Raptor

Informace o zkouškách nových technologiích firmy SpaceX.
Odpovědět
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 3880
Reputace: 3041
Bydliště: Lysá nad Labem, Tanvald
Registrován: 27.1.2012 22:17
Re: Raptor

Příspěvek od petrsida »

modelar píše:Je na to nejaký dôvod že robia tie zážehy potme alebo ide čisto o zhodu náhod? :Drbe se na hlavě:
Je vidět plamen?
Stepan
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 464
Reputace: 187
Bydliště: Brno
Registrován: 4.11.2015 20:56
Re: Raptor

Příspěvek od Stepan »

Samo píše:
Pospíšil píše:Paráda! Za 3 dny ze 60% výkonu na 100%.
Tomu říkám masakrózní přístup ... pokud to jelo na 60% dobře, dejme tomu plný ceres, co to udělá. :-D
Ja som pochopil že disiahli 100% z toho čo je minimálne potrebné nie 100% výkonu samotného motoru. "Raptor just achieved power level needed for Starship & Super Heavy Design requires at least 170 metric tons of force."
To je otázka, pokud počítáme dvacet procent k 170 tunám, tak to je slibovaných 200 tun tahu. A tlak si nevzpomínam, kolik má být a ani popravdě nevím, zda ho cryo fuel nějak zvýší. :Drbe se na hlavě:
Jardax
Znalec kosmonautiky
Znalec kosmonautiky
Příspěvky: 809
Reputace: 0
Registrován: 2.1.2015 15:33
Re: Raptor

Příspěvek od Jardax »

Stepan píše:
Samo píše:
Pospíšil píše:Paráda! Za 3 dny ze 60% výkonu na 100%.
Tomu říkám masakrózní přístup ... pokud to jelo na 60% dobře, dejme tomu plný ceres, co to udělá. :-D
Ja som pochopil že disiahli 100% z toho čo je minimálne potrebné nie 100% výkonu samotného motoru. "Raptor just achieved power level needed for Starship & Super Heavy Design requires at least 170 metric tons of force."
To je otázka, pokud počítáme dvacet procent k 170 tunám, tak to je slibovaných 200 tun tahu. A tlak si nevzpomínam, kolik má být a ani popravdě nevím, zda ho cryo fuel nějak zvýší. :Drbe se na hlavě:
Presne tak. 173mT tahu za tepla je cca 200mT tahu cryo paliva. Coz je nominalni projektovany tah.
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1330
Reputace: 183
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: Raptor

Příspěvek od todtv »

On se EM byjadřuje někdy nepřesně, zmatečně, ale bude to i díky tomu, že ví věci okolo + interní a tak vlastně řekne část bez které nezasvěcení pak přesně neví nebo chce jen naťuknout. Taky se mi toto stává.

Rozumím tomu tak, že nejprve vypistil, že tah by měla mít tato verze Raptoru 200 tun (klasických našich tun, nenapsal jestli na studené nebo podchalzené palivo) a tlak v komoře kolem 250 barů a časem, že ho budou zlepšovat (rozdělení na 2 linie pro hladinu moře a vakuum verzi) pro další zvýšení tahu a dosažení 300 barů v komoře.

Nyní design SH/SS vyžaduje minimální tah 170 tun. Dosáhli 172 t a 257 barů, s poznámkou, že to bylo na palivo teplé (tedy asi na bodu varu metanu a kyslíku) a že s podchlazeným to bude o 10/20 % více, bo za sekundu turbočerpadla dodají více hmoty podchlazeného hustšího paliva do spalovací komory.

Není tedy zcela jisté na kolika % maxima jsou, když nevíme jestli se 100 % max 200 t počítá na podchalzené nebo "vařící" se palivo. I tak se tlakem v komoře už přibližují maximům ruských vysokotelkých motor a bude to první USA raketový motor nasazený k letům/skokům (v historii měli v USA 1 prototypový motor těchto parametrů, ale nebyl nikdy nasazen) v historii vlastně ještě se sovětskou koncepcí motorů (vysoký tlak v komoře - relativně malá spalovací komora proti trysce proti USA koncenci - rel. menší tlak - větší komora).

Zajímalo by mě detailnější srovnání s klasickou US koncepcí. Relativně malá spalovací komora eliminuje více relativně nestability spalování v komoře (proto mají rusové např. motory se 2 - 4 komoramy a 2-4 tryskami). Američani se zase lépe vyrovnali s nestabilitami spalování, tak mají nižší tlaky, ale větší rozměry komory.
K tomu ještě Raptor má průchod obou větší palivo/kyslík přes preburnery trubočerpadel. Tedy obě složky jsou do spalovací komory již v plynném stavu - není nutný tak detailní rozstřikovač a je menší tlaková ztráta. Obě plynné složky se taky lépe promíchají.

Všechno je to hezké, ale musíte se umět vyrovna a vyřešit to, že musíte počítat s velkým tlakem ve spalovací komoře - klidně 3 -4 x i více vyšším než u klasické US koncepce - tlak je pak až zhruba 1,5x vyšší než v tlakových láhvích s technickými plyny + je tam teplota přes 2000 °C a do toho musí prát palivo turbočerpadla za ještě vyšších tlaků (např. 800 barů) a hlavně na kyslíkové straně je preburner s obrovským přebytkem zplyňujícího se kyslíku o tlaku např. 800 atmosfér. To zoxiduje vše možné - ani nevím zda by tomu vůbec chemicky odolalo zlato a platina, iridium apod. (čisté by to nevydržely mechanicky a asi ani chemicky) a taky při tom neshořely. Záleží i na relativní velikosti reaktivní části povrchu, pasivaci povrchu apod.
Plus počítat s velkým tlakem v komoře, alby se to nerozprsklo při natlakování a řádně umět chladit plášť komory - přes relativně malou komoru jdou větší tepelné toky energie.
Proto ony superslitiny - jen ji musíte mít a umět z ní vyrobit turbočerpadlo. A to američani moc původně neměli.
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10789
Reputace: 10148
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Raptor

Příspěvek od Pospíšil »

Na NSF se objevilo mírně spekulativní schema nového Raptoru. Toto schema vychází ze schematu RS-25/SSME a bude postupně upravováno podle nově dostupných informací. Proto je nutné ho v dnešní době brát s rezervou jako pouze ilustrační náznak, jak by mohl být nový motor uspořádán, ale nemusí to být správně.

