Ariane 6
Re: Ariane 6
Prepáčte... ešte jedna vec
A čo poistka? Amerika je drahá, Rusko... je proste Rusko. Neverím, že by si ESA svoje vedecké mega drahé družice nepoistila na pekne vysokú čiastku a po nedávnej havárii Protonu to bude drahý špás.Agamemnon píše:rusi su lacnejsi ako je ariane 5Vždy lepšie a lacnejšie, ako kupovať predražené štarty do USA alebo Ruska.
- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Ariane 6
- mne je jasné, že a6 bude lietať komerčné misie... ak bude dostatočne lacná...
- tiež si nemyslím, že a6 je krok späť... ani netreba robiť paniku, že bude mať nižšiu nosnosť ako a5, alebo čokoľvek podobné
- ale to nič nemení na tom, že z pohľadu zadávateľa zakázky, ide o nosič, ktorý má inú úlohu... tiež vývoj tohto nosiča zaplatí zadávateľ zakázky... nie arianespace... takže a6 je oficiálne nosič, ktorého úlohou je v prvom rade zabezpečiť prístup do vesmíru pre európu... a nie je to v prvom rade komerčný nosič, ako sa píše v tom článku... (btw... ani a5 nebol pôvodne komerčný nosič a jeho nosnosť a schopnosti sú projektované pre raketoplán hermes) = to, že ty si myslíš, že úlohou a6 je primárne lietať komerčné misie, je nepodstatné... ten kto platí zakázku, určuje požiadavky a úlohy
- arianespace má komerčné štarty len preto, že esa tie štarty nevyužíva... esa má prednosť pre a5...
- súhlasím, že nosnosť na leo je nedôležitý údaj v prípade a6 (aj keď esa lieta aj na leo, ale nič také obrovské, aby nosnosť a6 bola limitujúca)
- tá skvelá ziskovosť arianespace... ariane 5 je tak úžasne zisková, že pri súčasnom počte letov jej prevádzku dotuje esa sumou 90 mil. eur ročne (rok 2012; pre rok 2011 ide o 120 mil. eur)
máš predstavu koľko vlastne esa lieta na sojuzoch? esa má v súčasnosti cca 1 štart ročne na a5 (atv), lenže celkovo má tých štartov ročne viac... ten zvyšok totiž lieta na sojuzoch, resp. na kombinácií sojuz/fregat... esa lieta na sojuzoch nielen z kourou, ale aj z baikonuru
napr. blízka budúcnosť (2013/2014), vládne európske lety na sojuzoch: gaia, sentinel, 2x galileo - a toto sú len štarty z kourou (nechce sa mi hľadať, či má niečo aj z baikonuru medzi tou kopou štartov, čo tam rusi majú) - za túto dobu poletí len 1 vládna misia na a5
btw... vieš o tom, že sojuz má vynikajúcu spoľahlivosť? podľa uhla pohľadu aj lepšiu ako ariane 5 (najlepšiu na svete vôbec)?
- tiež si nemyslím, že a6 je krok späť... ani netreba robiť paniku, že bude mať nižšiu nosnosť ako a5, alebo čokoľvek podobné
- ale to nič nemení na tom, že z pohľadu zadávateľa zakázky, ide o nosič, ktorý má inú úlohu... tiež vývoj tohto nosiča zaplatí zadávateľ zakázky... nie arianespace... takže a6 je oficiálne nosič, ktorého úlohou je v prvom rade zabezpečiť prístup do vesmíru pre európu... a nie je to v prvom rade komerčný nosič, ako sa píše v tom článku... (btw... ani a5 nebol pôvodne komerčný nosič a jeho nosnosť a schopnosti sú projektované pre raketoplán hermes) = to, že ty si myslíš, že úlohou a6 je primárne lietať komerčné misie, je nepodstatné... ten kto platí zakázku, určuje požiadavky a úlohy
- arianespace má komerčné štarty len preto, že esa tie štarty nevyužíva... esa má prednosť pre a5...
