Infografiky
- vai777
- Zkušený inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 3953
- Reputace: 390
- Bydliště: Opava
- Registrován: 26.4.2012 11:03
Re: Infografika všech misí
Pecka! 

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand.
Neil Armstrong
Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand.
Neil Armstrong
- Edemski
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1723
- Reputace: 736
- Bydliště: Ostrava
- Registrován: 9.8.2012 15:58
Re: Infografika všech misí
Teda! Nejdřív jsem na ty čísla čučel "wocogo" a pak si to přečet pořádně



- Gubarev
- Zkušený kosmonaut
- Příspěvky: 6684
- Reputace: 9
- Bydliště: Praha Letná
- Registrován: 17.2.2013 20:24
Re: Infografika všech misí
To je fakt mazec!
"It is much easier to believe than to understand"
CHris Hadfield
CHris Hadfield
Re: Infografika všech misí
Nedávno jsme na problém u porovnáváni nosnosti STS versus SLS nazazili s Indianem. Ano náklad je opravdu 22 ku 70 t. Ale pokud počítáme skutečně to, co umí obě sestavy dostat na orbitu, tak jednoznačně vyhrává STS, protože u ní musíme počítat i hmotnost raketoplánu včetně motorů SSME.
Tady je vidět, jak moc kazí nosnost SLS ten provizorní nevhodný horní stupeň z Delty. Skoro by bylo bývalo lepší kdyby se vytvořil horní stupeň s motory OMS, které na danou sestavu pasovaly. (pak by ovšem sestava těžko mohla mířit dál než na LEO)
Pak jsou tu ještě věci, které dále snižují nosnost SLS oproti STS a to zejména z toho důvodu, že STS byl "lehčí" o ochranný kryt, záchranou věžičku a motory SSME i komplet OMS, které byly součástí raketoplánu.
Ovšem až se SLS dodá vhodný horní stupeň, tak se karta obrátí v její prospěch. Ten jeden segment SRB na každé straně a motor SSME budou znát. SSME navíc odpadnou s 1.stupněm a nebudou tak tvořit mrtvou váhu jako u STS (i když se díky tomu mohly znovu použít, zatímco teď ne).
Tady je vidět, jak moc kazí nosnost SLS ten provizorní nevhodný horní stupeň z Delty. Skoro by bylo bývalo lepší kdyby se vytvořil horní stupeň s motory OMS, které na danou sestavu pasovaly. (pak by ovšem sestava těžko mohla mířit dál než na LEO)
Pak jsou tu ještě věci, které dále snižují nosnost SLS oproti STS a to zejména z toho důvodu, že STS byl "lehčí" o ochranný kryt, záchranou věžičku a motory SSME i komplet OMS, které byly součástí raketoplánu.
Ovšem až se SLS dodá vhodný horní stupeň, tak se karta obrátí v její prospěch. Ten jeden segment SRB na každé straně a motor SSME budou znát. SSME navíc odpadnou s 1.stupněm a nebudou tak tvořit mrtvou váhu jako u STS (i když se díky tomu mohly znovu použít, zatímco teď ne).
- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Infografika všech misí
par poznamok...
- porovnavas nosic urceny na leo s nosicom urcenym na beo a ich nosnost na leo... skus teraz porovnat oba nosice pri nosnosti povedzme na mars - ku comu sa dostanes?
- vacsina simulacii a vypoctov, co som videl ohladom sls, dava podstatne vyssie cisla ako je tych 70 t - to je minimalna pozadovana nosnost kongresom... (ti cisla boli myslim okolo 90-95 t, ale to by som musel overit, lebo fakt si to presne nepamatam teraz)
- dalej... ku nosnosti sts pripocitas cely raketoplan, ale pri sls o fairing/las a dokonca motory (!?) nosnost znizis?
- porovnavas nosic urceny na leo s nosicom urcenym na beo a ich nosnost na leo... skus teraz porovnat oba nosice pri nosnosti povedzme na mars - ku comu sa dostanes?
- vacsina simulacii a vypoctov, co som videl ohladom sls, dava podstatne vyssie cisla ako je tych 70 t - to je minimalna pozadovana nosnost kongresom... (ti cisla boli myslim okolo 90-95 t, ale to by som musel overit, lebo fakt si to presne nepamatam teraz)
- dalej... ku nosnosti sts pripocitas cely raketoplan, ale pri sls o fairing/las a dokonca motory (!?) nosnost znizis?
Per aspera ad astra [42]
Re: Infografika všech misí
Ty dvě sestavy se dají porovnávat právě jen na LEO, protože raketoplán se nebyl schopný dostat dál, ani na to nebyl konstruovaný.
Havně bylo divné když sestava STS dokázala na orbitu vynést něco přes 100 tun (raketoplán + náklad) a SLS, která má o 1 blok SRB a 1 SSME navíc vynese "jen" 70 tun.
Těch 90-95 tun vypadá daleko lépe. A tu věžičku s motory jsem tam opravdu nějak pomotal.
Havně bylo divné když sestava STS dokázala na orbitu vynést něco přes 100 tun (raketoplán + náklad) a SLS, která má o 1 blok SRB a 1 SSME navíc vynese "jen" 70 tun.
Těch 90-95 tun vypadá daleko lépe. A tu věžičku s motory jsem tam opravdu nějak pomotal.

- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Infografika všech misí
ja viem... ja som tym len chcel povedat, ze porovnanie na leo je rovnako nefer ako porovnanie na beo... kedze tie nosice su inak optimalizovanetomas píše:Ty dvě sestavy se dají porovnávat právě jen na LEO, protože raketoplán se nebyl schopný dostat dál, ani na to nebyl konstruovaný.
Per aspera ad astra [42]
- Gubarev
- Zkušený kosmonaut
- Příspěvky: 6684
- Reputace: 9
- Bydliště: Praha Letná
- Registrován: 17.2.2013 20:24
Re: Infografika všech misí
Jedna aktuální:


"It is much easier to believe than to understand"
CHris Hadfield
CHris Hadfield