím obrázkem jsem chtěl říct přesně to co říkáš ty, až po třetí stupeň je to ta samá konstrukce, ono je pak téměř jedno jaký další stupeň na to přijde nasadit. Dokonce se mi zdá, že opomíjíš ty motory, takže: "The RD-107 is a type of rocket engine initially used to launch R-7 Semyorka missiles.".
Ale ano tak nějak samozřejmě počítám s novější moderní avionikou, zabezpečovacími systémy, monitoringem...
BTW zřejmě už autoři původního obrázku volili jednoduché provedení pro maximální názornost.
Ovšem mechanická konstrukce a motory se nijak drasticky nezměnily. To není výtka, to je fakt. Vytýkat není co dokud to funguje, není náhodou že ESA Sojuzy používá jako střední nosiče.
Ten třetí stupeň samozřejmě není tak úplně jednoduchý, musí být udělaný přechodový díl (uznávám, že samo se to nevymyslí, ale v principu to není problém) a pochopitelně ten spodní stupeň musí být schopen celou sestavu nad sebou alespoň uzdvihnout, ale to jsou jediné zásadní podmínky.