- súhlasím, že nosnosť na leo je nedôležitý údaj v prípade a6 (aj keď esa lieta aj na leo, ale nič také obrovské, aby nosnosť a6 bola limitujúca)
- tá skvelá ziskovosť arianespace... ariane 5 je tak úžasne zisková, že pri súčasnom počte letov jej prevádzku dotuje esa sumou 90 mil. eur ročne (rok 2012; pre rok 2011 ide o 120 mil. eur)
len tak pre zaujímavosť...A čo poistka? Amerika je drahá, Rusko... je proste Rusko. Neverím, že by si ESA svoje vedecké mega drahé družice nepoistila na pekne vysokú čiastku a po nedávnej havárii Protonu to bude drahý špás.
máš predstavu koľko vlastne esa lieta na sojuzoch? esa má v súčasnosti cca 1 štart ročne na a5 (atv), lenže celkovo má tých štartov ročne viac... ten zvyšok totiž lieta na sojuzoch, resp. na kombinácií sojuz/fregat... esa lieta na sojuzoch nielen z kourou, ale aj z baikonuru
napr. blízka budúcnosť (2013/2014), vládne európske lety na sojuzoch: gaia, sentinel, 2x galileo - a toto sú len štarty z kourou (nechce sa mi hľadať, či má niečo aj z baikonuru medzi tou kopou štartov, čo tam rusi majú) - za túto dobu poletí len 1 vládna misia na a5
btw... vieš o tom, že sojuz má vynikajúcu spoľahlivosť? podľa uhla pohľadu aj lepšiu ako ariane 5 (najlepšiu na svete vôbec)?
Per aspera ad astra [42]
Re: Ariane 6
Ale ja som hovoril o Protone. O Sojuze nepadlo ani slovo. Prečítaj si môj príspevok. Sojuz je moja obľúbená raketa, na ňu by som nepovedal jediné zlé slovo.
- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Ariane 6
sojuz je ruská raketa... napísal si ruské...Samo1995 píše:Ale ja som hovoril o Protone. O Sojuze nepadlo ani slovo. Prečítaj si môj príspevok. Sojuz je moja obľúbená raketa, na ňu by som nepovedal jediné zlé slovo.
esa protony nepoužíva (výnimkou bude exomars tgo a exomars)...
ja nemám problém povedať krivé slová aj na obľúbené rakety koniec-koncov... ariane 5 je zase mojou obľúbenou raketou (spolu s atlasom 5 a sojuzom)
Naposledy upravil(a) Agamemnon dne 11.7.2013 19:12, celkem upraveno 1 x.
Per aspera ad astra [42]
Re: Ariane 6
Fajn ale išlo o to že po odpísaní Ariane 5 by ESA prišla o poriadny a silný nosič, ktorý by musela nahradiť nejakou inou raketou. Nemyslím si, že som hovoril o Sojuze
- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Ariane 6
vzhľadom na to, že jediná vec, ktorú esa na ariane vypúšťa a pre ktorú taký silný nosič potrebuje... končí posledným letom budúce leto... tak esa taký silný nosič nepotrebuje (hermes tiež zrušila)... a všetky európske vládne štarty končia na sojuzochSamo1995 píše:Fajn ale išlo o to že po odpísaní Ariane 5 by ESA prišla o poriadny a silný nosič, ktorý by musela nahradiť nejakou inou raketou. Nemyslím si, že som hovoril o Sojuze
a potom pôjdu na ariane 6... ale zo sojuzov, nie z ariane 5
btw...
schopnosť toho nosiča:
na to, aby američania dosiahli podobnú nosnosť na gto ako má a6, potrebujú atlas v konfigurácií 551 (cca 200 mil.), alebo delta iv heavy (cca 400-500 mil.)... alebo falcon heavy - ktorý má 27 motorov v prvom stupni
Per aspera ad astra [42]
Re: Ariane 6
Hneď ma napadá JUICE. Ale to je ešte ďaleko. Ďalej Bepi Colombo (orbiter Merkúru). To sú dve družice, ktoré ma napadajú len teraz. Môžeme sa len dohadovať, ako to bude so zásobovacími loďami pre ISS alebo inú stanicu, prípadne s nejakou pilotovanou loďou. Každopádne, taký obor ako ESA silný nosič potrebuje. Uvidíme.vzhľadom na to, že jediná vec, ktorú esa na ariane vypúšťa a pre ktorú taký silný nosič potrebuje... končí posledným letom budúce leto... tak esa taký silný nosič nepotrebuje (hermes tiež zrušila)... a všetky európske vládne štarty končia na sojuzoch
Kód: Vybrat vše
btw...
schopnosť toho nosiča:
na to, aby američania dosiahli podobnú nosnosť na gto ako má a6, potrebujú atlas v konfigurácií 551 (cca 200 mil.), alebo delta iv heavy (cca 400-500 mil.)... alebo falcon heavy - ktorý má 27 motorov v prvom stupni :)
Delta IV heavy má na GTO nosnosť 13 130 kg. http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_IV_Heavy Navyše, delta IV heavy stojí 300 000 000 dolárov, nie 400-500
Atlas 551 má nosnosť 8 900 kg na GTO. http://en.wikipedia.org/wiki/Atlas_V#Variants Podobnú nosnosť ako A6 má 521
- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Ariane 6
- juice je ďaleko... navyše ariane 5 ešte lietať bude v danom čase... (juice je pravdepodobne trochu ťažší, ako sú schopnosti a6)
- bepicolombo... z toho, čo som videl čísla, tak a6 by ho zvládla vyniesť na únikovú trajektóriu
- esa sa vyjadrila, že viac zásobovacích lodí k iss nepošle...
- najvážnejší štart na ariane 5 je inak jwst (a ten by ariane 6 nevyniesla)
takže máme 6,5 t satelit na gto môžeme použiť a6...
alebo potom fh, alebo deltu iv heavy za 450-500 mil. (cena je z kontraktu medzi usaf a ula z cca konca minulého roku, takže aktuálne číslo) alebo atlas 5-551
dúfam, že si uvedomuješ, že nie je gto ako gto...
gto na ktoré lieta a5 v súčasnosti je geo-1500 m/s... atlas 5-521 na gto, kam lieta ariane 5 nedostane to, čo tam máš na wiki... a podľa eda kylea tam nedostane 6,5 t ani 5-531... až 5-551
btw - nosnosť delta iv heavy na orbitu, o ktorej sa bavíme je 10,1 t - zdrojom je user manual, ktorý ula zverejnila nejaké 2 týždne dozadu... (z toho inak jednoduchou dedukciou vyplýva, že nosnosť FH na gto o ktorej sa bavíme, bude nejakých 8,5 t)
čo sa týka nosnosti, vychádzam z toho, čo píše ed kyle, a čo zverejnili priamo výrobcovia tých nosičov
odporúčanie do budúcnosti:
wiki sa necituje ani sa nepoužíva ako zdroj k odborným článkom... seriózne vedecké práce wiki ako zdroj odmietajú (nám ju na uni napr. automaticky škrtali)... dôvod je ten, že wiki môže meniť ktokoľvek, a často obsahuje nezmysly a neúplne informácie
wiki je dobrá ako rýchla referencia a ešte je dobrá na to, že tam má odkazy na ďalšie zdroje... to je tak všetko
takže ja ostanem pri tom, čo hovoria výrobcovia tých nosičov a ed kyle, ktorý je určite väčším expertom na americké nosiče, ako je wiki
- bepicolombo... z toho, čo som videl čísla, tak a6 by ho zvládla vyniesť na únikovú trajektóriu
- esa sa vyjadrila, že viac zásobovacích lodí k iss nepošle...
- najvážnejší štart na ariane 5 je inak jwst (a ten by ariane 6 nevyniesla)
okej...Samo1995 píše:Falcon Heavy bude mať nosnosť 12 ton na GTO, čiže skoro raz takú veľkú. http://www.spacex.com/falcon_heavy.php
Delta IV heavy má na GTO nosnosť 13 130 kg. http://en.wikipedia.org/wiki/Delta_IV_Heavy Navyše, delta IV heavy stojí 300 000 000 dolárov, nie 400-500
Atlas 551 má nosnosť 8 900 kg na GTO. http://en.wikipedia.org/wiki/Atlas_V#Variants Podobnú nosnosť ako A6 má 521
takže máme 6,5 t satelit na gto môžeme použiť a6...
alebo potom fh, alebo deltu iv heavy za 450-500 mil. (cena je z kontraktu medzi usaf a ula z cca konca minulého roku, takže aktuálne číslo) alebo atlas 5-551
dúfam, že si uvedomuješ, že nie je gto ako gto...
gto na ktoré lieta a5 v súčasnosti je geo-1500 m/s... atlas 5-521 na gto, kam lieta ariane 5 nedostane to, čo tam máš na wiki... a podľa eda kylea tam nedostane 6,5 t ani 5-531... až 5-551
btw - nosnosť delta iv heavy na orbitu, o ktorej sa bavíme je 10,1 t - zdrojom je user manual, ktorý ula zverejnila nejaké 2 týždne dozadu... (z toho inak jednoduchou dedukciou vyplýva, že nosnosť FH na gto o ktorej sa bavíme, bude nejakých 8,5 t)
čo sa týka nosnosti, vychádzam z toho, čo píše ed kyle, a čo zverejnili priamo výrobcovia tých nosičov
odporúčanie do budúcnosti:
wiki sa necituje ani sa nepoužíva ako zdroj k odborným článkom... seriózne vedecké práce wiki ako zdroj odmietajú (nám ju na uni napr. automaticky škrtali)... dôvod je ten, že wiki môže meniť ktokoľvek, a často obsahuje nezmysly a neúplne informácie
wiki je dobrá ako rýchla referencia a ešte je dobrá na to, že tam má odkazy na ďalšie zdroje... to je tak všetko
takže ja ostanem pri tom, čo hovoria výrobcovia tých nosičov a ed kyle, ktorý je určite väčším expertom na americké nosiče, ako je wiki
Per aspera ad astra [42]
Re: Ariane 6
K tomu FH. Prečo iba 8,5 tony? To si asi mýliš s predchádzajucimi verziami, kde sa rátalo so slabšími motormi. Logicky keď bude nosnosť FH na LEO okolo 50 ton, tak na GTO bude tiež dosť veľa.