---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1330
Reputace: 183
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: Raptor

Příspěvek od todtv »

1. návrh na úpravu - tyska není regenerativně chlazena od konce, ale jen její horní část, dle fotek. Viz i současný Merlin - nebo by v ní museli být mini/mikrokanálky.

EDIT: Mimochodem si všimněte jak je metalox plamen proti keroloxu čistý. Např. půda v okolí u testovacích standů pro keroloxové Merliny je v McGregoru černá po sazích, že je to vidět i na fotkách ze satelitů. U standu pro Raptory je povrch v okolí čistý, jen je navežený štěrk plamenem rozházený po okolí.
Názorně je tak vidět plus pro znovupoužitelnost methaloxových motorů (u vodíkových je to ještě lepší, ale ty mají i své jak + tak -).

Můžete hádat v které elipse se testuje Raptor a v které Merlin.
Uživatelský avatar
Samo
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2102
Reputace: 1307
Registrován: 29.8.2015 22:52
Re: Raptor

Příspěvek od Samo »

todtv píše:1. návrh na úpravu - tyska není regenerativně chlazena od konce, ale jen její horní část, dle fotek. Viz i současný Merlin - nebo by v ní museli být mini/mikrokanálky.

Pokiaľ viem Merlin 1D má chladenú regeneratívne celú trysku v atmosférickej verzii kde sú kanáliky tuším leptané a potom prekryté, inak to je pri vákuovom Merline s predĺžením z niobovej zliatiny. Raptor to bude mať rovnako ako atmosférický Merlin 1D, to by sa inak evidentne celokovová tryska rozsvietila do oranžova.
K tej schéme niečo podobné vyplývalo z obrázku Raptoru ktorý sa objavil na IAC 2016.https://goo.gl/images/1Si5zf
Naposledy upravil(a) Samo dne 7.2.2019 18:58, celkem upraveno 1 x.
"When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteor hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed, no matter what you wish for. Unless it's death by meteorite."
todtv
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1330
Reputace: 183
Registrován: 18.11.2018 23:11
Re: Raptor

Příspěvek od todtv »

Díky to jsem nevěděl. Jen jsem tušil, že pokud je chlazená celá tryska, tak ve zbylé části by kanálky musí být rel. malé + je vidět při startu, že se trysky 1. stupně nerozžhaví.
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10789
Reputace: 10148
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Raptor

Příspěvek od Pospíšil »

SpX včera provedla už 6. zážeh nového Raptoru, tentokrát v délce 11 sekund, při kterém byl dosažen tlak v hlavní spalovací komoře 268,9 bar, což je více, než provozní tlak, při kterém pracuje ruský RD-180 (267 bar).
https://twitter.com/elonmusk/status/1094782854007910400
https://twitter.com/elonmusk/status/1094788148230406146
https://twitter.com/elonmusk/status/1094788783331897344
Přičemž minimální požadovaný provozní tlak pro SS/SH je 250 bar. Testy přitom stále probíhají s pohonnými látkami při “vyysokých” teplotách, jen pár stupňů pod bodem varu a při 1 bar. Testy při hlubokých kryo teplotách by měly umožnit tlaky kolem 300 bar.
https://twitter.com/elonmusk/status/1094790663646760961
V dalších tweetech Elon předpovídá, že by výroba SS a SH mohla být jednou levnější, než výroba F9 a letenka na Mars by pak mohla stát méně než 500k USD, možná až kolem 100k USD.
https://twitter.com/elonmusk/status/1094793664809689089

PS: od zahájení testování Raptoru v plné velikosti uplynulo pouhých 7 dni. SpaceX jede! 8-)

---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Lukas59
Pokročilý uživatel
Pokročilý uživatel
Příspěvky: 113
Reputace: 1
Bydliště: Žilina
Registrován: 22.1.2019 20:37
Re: Raptor

Příspěvek od Lukas59 »

Na základe elonovych oznámení o výkone Raptoru, prišlo vyjadrenie aj od dotyčných z Roskosmosu (v prípade že to patrí do iného vlákna, prosím adminov o presunutie)
V skratke: Roskosmos hovorí že motor Raptor sa v ruskej klasifikácií akceptuje ako systém "plyn-plyn" (metán, kyslík) a parameter tlaku nieje až taký dôležitý ako napr ťah.
Motor RD-180 používa úplne iný palivový systém ako Raptor (kyslík-petrolej) a preto je to ako porovnávať naftový a benzínový motor...
Na konci vyjadrenia na fb ale Roskosmos uznáva že aj keď sú títo výrobcovia motorov (SpaceX a Energomash) konkurentmi, z pohľadu inžinierov vítajú úspechy v SpaceX. Taktiež pochválili vysokú úroveň vývoja a výrobných procesov v SpaceX :)

Zdroj: https://www.facebook.com/Roscosmos/

Odpovědět

Zpět na „Testování“