Stránka 2 z 2

Re: SpaceX vs. (ULA vs. Rusko)

Napsal: 1.7.2014 14:25
od Amper
Myslim ze oslehnout RD-180 by zvladli v pohode. Otazka je jak moc se budou ohlizet na presne zneni licencni smlouvy :-) Pokud by ho chteli postavit bez reverzniho inzenyrstvi tak by to dali asi taky ale za vice penez/casu.

Re: SpaceX vs. (ULA vs. Rusko)

Napsal: 1.7.2014 14:46
od Agamemnon
@rd-180
reverzne inzinierstvo nepotrebuju... maju kompletnu dokumentaciu, takisto maju licenciu na vyrobu toho motoru (platnu do 2022)

otazky su inde - zdroj nsf :)
- nikto nevie, ci skutocne ten motor dokazu vyrobit - hlavne ide o materialy pre turbocerpadla a pod. (rozumej, americania prispievajuci na nsf sa nedokazu zhodnut, co to vlastne vobec dokaze niekto v usa postavit)
- tiez je otazka, co potom po r.2022, ked im licencia skonci (a samozrejme kto vie, ci to v sucasnych podmienkach rusi predlzia) + samozrejme, americania nemozu takto okato porusit licenciu, lebo by im to cinania a dalsi vyhadzovali na oci snad navzdy :D
- postavenie casti toho motora maju vyskusane vo vlastnej rezii... avsak neslo o vsetky klucove casti, ani o vsetky najviac namahane casti, afaik... a samozrejme, cely motor nikdy nepostavili

@americky staged-combustion kerolox motor:
- oni maju jeden vlastny keroloxovy motor s uzavretym cyklom, ktory sa dostal az ku testovaniu - tr-107 - ci by bol realne pouzitelny to neviem... pokial viem, tak nikdy neletel
- nemyslim, ze pojdu do vyvoja noveho ORSC keroloxu... myslim, ze atlas bude lietat dalej v sucasnej podobne... alebo potom sa postavia na hlavu americania, a rozhodnu sa, ze ruske motory pouzivat nebudu a pridu o atlas (zatial to nevyzera velmi realne)...

Re: SpaceX vs. (ULA vs. Rusko)

Napsal: 1.7.2014 20:15
od rexino
O tom tr-107 som počul, ale že bol s uzavretym cyklom som netušil :Drbe se na hlavě: . Naozaj potom ale nechápem.... načo majú američania motor, navrhnutý popr. možno aj skonštruovany a nikdy nepoužitý. A to nie je jediný motor, viac je takých. A keď aj náhodou majú.... prečo potom uvažujú o stavbe nového motora... takéhoto typu. To je na tom kapitalizmus až tak zle? :lol:

Re: SpaceX vs. (ULA vs. Rusko)

Napsal: 2.7.2014 8:15
od Raul
V rámci Space Launch Initiative se vyvíjely dokonce dva kerolox SC motory. Vedle TR-107 to byl také RS-84.
http://web.archive.org/web/200303162321 ... engine.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Launch_Initiative

Za připomínku stojí, že SpaceX za podpory NASA vyvíjí např. metanový motor s uzavřeným cyklem Raptor, který by mohl všechny tyto motory i předčít. Testy jeho komponent se připravují ve Stennis Space Center.

Re: SpaceX vs. (ULA vs. Rusko)

Napsal: 2.7.2014 9:19
od Agamemnon
jop, len rs-84 skoncil este na papieri...

co sa tyka methalox... methalox ma vyhodu oproti keroloxu, ze nebezi ako oxidizer-rich, ale ako fuel-rich...

btw... rusi maju funckny, otestovany methalox motor... iirc, cisla (isp) ma trochu lepsie, ako su planovane pre raptor... takze ked by niekto chcel vidiet realne specifika, tak sa to da dohladat... len ho nepouzivaju - podobne ako maju skvely hydroloxovy motor, porovnatelny s rl-10, ktory tiez nikdy neletel

Re: SpaceX vs. (ULA vs. Rusko)

Napsal: 2.7.2014 10:47
od Raul
Agamemnon píše:jop, len rs-84 skoncil este na papieri...
Podobně jako TR-107.
Pokud vím tak do testovací fáze ve Stennis se z motorů SLI dostal pouze hydrolox TR-106, na kterém byl TR-107 založen.

Re: SpaceX vs. (ULA vs. Rusko)

Napsal: 2.7.2014 12:50
od Agamemnon
hmm... zeby som si to zle pamatal? je to mozne...
ja som bol v tom, ze tr-107 sa dostal az do test fazy