Stránka 2 z 6
Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu
Napsal: 12.11.2019 17:45
od milantos
Adhara píše:
Zdôraznila som "na slnko". Aj cez okná domu na Zemi je nebezpečné dívať sa na slnko, ale to neznamená, že si ich tam nedáme.
To je myšleno vážně ? A venku bez oken to je na Zemi bezpečné ?
Vzhledem k tomu, že u člověka fungují nepodmíněné reflexy, tak se oko nebude dívat do Slunce a reflexně "uhne"
Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu
Napsal: 12.11.2019 17:49
od Amper
Adhara píše:
V ďalšom komentári som to trochu spresnila. A áno, predstavovala som si to ako listovanie obrazovkami, tak ako v simulátore Orbiter. Konkrétne mi išlo o hodnoty teploty v krídlach, eventuálne v podvozkovej šachte. Či ich mohla posádka ovplyvniť... viem, že pred RTF opatreniami bola možnosť opravovať raketoplán na orbite prakticky nulová, ale myslela som, že v prípade množstva poškodení a zlyhaní sa dá letový plán nejako prispôsobiť rizikám a obmedzeniam.
Problem je v tom ze teplota se tam (v pripade Columbie) zacla menit az pri vstupu do atmosfery. Pak zacala pronikat plasma do tedle mist a zacala stoupat teplota. Nemyslim ze by kridlo raketoplanu bylo pretlakovane takze na orbite je proste vystavene vakuu a tudiz pripadna dira nemuze mit vliv na zmenu teploty.
A v okamziku kdy vstoupi do atmosfery je (podle mne) uz pozde na nejake zasadnejsi korekce. Jednak to jde rychle a druhak je si nemyslim ze by se dalo z proudu plasmy uniknout v danem casovem rozmezi mezi detekci a rozpadem konstrukce. Uz si presne nepamatuju casy ale u Columbie se to da najit.
Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu
Napsal: 5.2.2020 17:30
od Adhara
Mám ďalšiu otázku...
Ako funguje komunikácia medzi skafandrami ACES navzájom? Povedzme medzi pilotmi? Je komunikácia cez mikrofóny a slúchadlá v niečom závislá od systémov raketoplánu, alebo má skafander na rádiové spojenie vlastný vysielač a prijímač a vlastné batérie?
Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu
Napsal: 5.2.2020 18:15
od Samo
V helme podľa všetkého nie je nič také a mikrofón so slúchadlami sú napojené na jednotku HIU ktorá je spojená s raketoplánom.
Toto je píručka k únikovému systému no sú tam rozoberané aj systémy ACES, viac som nenašiel a odtiaľ aj čerpám. Detaily tam rozoberané niesu iba celkom stručný popis.
https://www.nasa.gov/centers/johnson/pd ... rkbook.pdf
Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu
Napsal: 5.2.2020 22:55
od Vaclavik
Adhara píše:Mám ďalšiu otázku...
Ako funguje komunikácia medzi skafandrami ACES navzájom? Povedzme medzi pilotmi? Je komunikácia cez mikrofóny a slúchadlá v niečom závislá od systémov raketoplánu, alebo má skafander na rádiové spojenie vlastný vysielač a prijímač a vlastné batérie?
Tady máš vše krásně popsáno
https://www.nasa.gov/centers/johnson/pd ... _21002.pdf
Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu
Napsal: 6.2.2020 11:12
od Adhara
Ako som spomenula hneď vo svojom úvodnom príspevku, anglicky neviem.
To, že skafandre nemajú autonómny komunikačný systém, ma prekvapuje. Čo v situácií, keby bolo treba naozaj opustiť rozpadávajúci sa raketoplán? Elektrina nejde, hermetizácia kabíny je narušená, čiže priezory sa odklopiť nedajú - a členovia posádky sa nemajú ako dorozumieť?
Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu
Napsal: 6.2.2020 12:26
od milantos
To přeci není autonomní skafandr pro EVA. O všechny životní funkce je postaráno připojením na zdroje kabiny. Mimo kabinu v něm nelze existovat- z toho samého důvodu je zbytečné, aby se v něm v tom prostředí dalo autonomně komunikovat.
Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu
Napsal: 6.2.2020 12:41
od Samo
Nemajú, až do momentu čo pristanú núdzovo na padákoch je vypracovaný plán a každý ide za seba na komunikáciu by nebol čas. Potom čo pristanú každý ma v nánožnom vrecku pod kolenom núdzovú vysielačku s výdržou 24 hodín. To je spomínané v tom dokumente na ktorý odkazujem ja. To čo tu odkazuje michal je detailné a pekné, napríklad keď tam pozrieš Figure 2-3, to je konkrétne pekný schématický popis hierarchie systému. Headset-HIU-CCU-ATU a to je ďalej napojené na telemetrické obvody raketoplánu. To s angličtinou ma mrzí a ospravedlňujem sa, beriem to ako samozrejmosť keďže som aj tu na Slovensku s angličtinou denno denne.
Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu
Napsal: 6.2.2020 14:12
od Adhara
Samo píše:Nemajú, až do momentu čo pristanú núdzovo na padákoch je vypracovaný plán a každý ide za seba na komunikáciu by nebol čas. Potom čo pristanú každý ma v nánožnom vrecku pod kolenom núdzovú vysielačku s výdržou 24 hodín. To je spomínané v tom dokumente na ktorý odkazujem ja. To čo tu odkazuje michal je detailné a pekné, napríklad keď tam pozrieš Figure 2-3, to je konkrétne pekný schématický popis hierarchie systému. Headset-HIU-CCU-ATU a to je ďalej napojené na telemetrické obvody raketoplánu. To s angličtinou ma mrzí a ospravedlňujem sa, beriem to ako samozrejmosť keďže som aj tu na Slovensku s angličtinou denno denne.
Vďaka za odpoveď. Aj za odkaz - aspoň tie schémy v ňom na niečo sú, jednotlivé slovíčka popisujúce časti skafandra väčšinou rozlúštim, to s celými anglickými vetami mám problém.
Myslela som, že v prípade núdzového opustenia raketoplánu (na to predsa tie skafandre boli - to k príspevku vyššie) sa ľahko môže vyskytnúť problém, pri ktorom by mal jeden astronaut pomôcť druhému. Je tam preťaženie, otrasy z rozpadu raketoplánu - niekto by sa mohol zraniť, mohlo by sa mu niečo zaseknúť, znefunkčniť. Ale bez komunikácie mu ťažko kolegovia pomôžu. Každopádne akceptujem, že keď sa nedá, tak sa nedá, ešte raz vďaka a ja idem ďalej písať.

Re: Hľadám konzultanta pri písaní sci-fi románu
Napsal: 6.2.2020 14:13
od Alchymista
Jedna poznámka: Ak sa konštrukcia rozpadá, rozpadá sa pôsobením aerodynamických síl - a zrýchlení. A rovnaké zrýchlenia pôsobia aj na posádku.
Pri troch G sa drvivá väčšina ľudí nedokáže postaviť zo stoličky či kresla. Pri šiestich G stráca väčšina ľudí schopnosť zdvihnúť ruky pred seba (a siahnuť na prepínače na pulte). To je tiež dôvod, prečo majú modernejšie bojové lietadlá ovládanie konceptu HOTAS - Hands On Throttle-And-Stick (ruky na riadiacej páke a páke ovládania motoru). Aby pilot nemusel prehmatávať inam.