Wiki som použil len tak... nechcelo sa mi hľadať Len som poskytol trochu iný pohľad na vec.
Mimochodom... je dosť odvážne porovnávať GTO dosiahnuté Atlasom 521 a A, keďže A6 prvý krát poletí o takých osem rokov a nikto momentálne nevie na aké dráhy bude lietať.
K tej Delte IV heavy ešte toľko: http://www.astronautix.com/lvs/delheavy.htm Vzhľadom k tomu že je to z roku 2004 je cena 300 mega oprávnená.
Kto vie čo si k tej Delte USAF objednala
Wiki som použil len tak... nechcelo sa mi hľadať Len som poskytol trochu iný pohľad na vec.
Mimochodom... je dosť odvážne porovnávať GTO dosiahnuté Atlasom 521 a A, keďže A6 prvý krát poletí o takých osem rokov a nikto momentálne nevie na aké dráhy bude lietať.
K tej Delte IV heavy ešte toľko: http://www.astronautix.com/lvs/delheavy.htm Vzhľadom k tomu že je to z roku 2004 je cena 300 mega oprávnená.
Kto vie čo si k tej Delte USAF objednala
- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Ariane 6
lebo... matematika a fyzikaSamo1995 píše:K tomu FH. Prečo iba 8,5 tony? To si asi mýliš s predchádzajucimi verziami, kde sa rátalo so slabšími motormi. Logicky keď bude nosnosť FH na LEO okolo 50 ton, tak na GTO bude tiež dosť veľa.
FH, podľa webu spacex... má 12 t na gto s inklináciou 27 st. - to je tá istá inklinácia, na ktorú má delta iv heavy 13,5-14 t... delta iv heavy má na gto, ktorá sa lieta z kourou (a ktorá je o cca 350 m/s delta-v výhodnejšia ako je tá 27-ková) tých 10,1 t...
jednoduchým porovnaním sa dá zistiť, že nosnosť FH na geo-1500 (gto s inklináciou 5-6 st., čo lieta ariane 5... alebo gto s inklináciou 27 st. a perigeom niekde okolo 8000 km) bude okolo 8,5 t... a to ešte ignorujem, že FH má "really crappy upper stage", ak lietame na high-energy orbity...
LEO vs. GTO nosnosť FH... za to môže "really crappy upper stage" a "really crappy engine" (ak sa budeme baviť o vysoko energetických orbitách) merlin 1d vac - crappy v porovnaní ako s esc-a, tak aj s centaurom
podstatným údajom pre vysokoenergtické orbity je Isp motora... kerolox (a ešte ku tomu s otvoreným cyklom) sa nemôže rovnať expander hydrolox motoru, aký bude mať a6, alebo aký má delta
vzhľadom na to, že tá gto dráha, ktorú lieta ariane 5 je daná kozmodrómom (viac ako nosičom) a ten sa pre A6 nezmení... tak to vôbec nie je odvážne, ale úplne logické a priamočiare...Mimochodom... je dosť odvážne porovnávať GTO dosiahnuté Atlasom 521 a A, keďže A6 prvý krát poletí o takých osem rokov a nikto momentálne nevie na aké dráhy bude lietať.
len inflácia samotná zvýši cenu z r. 2004, ktorá je udaná tam, na viac ako je 300 mil. (http://www.dollartimes.com/calculators/inflation.htm)K tej Delte IV heavy ešte toľko: http://www.astronautix.com/lvs/delheavy.htm Vzhľadom k tomu že je to z roku 2004 je cena 300 mega oprávnená.
Kto vie čo si k tej Delte USAF objednala
a to sme ešte nezarátali ďalšie náklady, ktoré ula tak rada spomína, že je zdvihli ceny...
tak nakoniec je to z mája tohto roku: http://www.reuters.com/article/2013/05/ ... 4320130524
nech sa páči... 60 štartov za 35 mld. usd... v priemere - takže cena delta iv heavy je ešte viac ako 500 mil...
btw:
ten materiál (user manual) k delta iv: http://www.ulalaunch.com/site/docs/prod ... 202013.pdf
Per aspera ad astra [42]