Stránka 2 z 3

Re: Sojuz-5

Napsal: 2.9.2019 23:57
od RadmK
Roskosmos začal s produkcí motorů RD-171MV (РД-171МВ) , konkrétně firma Energomaš. Tento motor bude využíván na prvním stupni rakety Sojuz-5 (Союз-5) a na supertěžké raketě Jenisej (Енисей).



Zdroj: https://ria.ru/20190901/1558121799.html
https://sdelanounas.ru/blogs/123661/

Re: Sojuz-5

Napsal: 29.1.2020 8:28
od Roman89
Část zkoušek nádrží prvního stupně nosné rakety Sojuz-5 se bude konat v hlavním vědeckém ústavu TsNIImash, protože institut má lepší vybavení a větší zkušební stolici. Další zkoušky budou probíhat u výrobce RSC Progress. V současné době se vyrábějí nádrže a díly prvního stupně. Starty raket jsou stále plánovaný z kosmodromu Bajkonur, konkrétně z komplexu 45 (Zenit). Zdejší startovací rampu má v rámci projektu Bajterek modernizovat kazašská strana, která je zodpovědná za vytvoření pozemní infrastruktury komplexu. Společná Rusko-kazašská dohoda už však nepočítá s podporou pro pilotované lety. Ty byly přesunuty zpět na rakety Angara-A5.

Zdroj: TASS

Re: Sojuz-5

Napsal: 3.9.2020 23:21
od CarlJARx
Roskosmos zveřejnil článek o plánované nosné raketě Sojuz 5, kterou napsal
hlavní konstruktér Alexander Cherevan.

Sojuz-5: Prošla další fází

- Kapacita užitečného zatížení Sojuzu 5 se ve srovnání se Sojuzem 2 zvýšila více než dvakrát, přestože se stále jedná o raketu střední třídy. Sojuz 2 může z Bajkonuru vypustit 8 tun na LEO a Sojuz 5 bude moci za stejných podmínek vypustit 17 tun.
- Sojuz 5 bude dvoustupňová raketa. Tento design je mnohem méně komplikovaný při stavbě a přepravě a startovací postupy jsou také mnohem levnější, rychlejší a jednodušší než u rakety s bočními posilovači.
Bude nám chybět legendární Korolevův kříž?
- Jednou z hlavních výhod Sojuzu-5 je, že jeho komponenty lze díky své velikosti přepravovat jakoukoli dopravou: silniční, železniční a leteckou. Průměr bloku prvního stupně je 4.100 mm s délkou asi 35 metrů - náklad takových rozměrů lze přepravovat po železnici, navíc se takový blok vejde do letadla An-124.
- Všechny elektrické systémy Sojuzu 5, včetně systému řízení letu, budou založeny na součástkách ruské výroby.
- Sojuz-5 bude vybaven vysokorychlostním a výkonným palubním počítačem, který minimalizuje spojení mezi raketou a odpalovacími komplexy. Díky tomu bude proces přípravy rakety na start jednodušší a levnější.
- Hlavním motorem prvního stupně bude RD-171 MV vyvinutý společností Energomash, pro druhý stupeň bude použit RD-0124MS vyvinutý společností Voronezh Design Bureau of Chemical Automation.
- V první i druhé fázi Sojuzu 5 bude nainstalován systém nouzové ochrany motorů. Každých několik milisekund bude monitorovat stav motorů a může okamžitě vypnout problémový motor a odeslat nouzový příkaz na užitečné zatížení.
- Společnost RSC Progress poprvé použije hliníkovou slitinu 1580 pro palivové nádrže Sojuz 5. Poprvé se také ve druhé fázi použije kombinované dno okysličovadla a palivových nádrží. To snižuje váhu druhého stupně.
- Společnost RSC Progress také zvládla novou metodu třecího svařování pro Sojuz 5. Svařovací zařízení vyrobila ruská společnost. Podle zadání musí zařízení zajistit svařování desek o tloušťce asi 30 mm.
- Sojuz 5 může být vypuštěn z různých kosmodromů. Právě teď se plánuje výstavba startovacího komplexu na Bajkonuru (Baiterek). Lze jej však také vypustit z Vostochny a dokonce i z Sea Launch.
Zdroj
Přeloženo pomocí Google překladač, předem se omlouvám za nedostatky.

Re: Sojuz-5

Napsal: 17.5.2021 9:32
od Meybe
Tak máme první letové kusy. Jde o nádrž Sojuz 5 na kapalný kyslík.
Obrázek
A to není vše. Byl odzkoušen i motor RD-171MV určený pro tuto raketu. V následujících týdnech budou další kusy testovány na maketě prvního stupně :go:
Obrázek

Re: Sojuz-5

Napsal: 17.5.2021 14:53
od Hawk
Roman89 píše: 29.1.2020 8:28 Společná Rusko-kazašská dohoda už však nepočítá s podporou pro pilotované lety. Ty byly přesunuty zpět na rakety Angara-A5.
Zdroj: TASS
To je docela skoda , lety Soyuz 5+ Orel by vysly pravdepodobne i vyrazne levneji nez v kombinaci s tezkou Angarou.

Re: Sojuz-5

Napsal: 6.6.2021 19:39
od Meybe
Nedávno bylo oznámeno, že nový motor na kerosen a kapalný kyslík. Co je ale překvapivé je, doba provozu. Podle zdroje motor běžel 3 tisíce sekund!
https://nauka.tass.ru/nauka/11510445
Oznámil to Viktor Gorokhov. Motor má uzavřený cyklus a má jít o nejekonomičtější motor ve své třídě na světě.
Obrázek

Re: Sojuz-5

Napsal: 6.6.2021 19:50
od Saturn1234
Skoro hodinu? :o To musí být překlep, ne? Kolik by to za tu dobu spotřebovalo paliva?

Re: Sojuz-5

Napsal: 6.6.2021 19:58
od Meybe
Právě, že není. Zdroj skutečně uvádí tento čas. Jen mě osobně napadlo, že to zřejmě nebylo v kuse. Spíš třeba více cyklů. :krčící rameny:
Každopádně takový čas hoření se hodí pro meziplanetární mise. Ještě upřesním, že není jasné o který typ motoru přesně šlo. Spekuluje se, že je to ten pro Sojuz-5 a proto jsem to dal sem.

Re: Sojuz-5

Napsal: 6.6.2021 20:00
od jakubv
To bude nejspíš nějaká evoluce řady RD170, ne?

Re: Sojuz-5

Napsal: 6.6.2021 20:06
od Saturn1234
Někdo píše, že asi RD-0124 :krčící rameny: